اوباما: پوتین قابل اعتماد نیست

باراک اوباما با بیان اینکه ولادیمیر پوتین قابل اعتماد نیست، از جمهوریخواهانی که ادعای حملات سایبری روسیه را رد می‌کنند، انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ اوباما جمعه (17 دی) در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت یکی از نگرانی‌های وی جمهوری‌خواهان، تحلیلگران یا کارشناسان برنامه‌های تلویزیونی هستند که ظاهراً به ولادیمیر پوتین بیشتر از دموکرات‌های امریکایی‌ اعتماد دارند. وی تأکید کرد: اما نباید این‌طور باشد.

اوباما در پاسخ به این سؤال که آیا این اظهارات را درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، نیز مطرح کرده یا خیر، گفت: چیزی که می‌گویم همان چیزی است که بعد از انتخابات گفتم. ما باید به خودمان یادآوری کنیم که ما در یک تیم هستیم. ولادیمیر پوتین در تیم ما نیست.

دولت اوباما جمعه اقدام به انتشار نسخه غیرمحرمانه‌ای از یک گزارش اطلاعاتی کرد که نشان می‌داد پوتین شخصاً به دولت خود دستور داده تا به ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر کمک کنند.

اوباما مدعی شد: آنچه واقعیت دارد این است که روس‌ها می‌خواستند (در انتخابات ما) دخالت کنند و این کار را انجام دادند.

این گزارش که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) آن را منتشر کردند، مدعی است روسیه با تشکیل یک کمپین در سال ۲۰۱۶ میلادی با هدف بدنام کردن هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، به دنبال کمک به ترامپ برای پیروزی در انتخابات بود.

نسخه محرمانه این گزارش پیش‌تر به اوباما و ترامپ ارائه شده است. با این‌ حال ترامپ آشکارا ادعای نهادهای اطلاعاتی را مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات تکذیب کرد. روسیه نیز بارها این اتهامات را رد کرده است.

در همین راستا، مقام‌های ارشد اطلاعاتی دولت اوباما روز جمعه با ترامپ جلسه‌ای 2 ساعته برگزار کردند. پس از این نشست، ترامپ بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اعلام شد اقدامات موسوم به هک و حمله سایبری مطلقاً هیچ تأثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.

وی سپس در توییتر خود کمیته ملی دموکرات‌ها را مسئول رخ دادن این حملات سایبری دانست. ترامپ نوشت: قصور و غفلت فاحش کمیته ملی دموکرات‌ها باعث شد این هک اتفاق بیفتد.

ترامپ همچنین شنبه اعلام کرد که پس از آغاز کارش به‌ عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، گروهی را برای «مقابله و متوقف کردن حملات سایبری» منصوب خواهد کرد.

در همین راستا، کنگره آمریکا روز جمعه با اعلام نهایی آراء الکترال، رسماً پیروزی ترامپ را در انتخابات نوامبر تأیید کرد.

ترامپ موفق به کسب 304 رأی الکترال شد در حالی‌ که کلینتون توانست 227 رأی الکترال را از آن خود کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار