لزوم اصلاح نگرش‌های غلط در فضای مجازی درباره سرطان

نظرات کاربران در فضای مجازی درباره سرطان و انواع بیماری‌ها در کشور ما چندان صحیح نبوده و لازم است در این خصوص اقدامی مهم صورت گیرد.

سیداحمد آل یاسین متخصص ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: اینکه گفته می شود در ایران سونامی سرطان داریم صحیح نیست به طوری که می‌بینم آمار سرطان نسبت به 20 سال گذشته زیاد شده است اما نسبت به چهار، پنج سال پیش روند رو به رشد خاصی نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: مسائل تغذیه‌ای، آلودگی‌های محیط زیست، نوع مواد غذایی به ویژه روغن‌های خوراکی، امواج موبایل و تشعشات ناشی از آن و مواد شوینده از مسائلی است که متخصصان نسبت به آن هشدارهای متعدد داشته‌اند.

آل یاسین اضافه کرد: مواد شوینده مانند ظرفشویی به دلیل استفاده از شبه استروژ‌ن‌ها همانند استروژن عمل می‌کنند و می‌تواند در غلظت‌های بالا سرطان‌زا باشد که به هموطنان توصیه می شود که ظروف را با آب گرم فراوان بشویند تا این ماده خطرناک سرطانی به خورد افراد نرود.

وی افزود: نظارت بر مواد غذایی یکی از تهدیدات بیمار‌ی‌های گوناگون در جامعه است که تمام هموطنان ما را با چالش ذهنی مواجه کرده است و وزارت بهداشت نیز باید اهتمام ویژه‌ای در نظارت مواد خوراکی و سایر مسائل مرتبط به سلامت مردم داشته باشد.

پژوهشگر کشورمان افزود: بسیاری از روغن‌های نظیر کانولا، کلزا، پالم و غیره باعث خشکی مخاط شده و عوارضی نظیر سرطان دستگاه گوارش را ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم افراد روغن کنجد، روغن زیتون و سایر روغن‌های گیاهی را وارد مصرف روزانه خود کنند.

آل یاسین عنوان کرد: وزارت بهداشت و سایر متولیان تغذیه و سلامت مردم باید مواد غذایی را با استانداردهای جهانی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

وی تصریح کرد: برخی مردم با ذهنیت منفی در خصوص مواد غذایی و سایر مواد، زندگی خود را می‌گذرانند که به این مردم توصیه می‌کنیم با کاهش مصرف مواد سرخ کردنی، غذاهای فست فود، بهره‌مندی از میوه‌جات و سبزیجات ارگانیک و دور ماندن از امواج موبایل و سایر تشعشعات که روی باروری تأثیر منفی دارد و همچنین تحرک کافی و مناسب، سلامت خود را بیمه کنند.

آل یاسین در پایان یادآور شد: مردم باید بدانند با بهره‌مندی از سبک زندگی سالم می‌توانند طول عمر باکیفیتی را بدون داشتن بیماری‌های گوناگون سپری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۵
دلتون خوشه روغن کلزا و کانولا و زیتون گیر ما نمیاد همش پالم و روغن صنعتی میدن خوردمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۷ دی ۱۳۹۵
شما اطلاعات غلط و محافظه کارانه میدهید و گرنه کاملا واقفید که سرطان در جامعه ما بیداد میکنه. مگر اینکه در جزیره جدا زندگی کنید و از مردم بیخبر باشید
آخرین اخبار