در نشست خبری عنوان شد

خدمات بیمه به ایثارگران ارائه می شود/ایجاد شبکه آموزشی خاص برای خانواده ایثارگران

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شبکه های آموزشی خاص برای خانواده های بنیاد شهید با حضور60 هزار نفر از همسران ایثارگر و جانباز ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری امروز(یکشنبه) با اشاره به اصلی ترین وظیفه بنیاد شهید که طبق اساسنامه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و ارج نهادن به مقام شهیدان که در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: اصلی ترین نیاز بشری بحث درمان و مدیریت آن در کشور است، که در هر کشوری حتی جوامع غربی نیز بحث درمان در اولویت قرار دارد و در بنیاد با توجه به صدمات جسمی و روحی در طول مجاهدت ایثارگران، مهم ترین نیاز این افراد به شمار می آید.

وی افزود:رعایت قوانین عدم برون سپاری، عدالت در ارائه خدمات، استفاده از ظرفیت های ملی و رضایت ایثارگران مهم ترین وظایف این نهاد است و طبق برنامه پنجم توسعه، تامین100 درصدی هزینه درمان ایثارگران و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن ها بر عهده سازمان بنیاد شهید است.

عباسپور ادامه داد:جامعه هدف سازمان بنیاد شهید شامل آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا است که 53 هزار پدر شهید، 11 هزار مادر شهید، 63 هزار همسر شهید و 153فرزند شهید تحت پوشش قرار سازمان بنیاد شهید قرار دارند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد:هم اکنون330 هزار جانباز زیر25 درصد، 230 هزار بالای 25درصد و960 جانباز بالای 70درصد در کمیته وجود دارند.

وی بابیان این که جانبازان به دو دسته اعصاب و روان و شیمیایی تقسیم می شوند افزود:از مجموع63 هزار و803 جانباز شیمیایی،749 جانباز سطح شدید و359 جانباز سطح متوسط شیمیایی در این نهاد وجود دارند.

عباسپور ادامه داد:از تعداد جانبازان تحت حمایت بنیاد شهید،  یک هزار و 980 جانباز دارای ضایعه نخاعی، 180 نفر ضایعه گردنی و مابقی آن ها دارای ضایعه کمری هستند همچنین 40 هزار جانباز اعصاب و روان وجود دارند که 7هزار نفر از آن ها دارای نوع شدید این مشکل هستند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این که طبق جامعه آماری بنیاد بین12 تا13 درصد افراد تحت پوشش در سن سالمندی قرار دارند، تصریح کرد:48 هزار نفر از ایثارگران و جانبازان، 150 هزار نفر از والدین شهدا همچنین15 هزار نفر از همسران شهدا بالای 60سال سن دارند و سالمند محسوب می شوند.

وی گفت:ما در بنیاد شهید هرم خدماتی تهیه کرده ایم که هر چه به سمت نوک هرم حرکت می کنیم، درمان ها تخصصی تر می شوند و کف هرم نیز همان بیمه همگانی است که در حال حاضر810 هزار و611 نفر تحت پوشش بیمه همگانی و یک میلیون و668 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.

عباسپور افزود:در بیمه تکمیلی بنیاد، سقفی برای افراد تحت پوشش وجود ندارد و همه آن ها از تمام خدمات بهره مند می شوند، خدمات بیمه به تمام ایثارگران و افراد تحت پوشش آن ها ارائه می شود که از جمله این خدمات شامل عمل جراحی، بستری، نوار عصب و عضله، جراحی های چشم، سرپایی و غیره هستند بدون فرانشیز و بدون سقف است.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این که 3هزار و500 مزکز طرف قرارداد در کل کشور آماده ارائه خدمات درمانی به ایثارگران هستند، گفت:خدماتی نیز مانند پرستاری، فیزیوتراپی به ایثارگران و جانبازان ارائه می شود به طوری که طی یک سال گذشته حدود 380 هزار نفر از خدمات بستری و درمانی، 2میلیون و800 هزار نفر از خدمات آزمایشگاه و ویزیت و 16 هزار نفر از امکان فیزیوتراپی در منزل استفاده کردند.

وی افزود:در حال حاضر610 پزشک عمومی در کل کشور وجود دارد که در بحث پالایش سلامت، جامعه هدف ابتدا به بیمارستان های طرف قرار داد بنیاد مانند ساسان و خاتم الانبیاء مراجعه و در صورت به نتیجه نرسیدن  مشکل، این افراد به کلینیک های چند تخصصی ارجاع داده می شوند.

عباسپور با بیان این که هیچ خدمتی در حوزه درمان نادیده گرفته نمی شود، ادامه داد: سال گذشته 25 تیم به استان های مختلف کشور اعزام شدند که یک هزار و 883 ایثارگر را ویزیت کردند، همچنین به دعوت از بنیاد برای ویزیت جانبازان از خارج کشور، پزشکانی دعوت شده اند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید افزود: سال گذشته 39 پزشک متخصص و فوق تخصص از کشورهای مختلف به ایران آمدند و 219 مورد جراحی و تعداد زیادی ویزیت تخصصی انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 12 جانباز که به خدمات درمانی ویژه نیاز داشتند به خارج از کشور اعزام شدند، همچنین برای درمان ایثارگران از توان داخل و خارج از کشور استفاده می شود و بنیاد شهید برای درمان، هیچ ریسکی نمی کند و هیچ خدمتی در حوزه درمان نادیده گرفته نمی شود.

عباسپور تصریح کرد: به تمامی جانبازان در سطوح مختلف خدمات درمانی لازم داده می شود و آنان می توانند از این خدمات به صورت رایگان بهره مند شوند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید با بیان این که براساس یک نظرسنجی میزان رضایت جانبازان از خدمات 88 درصد است، گفت: این که در مباحث درمانی حتی یک نفر هم مشکل داشته باشد، زیاد است و اجرای طرح پایلوت جانبازان در حال انجام است که هم اکنون این طرح قرار است در بخش توانمندی ریوی جانبازان در کل کشور عملیاتی شود.

وی با اشاره به این که پایش تخصصی برای ایثارگران صورت می گیرد،‌ تأکید کرد: اکنون پایش جانبازان نخاعی که یک هزار و 800 تن هستند، در کشور آغاز شده است.

عباسپور گفت: این پایش در بیمارستان های سه استان خراسان رضوی، اصفهان و تهران انجام و ضمن ویزیت برای جانبازان، پرونده سلامت تشکیل می شود.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در خصوص ایجاد شبکه آموزشی برای خانواده های جانبازان، بیان کرد: کلاس های آموزشی برای 60 هزار نفر از همسران جانباز در زمینه تاب آوری، مهارت های زندگی، شناخت بیماری و پیشگیری از اعتیاد انجام شده که عقیده داریم هر مقدار از لحاظ روحی و فکری بر روی این افراد کار کنیم، نیازمندی به دارو در آن ها کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: اردوهای دوره ای نیز که هم جنبه درمانی و هم جنبه تفریحی دارند نیز برای جانبازان انجام می شود، همچنین مراکز مشاوره و مددکاری وابسته به بنیاد هم آماده خدمت رسانی به جانبازان هستند.

عباسپور با اشاره به این که 100 درصد سهام شرکت متد وابسته به بنیادشهید است ادامه داد: شرکت متد هدف بنیاد شهید برای راه اندازی این شرکت یکپارچه سازی خدمات، تخصصی تر شدن و مدیریت درست بر این خدمات است و نباید فعالان در این شرکت نگرانی و دغدغه ای برای وضعیت معیشتی خودشان داشته باشند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید با بیان این که یکی از اهداف بنیاد شهید اصلاح وضعیت معیشتی کارکنان این شرکت است، تصریح کرد: نیروهای مجرب فعال در حوزه ایثارگری را از دست نمی دهیم و ارزش ویژه ای برای آن ها قائلیم.

وی با اشاره به این که دغدغه بنیاد شهید رفع مشکل معیشتی این کارکنان است، گفت: امیدواریم که در یک سال آینده این مشکلات حل شود.

عباسپور تصریح کرد: کمیسیون پزشکی بنیاد شهید براساس قانون تسهیلات در سال 74 به عنوان تنها مرجع تعیین درصد جانبازان است و این کمیته دارای هیأت های بدوی، ‌تجدیدنظر و ویژه با حضور متخصصان مختلف پزشکی است که روی درصد جانبازی براساس مستندات نظر می دهند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید بیان کرد: اگر کسی پس از سال 72، درصد جانبازی دریافت کرده است به هیچ عنوان کاهش درصد جانبازی را نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: تمامی خانواده های شهدای مدافع حرم که احراز جانبازی یا شهادت فرزندان یا همسران آن ها تعیین شده،‌ تحت پوشش خدمات بنیاد شهید قرار می گیرند و خانواده های این افراد از تمامی خدمات به صورت رایگان بهره مند می شوند.

عباسپور بیان کرد: قول های مساعدی برای جبران کمبود بودجه بنیاد شهید داده شده و ظرف یک تا 2 سال گذشته، دولت همکاری خوبی با بنیاد شهید برای جذب اعتبارات داشته است، اما امیدواریم در سال آینده کمبود بودجه در این نهاد نداشته باشیم.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید با اشاره به کمبود آمبولانس در کشور و در بیمارستان های بنیادشهید، گفت: در کل کشور تعداد آمبولانس ها محدود است و طرحی برای به روزرسانی آن ها در حال اجرا است.

وی در پایان عنوان کرد: به عنوان نمونه در تهران جامعه هدف بنیاد شهید حدود 100 هزار تن است، اما تعداد آمبولانس ها 20 دستگاه است، و امیدواریم که در آینده تعداد آمبولانس ها افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
سلام ببخشید حق پرستاری بنیاد شهیدسال96چه زمانی پرداخت می شود
آخرین اخبار