گزارش/

زندگی دوم در فضای مجازی/تبعات و پیامدهای تغییر در سبک زندگی جوانان

تعداد کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در طول سالیان اخیر به میزان قابل توجه و چشمگیری افزایش یافته،پدیده ای که به اعتقاد کارشناسان حوزه جامعه شناختی و روانشناختی،پیامدها و تبعات مخرب این فناوری ها از موضوعاتی به شمار می رود که همگام با افزایش تعداد مخاطبان آن،باید مورد توجه قرار گیرد.

زندگی دوم در فضای مجازی/تبعات و پیامدهای تغییر در سبک زندگی جوانانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،تعداد کاربران اینترنت،فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به میزانی افزایش یافته که بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی رسانه ها،قریب به 50 درصد از جمعیت ایران بصورت مستقیم با این فناوری ها ارتباط دارند.

بنا برآمار منتشر شده از سوی سامانه مدیریت،40میلیون و718هزار کاربر اینترنت در سال 1394 در کشور ثبت شده است.

صاحب نظران و کارشناسان حوزه روانشناسی و جامعه شناسی معتقدند،ظهور و بروز گسترش فناوری های نوین اینچنینی اعم از فضای مجازی،اینترنت و شبکه های اجتماعی با همه محاسن و مزایای غیر قابل انکارآن ،حاوی تبعات و پیامدهای زیان بار و مخربی است که این عوارض در سنین پایین،همچون نوجوانی با شدت و عمق هر چه بیشتری بروز پیدا می کند.

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار داشت:قریب به یک سوم از کاربران اینترنت مشمول اقشار و گروه های دانش آموز می شوند که طبیعتا بخش قابل توجهی از آن پایین تر از 18 سال هستند.

وی افزود:با چنین اوصافی،عدم آشنایی به استفاده صحیح و قاعده مند از فناوری مذکور،با آسیب های روحی، روانی و جسمانی قابل توجهی همراه می شود که در صورت غفلت از آن،نتایج زیان باری را از این حیث تجربه خواهیم کرد.

نوبهار عنوان کرد:تحقیقات و بررسی های علمی و کارشناسی،موید این واقعیت تلخ است که یکی از دلایل اُفت تحصیلی دانش آموزان،استفاده فراتر از معمول از گوشی های همراه اسمارت فون یا نسل جدید نشات می گیرد.

روانشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت:استفاده پیش از حد نوجوانان ازاینترنت،فضای مجازی و شبکه های اجتماعی،تبعات و پیامدهای عمیق و زیان باری را  از لحاظ روحی،روانی و اجتماعی در پی خواهد داشت که گاهی مسیر صحیح زندگی کاربر را تحت الشعاع قرار می دهد و او را به بیراهه ای سوق می دهد که جبران مافات آن، امری بسیار دشوار و بعضا هزینه ساز خواهد بود.

*از دوستی هایی با هویت کاذب تا افسردگی و پرخاشگری

کاظم سروری،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح آسیب ها و پیامدهای مخرب استفاده فراتر از حد  معمول از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی،عنوان کرد:امروزه کم نیستند والدینی که از تغییر رفتار فرزندانشان گلایه دارند و این تغییرات در بسیاری از امور روزمره و عادی زندگی آنها همچون همراهی با خانواده،پرهیز و اجتناب از حضور در مراسم میهمانی،میل به تنهایی و انزوا،گوشه گیری و... مشاهده می شود.

وی افزود:حضور طولانی مدت در شبکه های اجتماعی،میل افسار گسیخته به چَت،وابستگی شدید به بازی ها و سرگرمی های رایانه ای،تنها بخشی از عوارضی است که اثرات آن در رفتارهای روزمره نوجوانان و جوانان به چشم می خورد.

سروری گفت:گرایش و تمایل به دوستی و ارتباطات در فضای مجازی با افراد یا گروه هایی که هویت واقعی آنها مبهم است و بعضا از آنها به عنوان افرادی با نشانه ها و اسم و رسم معجول یاد می شود،بخش دیگری از این واقعیت تلخ به شمار می رود که گاهی پس لرزه های آن،سرنوشت جوانان و نوجوانان را در کانال و مسیری غلط و ناصحیح  قرار می دهد.

وی افزود:بروز رفتارهای خشن،پرخاشگرانه و تیک های عصبی،بخش دیگری از تبعات مخرب وحضور بی قاعده و نامنظم در فضای مجازی و تمایل و وابستگی به بازی های رایانه ای محسوب می شود که برای پیشگیری از آن،ابتدا به ساکن باید والدین دانش آموزان نسبت به پیامدهای زیان بار فناوری های اشاره شده آگاه شوند.

سروری گفت:بدون تردید امکان جلوگیری از پیشرفت تکنولوژیک وجود ندارد و اساسا مهار آسیب ها و تبعات ناشی از تکنولوژی با مسدود کردن مسیر پیشرفت و یا ایجاد  مانع برای بهره گیری از آن،امری غلط و محکوم به شکست است.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:فضای مجازی و اینترنت به جزیی لاینفک از زندگی روزمره تبدیل شده که محدودیت سنی در چنین عرصه ای،محلی از اعراب ندارد زیرا تمامی گروه های جمعیتی بصورت مستقیم و غیرمستقیم نیازمند این فناوری ها هستند و طبیعتا در چنین فضا و شرایطی باید استفاده صحیح و اصولی از فناوری های و تکنولوژی مذکور آموخته شود.

وی در خاتمه یادآور شد:در مرحله بعد،آشنایی جوانان و نوجوانان به خطرات استفاده ناصحیح از اینترنت و فضای مجازی و تعریف سرگرمی های  متنوع دیگر،توام با غنی سازی اوقات فراغت با فعالیت های مفرح سیاحتی،ورزشی و...از دیگر راهکارهایی است که پیاده سازی آن در کنترل و مهار آسیب های ناشی از فناوری های اشاره شده،تعیین کننده و مثمر ثمر خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار