ارتقاء معیشت با تحقق اقتصاد مقاومتی/ پیش‌بینی افق روشن اقتصادی در سال 96

نشست مشترک بررسی و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی به منظور بررسی نحوه عملکرد بانک مرکزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اسحاق جهانگیری در جریان این جلسه عنوان کرد: 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و پیش بینی می شود این رقم به 50میلیارد دلار برسد و همچنین در 9 ماهه امسال 33 درصد رشد افزایش صادرات نفتی داشتیم که امیدواریم در ماه های پایانی سال این رقم افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت: دلار حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی باید به سیستم کشور بازگردد.

جهانگیری اظهار  کرد: تعللی نسبت به عرضه ارز یا فروش آن توسط صادرکنندگان به بانک مرکزی صورت نگیرد و در حال حاضر نیز می توانند ارز را به قیمت آزاد به بانک مرکزی بفروشند.

وی بیان کرد: همه قوا موظف هستند بخشنامه دولت را رعایت کنند و صرافی ها باید به کار اصلی خود بازگردند، کسی که می خواهد از صرافی ها ارز خریداری کند باید بر مبنایی باشد که رقم آن را بانک مرکزی در این هفته اعلام می کند و دلار خریداری شده باید مشخص شود که در چه مسیری مورد استفاده قرار می گیرد و برای تحقق این امر هیات سه نفره ای برای بررسی این موضوع و رصد آن مشخص شده است تا اخلالی در بازار صورت نگیرد.

جهانگیری تصریح کرد: بار سنگینی بر دوش نظام بانکی کشور است و دولت مصمم است مشکلات را حل کند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: اگر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد در اقتصاد کشور این ظرفیت وجود دارد که گشایش هایی ایجاد شود و معیشت مردم بهبود یابد.

وی گفت: پیشبرد اقتصاد مقاومتی مسئله مهمی است که مشارکت همه دستگاه های حاکمیتی، رسمی، نهادهای مدنی و آحاد جامعه را مطالبه می کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: اگر دولت و جامعه توسعه گرا و همدل باشند هر چقدر موضوعات اقتصادی بزرگ باشد باز هم قابل حل خواهد بود و اگر به دنبال این هستیم اقتصاد مقاومتی و اجرای آن ما را به اهداف سند چشم انداز نزدیک کند و به رشد پایدار و مستمر هشت درصد برساند و برای مسئله بیکاری راهکاری بوجود آید نیازمند اجماع و تفاهم بر سر این گونه مسائل هستیم.

اولویت ساماندهی نظام های پرداخت الکترونیکی است

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی پس از نشست مشترک بررسی و ارزیابی عملکرد این بانک در پروژه های اقتصاد مقاومتی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، گفت: این نشست به منظور بررسی نحوه عملکرد بانک مرکزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است که براساس این ارزیابی شاهد روند مطلوبی در اجرای این پروژه ها بودیم.

وی افزود: بانک مرکزی برخی از پروژه ها را زودتر از زمان تعیین شده به پایان رسانده که تحقق ثبات پایدار همراه با رشد اقتصادی مصداق بارز این امر است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به روند رو به رشد تولید بنگاه های کوچک و متوسط، اظهار داشت: کمک به تولید و رشد واحد های اقتصادی کوچک و متوسط از دیگر اهداف بانک مرکزی بود که طبق آمار رسمی در سه ماهه گذشته رشد این واحد ها به 4.1 درصد رسیده است که شامل 19 هزار واحد صنعتی می شود.

سیف در خصوص رشد اقتصادی 7.4 درصدی شش ماهه نخست سال،گفت: در تابستان سال جاری شاهد دستیابی به رشد اقتصادی 7.4 درصدی بودیم که پیش بینی می شود با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور این روند استمرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: ظرفیت های موجود در بخش نفت، افزایش سرمایه بخش صنعت و رونق خرید و فروش در بازار مسکن، بیانگر استمرار رشد اقتصادی طی سال جاری و افق مثبتی برای سال آینده است.

سیف با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده طی نشست مشترک با فرماندهی اقتصاد مقاومتی،اظهار داشت: تصمیماتی که امروز توسط معاون اول به جمع بندی رسید در راستای همکاری بیشتر نهاد های مرتبط و اقدامات لازم برای تسریع پروژه ها بود.

وی در ادامه افزود: پروژه "نسیم" به عنوان یکی از فعالیت های مهم بانک مرکزی است که می تواند انضباط را در منابع دولتی و خزانه داری ایجاد کند؛ همچنین با اجرای طرح "چکاوک" و استفاده از چک های الکترونیکی  شاهد تحقق این نظام مندی تا سال 96 خواهیم بود.

گفتنی است رییس کل بانک مرکزی از پاسخ به هرگونه سوالی در خصوص تصمیم گیری های انجام شده در حوزه نرخ ارز امتناع کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار