معاون فرهنگی خبرداد؛

نمایشگاه کتاب سال 96 با تغییرات جدید برگزار می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد کارگروه تفویض در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در حاشیه بازدید از فروشگاه شهر کتاب مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: در دوره نخستی که در این دولت نمایشگاه بین المللی کتاب را برگزار کردیم پاره‌ای اصلاحات صورت گرفت و در دوره دوم برخی سیاست‌های واگذاری نمایشگاه کتاب تعقیب شد. همچنین در سال 94 در این حوزه چند اتفاق روی داد از جمله آنکه چند ناشر و معتمد در شورای سیاست گذاری نمایشگاه قرار گرفتند. اتفاق دوم تشکیل شورای نشر در سال 95 بود و اعضای ناشران که در دوره قبل انتصابی بود حالت انتخابی پیدا کرد.

وی در خصوص تغییرات نمایشگاه کتاب در سال 96 اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باید به سمتی برود که تثبیت نهایی خود را پیدا کند. بدین منظور کارگروه تفویضی را ایجاد کردیم. در این کارگروه سه نفر از تشکل‌های نشر و دوستانی از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حضور دارند.

صالحی تصریح کرد: ساختار نمایشگاه از سه باکس که در آن رئیس، قائم مقام و معاونت اجرایی نمایشگاه حضور داشت، تغییر می‌کند. همچنین تصمیم گرفتیم به جای قائم مقام، مدیر عامل و معاونت اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد و مقرر شد مدیر عامل و معاون اجرایی از صنف نشر انتخاب شوند.

وی ادامه داد: صنف نشر برای اینکه در مراحل تصمیم گیری و اجرای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دچار مشکل نشوند دو تشکل اتحادیه ناشران و تعاونی‌های کشور (اشنا) را معرفی کردند و در عمل این دو مجموعه اجرای نمایشگاه را بر عهده دارند. تشکل‌های نشر کار سال گذشته خود را نیز در نمایشگاه امسال دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: شورای سیاست گذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصویب, کرد این شورا می, تواند هفت کارگروه اجرایی نمایشگاه را به مدیران کمیته ها معرفی کنند. قرار شد از چهار شنبه کارگروه اجرایی و تا دو شنبه معاون اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب مشخص شوند. امیدواریم مدل نهایی واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل هاي نشر را در سال 96 اجرایی کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سیاست‌های نمایشگاه کتاب در سال 96 بیان کرد: سیاست‌های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جزو سیاست‌های کلان است که توسط شورای سیاست گذاری آن تصویب می‌‎شود و در حال حاضر این شورا در حال بررسی سیاست‌های جدید برای آن است. بورسیه مهمانان خارجی، میهمان ویژه و شهر مهمان از جمله این سیاست‌ها است. توافق‌ها و قرار دادهای نمایشگاه کتاب در اجرا تعهدآور هستند. یک سری تعهدات را شهرداری تهران فراتر از تعهدات خود انجام داد و باید ببینیم چه نکاتی را در سال 96 اجرایی می‌کند.

صالحی : یکی از مسائلی که در واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر مدنظر بود، موقتی نبودن اتفاقات است. چون مسیر این واگذاری به صنف نشر را طی کرده و بخشنامه‌ای نبوده است. امیدوارم دولت‌های بعدی نیز به این تفاهم فرهنگی احترام بگذارند.

در این بازدید مهدی فیروزان مدیر عامل شهر کتاب در خصوص رویدادهای جدید این کتابفروشی گفت: در شهر کتاب طرح جدیدی را به نام شهر دیجیتال تا چند روز دیگر راه اندازی می‌شود و اجازه فروشگاه زنجیره‌ای شدن را نیز برای آن گرفتیم.

وی افزود: واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر، یکی از درخشان‌ترین تصمیمات دوران آقای صالحی است. تمام سعی دولت‌ها بر این باشد که تعداد افراد کتابخوان را افزایش دهند. امروز باید در حوزه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی کیفیت را افزایش دهیم. اگر تقاضا وجود داشته باشد صد تا شهر کتاب ایجاد می‌شود. از افزایش فروشگاه‌های عرضه کتاب نهراسیم از این بهراسیم که در آن کتاب با کیفیت عرضه نشود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام شنبه هم نمایشگاه هست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۰۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام، فرهنگی هستم.خواستم برای خرید بن کتاب اقدام کنم متوجه شدم که برای فرهنگيان امکان خرید بن کتاب وجود ندارد. تعجب کردم. شما چطور؟ مسئولین چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۷:۵۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
مسئله شلوغی و ازدحام نیست بلکه اون شان و احترامی که یک بازدیدکننده باید داشته باشه وجود نداره. سال گذشته یک نمایشگاه کتاب صحرایی رو تجربه کردیم که در نوع خودش جای تعجب داشت.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام.منم با نظر مرتضی موافق هستم...سالهاست هر جا که اسم نمایشگاه کتاب میاد ، اولین چیز شلوغی و ازدحام بازدید کنندگان این نمایشگاهه که به ذهن خطور میکنه، و خیلیها هم میگن که از شلوغی و ازدحامش فراری هستن، اما نظر من عکس اینه ، یعنی یکی از قشنگیها و زیباییهای یه نمایشگاه فرهنگی و علمی همچون کتاب، به تعداد بازدیدکنندگانش بستگی داره و همینه که به من انرژی میده ، یعنی با دیدن این شور و شوق و هیجان مردم و مخصوصا" قشر جوان و دانشجو همیشه هم خودم رفتم و هم به اطرافیانم اینو گفتم و اونارو قانع کردم که این شلوغی جدای از شلوغی مترو، اتوبوس و سایر مکانهای عمومی هستش،امیدوارم امسال خیلی خیلی بیشتر از سالهای دیگه مردم عزیز کشورمونو تو این نمایشگاه ببینیم..با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۳:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
سلام...نمایشگاه کتاب یکی از زیباییهای وصف ناپذیرش، شلوغی ، استقبال و اون شور و حال حاکم بر این نمایشگاه هست...عده ای رو دیدم که از شلوغی این نمایشگاه معترض هستن...اما کمی که باحاشون حرف زدم و این مساله رو از بعد دیگری براشون ترسیم کردم ..نظرشون کلا عوض شده...امیدوارم امسال هم همچون سالهای قبل و چه بسا با شور و حال بیشتری نسبت به سالهای قبل برگزار بشه...امیدوارم همه ایرانیها رو تو اینگونه نمایشگاهها (فرهنگی و علمی)ببینم..با تشکر
آخرین اخبار