نان متولی ندارد

رییس اتحادیه نانوایان تهران گفت:برای کیفی سازی نان باید فضای تولید رقابتی شود و متولی برای این بخش تعیین شود.

نان متولی نداردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نانوایان در نخستین همایش و آیین تجلیل از نانوایان اظهار داشت:حدود 72هزار نانوایی سنتی در کشور وجود دارد که 95درصد نان کشور را تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه نان سنتی مورد اتهام استفاده از آرد یارانه ای و فروش در بازار سیاه قرار می گیرند،افزود: با وجود آنکه آرد مورد استفاده نان سنتی با فانتزی متفاوت است لذا این امر تنها موجب بدنامی نانوایان می شود.

زراعت کار از کاهش سرانه مصرف نان خبر داد وگفت:در گذشته سرانه نان به ازای هر نفر 11کیلو بوده  که با مدیریت صورت گرفته وآزاد سازی نسبی آرد به 5کیلو تقلیل یافته است.

رییس اتحادیه نانوایان با اشاره به اقدامات اساسی در جهت افزایش کیفیت نان بیان کرد:یکسان سازی آرد و پیوستن مجموع عوامل تولید دریک زنجیره افزایش کیفیت را در بر دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال متولی نان در کشور هستیم افزود:از سوی سازمان استاندارد و بازرگانی دولتی برنامه ای در جهت افزایش کیفیت نان ارائه نشده از این رو به دنبال متولی هستیم تا بتوانیم در مورد کیفیت حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زراعت کار با اشاره به نظارت و مداخله دولت در بخش نان عنوان کرد:تا زمانی که آزاد سازی آرد و نان صورت نگیرد شاهد مداخله و نظارت دولت هستیم.

رئیس اتحادیه نانوایان با اشاره به مزایای آزاد سازی آرد در گذشته گفت:در سال 90با آزادسازی آرد و نان حدود یک میلیون و 500هزارتن در مصرف آرد صرفه جویی به عمل آمد که در صورت اجرای مجدد این امر  شاهد صرفه جویی نیز هستیم.

وی با بیان اینکه درآمد نانوایان جوابگوی هزینه شان نیست، افزود:در گذشته حدود 12کارگر دریک نانوایی مشغول به کار بودند که در شرایط فعلی به سبب عدم درآمد کافی به 2نفر رسیده است.

زراعت کار ادامه داد:در کل کشور 12هزار نانوایی سنتی مازاد بر نیاز وجود دارد که بایستی ساماندهی های لازم در جهت انتقال به محل های مورد نیاز صورت گیرد.

نانوایان دارای روز ملی می شوند

همچنین مهدی ورقایی دبیر همایش  از ثبت روز ملی نانوا در تقویم کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار در پی ثبت روز نانوا از 350نانوا تجلیل و قدر دانی می شود.

وی افزود:از آنجا که موضوع کیفیت نان سالم برعهده نانوایان است لذا توجه به کیفیت و رضایتمندی مشتریان امری ضروری است.

ورقایی ادامه داد:یکسان سازی آرد ونان امری بسیار مهم است که باید به سرعت اجرا شود.

دبیر همایش با اشاره به وضعیت صادرات بیان کرد:با وجود نیاز کشورهای همسایه به موادی همچون آرد اما قوانین دست و پا گیر صادرات مانع این امر شده است.

وی در ادامه یاد آور شد: شرایط برای ورود تولیدکنندگان به بازارهای منطقه باید به گونه ای فراهم شود که آنها از این فرصت استفاده نمایند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار