در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد؛

مبارزه و مصون‌سازی مصرف مواد مخدر در کشور

مبارزه و مصون سازی مصرف مواد مخدر امشب 16 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

بررسی مبارزه و مصون‌سازی مصرف مواد مخدر در کشوربه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبارزه و مصون سازی مصرف مواد مخدر امشب 16 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور روشن پژوه معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی، مؤیدی خرم آبادی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر و کریمی معاون اطلاعاتی عملیاتی پلیس مواد مخدر ناجا بررسی شد.

علی مؤیدی خرم آبادی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون مبارزه با مواد مخدر گفت: افزایش سطح زیر کشت مواد مخدر رو به افزایش است لذا جای نگرانی برای کشورهای منطقه و به ویژه کشور ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه، باید نسبت به هر سطحی از قاچاق مواد مخدر هوشمندی داشته باشیم افزود: در دو - سه سال گذشته بر شرق و جنوب شرقی کشور تمرکز داشتیم  که در راستای ورود مواد مخدر مقابله و مبارزه صورت گرفته است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه، باید نسبت به هر سطحی از تولید مواد مخدر آگاهی‌مان بیش از گذشته باشد ادامه داد: قوانین در این رابطه باید تجدید نظر شوند لذا باید اذعان داشت که کمترین دغدغه را در بحث قوانین داریم.

مؤیدی خرم آبادی افزود: هم دلی و هم راهی خوبی میان مجموعه عواملی که در فرایند مبارزه با مواد مخدر نقش ایفا می کنند وجود دارد.

محسن روشن پژوه، معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی در ابتدا پیرامون مبارزه و مصون سازی مصرف مواد مخدر گفت: با توجه به تاثیرات متقابل رفتار فردی، شرایط اجتماعی، فضای فرهنگی و سبک زندگی فرد در جامعه الگویی را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر انتخاب کرده ایم. 

وی با تاکید بر اینکه،  پیشگیری بر خانواده، فرد و محیط متمرکز است ادامه داد: کاهش تقاضا مهمترین و موثرترین نوع مداخلاتی است که می تواند باعث موفق شدن پیشگیری شود.

روشن پژوه با اشاره به اینکه، برنامه های مختلفی را برای پیشگیری با رویکرد های گوناگون در نظر گرفته ایم اظهار داشت: پیشگیری همگانی برای تمامی سطوح جامعه انجام شده است.

وی با بیان اینکه، برنامه های ویژه ای را برای استان های پر خطر نسبت به مسئله اعتیاد در نظر گرفته ایم افزود: اجتماع محوری بر مشارکت مستقیم مردم تاکید دارد.

مجید کریمی، معاون اطلاعاتی عملیات پلیس مواد مخدر ناجا در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، افغانستان بزرگترین کشور تولیدکننده موادمخدر در دنیا است گفت: افغانستان امسال نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته است.

**برآورد سازمان ملل از میزان تولید مواد مخدر حداکثر5 هزار و 600 تن است

وی با بیان اینکه، برآورد سازمان ملل از میزان تولید مواد مخدر حداکثر 5 هزار و 600 تن است افزود: در حوزه های شرقی ورود مواد مخدر توسط کاروان های مسلح قاچاق مواد صورت می گیرد.

معاون اطلاعاتی عملیات پلیس مواد مخدر ناجا تصریح کرد: در حوزه قوانین مرتبط با مواد مخدر ضعف نداریم اما نیازمند اصلاح برخی از قوانین هستیم.

وی با اشاره به اینکه، با حجم عظیم مواد مخدر روبرو هستیم گفت:  3 هزار و 700 نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند و 12 هزار نفر از افسران نیز مجروح شدند.

کریمی با اشاره به اینکه، 30 تا 35 درصد تولید مواد مخدر از مسیر کشور ما عبور می کند افزود: بر مناطق شرقی کشور تمرکز ویژه ای داريم.

وی با اشاره به اینکه، ضرورتی برای تغییر کل قوانین وجود ندارد ادامه داد: حجمه ورود مواد مخدر از شرق کشور است. برای ارتقاء امنیت اجتماعی پروژه هایی اجرا شده است. خرده فروشان مواد مخدر به محض دستگیری تحویل مراجع قضایی داده می شوند.

در ادامه این بحث مویدی خرم آبادی در تشریح برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس و در حوزه پیشگیری نیز عنوان کرد: با هماهنگی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و سازمان بهزیستی ؛ هدف گذاری ها به سمتی حرکت کرده اند که برای دانش آموزان تا فرد ۶۵ ساله، برنامه و بسته های آموزشی تهیه کرده ایم.

وی افزود: برای مدارس درس نامه ای را در دستور کار داریم که هر معلمی در هر سطح از سطوح آموزشی که بخواهد تدریس کند باید در بحث پیشگیری از اعتیاد مباحثی داشته باشد و در سطح آموزش عالی نیز دو واحد درسی از سوی وزارت علوم در آغاز سال تحصیلی امسال ابلاغ شده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: امروز یک بسیج عمومی در حوزه دستگاه های آموزشی، صیانتی و بهداشتی، درمانی در بحث پیشگیری از اعتیاد و درمان اتفاق افتاده که اوج این همدلی را در حادثه اخیر شهریار مشاهده کردیم.

**پیشگیری در حوزه اعتیاد را معادل آموزش و تبلیغات صرف نمی دانیم

روشن پژوه، معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز در بخش دیگری از سخنان خود نیز یا بیان اینکه پیشگیری در حوزه اعتیاد را معادل آموزش و  تبلیغات صرف نمی دانیم اظهار داشت: در راستای موفقیت در برنامه های مصون سازی، مبارزه صرف به تنهایی موثر نخواهد بود مگر اینکه با کاهش تقاضا همراه باشد و کاهش تقاضا هم صرفا با اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی موثر نخواهد بود مگر اینکه با برنامه های موثر درمان و توانمند سازی همراه شود.

وی افزود: بر اساس این رویکرد سازمان بهزیستی؛ برای خانواده ها، گروه های پرخطر و سطح عموم جامعه برنامه هایی دارد و برنامه جدیدی را نیز تحت عنوان پیشگیری خانه به خانه در نظر گرفته است.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه متوسط سن مصرف مواد مخدر در کشور، نسبت به پژوهشی که در سال ۹۰ انجام گرفته، تفاوت چندانی را نشان نمی دهد، گفت: ممکن است سن شروع مصرف تغییر کرده باشد اما در این مقطع نمی توانیم بگوییم که اعتیاد در کشور جوان شده است.

مویدی خرم آبادی نیز در بخش دیگری از این برنامه در خصوص سن متوسط مصرف مواد مخدر در کشور و اینکه مصرف این مواد در چه گروه هایی شیوع بیشتری دارد، اعلام کرد: یک شیوع شناسی در این رابطه انجام گرفته است که در حال جمع بندی و دسته بندی آن هستیم که در آینده نزدیک و با هماهنگی مبادی و مراجع ذیربط آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مرجع اعلام آمار در این حوزه تنها ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: اینکه عنوان می شود اعتیاد در کشور از نظر سنی رو به کاهش است را رد می کنم ضمن اینکه به لحاظ اقدامات بسیار خوبی که در حوزه پیشگیری در چند سال اخیر صورت گرفته است، شیب اعتیاد در برخی گروه ها، نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است اما در هر شرایط و وضعیتی باید تهدید مواد مخدر را در یک قدمی خود احساس کنیم.

**شیب مصرف مواد مخدر در حوزه زنان تند تر شده است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه در حوزه زنان، شیب مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته تندتر شده است، اظهار داشت: در حوزه نظارت بر آرایشگاه های زنانه  و در حوزه مقابله یک تقسیم کاری از طریق اماکن، پلیس مواد مخدر ، اطلاع رسانی و آموزش از طریق اصناف و ... صورت گرفته است اما نیازمند تکمیل اقدامات و فرآیند ها هستیم. 

**در ۹ ماهه سال جاری،  پانصد و چهارده تن مواد مخدر را شناسایی و کشف کردیم

مجید کریمی معاون اطلاعات عملیات پلیس مواد مخدر ناجا نیز در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۵۱۴ تن، انواع مواد مخدر را شناسایی و کشف کردیم‌ که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: برای سال آینده نیز برنامه های خوبی در حوزه های تمرکز بر شرق و حاشیه شرق کشور، کشف علمی جرم و استفاده از تجهیزات روزآمد، تقویت یگان های اطلاعاتی و عملیاتی به منظور ناامن سازی محیط برای قاچاقچیان و استفاده از ظرفیت موجود در سایر نیروهای مسلح( سپاه، ارتش، وزارت اطلاعات) و همچنین اجرای طرح های ارتقاء امنیت اجتماعی در سراسر کشور تدوین کرده ایم.

**خط ملی اعتیاد، یک مشاوره آنلاین تلفنی است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب روشن پژوه معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز اعلام کرد: شماره تلفنی تحت عنوان « خط ملی اعتیاد» با شماره ۰۹۶۲۸ داریم که یک مشاوره آنلاین تلفنی است که از همه جای کشور و در تمام ساعات روز قابل دسترسی و تماس است. 

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر از خدمات این خط ملی استفاده می کنند افزود: سازمان بهزیستی می تواند مدعی باشد که در تمام طیف مداخلات در سطوح مختلف پیشگیری، درمان، کاهش آسیب توانمند است.

روشن پژوه مجددا تاکید کرد: پیشگیری مسئله ای نیست که توسط یک دستگاه و یک سری راهبردها انجام شود بلکه باید تمام دستگاه ها (عمومی و مردمی) وارد این مسئله شوند.

**سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر ، یک مبارزه متوازن با رویکرد اجتماعی است

در پایان بحث، مویدی خرم آبادی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار داشت: سیاست این ستاد در چند سال گذشته، یک مبارزه متوازن با رویکرد اجتماعی بوده است و ما واقع بینانه به مسئله مواد مخدر به جای یک رویکرد حداقلی و برشی نگاه می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار