خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | yjc.ir

۳۹ : ۲۰ - دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
کد خبر: ۵۹۳۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
تویسرکانی مطرح کرد؛
رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: حذف دفاتر گواهی امضا در چند دفتر خانه به صورت پایلوت شروع شده است و در دهه فجر کار حذف این دفاتر عملیاتی می شود.
حذف کامل دفاتر گواهی امضا در دهه فجربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،احمد تویسرکانی رئیس سازمان اسنتد واملاک کشور امروز (یکشنبه)با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر اظهار داشت: 7200دفتر خانه در کشور وجود دارد این دفاتر  دو وظیفه داشتند یکی صدور اسناد و دیگدی صدور گواهی امضا بود.

وی افزود: سالانه حدود16تا 17میلیون سند در دفترخانه ها صادر می شد که تمامی آنها امروز  الکترونیکی شده است و  بخش دوم گواهی امضا بود که 5تا 6میلیون گواهی امضا ثبت می شد که دفاتر گواهی امضا هم حذف شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نگهداری این سوابق به علت حجم عظیم  اسناد احتمال جعل و سرقت آنها وجود داشت که با الکترنیکی شدن  اسناد زمینه از بین رفتن آنها از بین رفت .

تویسرکانی بیان داشت:  کار ثبت گواهی امضا به صورت الکترونیکی در چند دفتر خانه شروع شده است تا نواقص آن رفع شود و انشالله در دهه فجر کار به صورت سراسری اجرا می شود.

وی گفت: خوشبختانه در ثبت الکترونیکی اسناد در نرم افزار هایی که برای سازمان ثبت طراحی شده کار انتشار سالیانه ده ها میلیون اوراق بهادار و  تمام دفاتری که در آن جمله ثبت با سند برابر است حذف شده است، زیر این دفتر منشا مشکلات زیادی در نظام ثبتی بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: الان اسناد رسمی که در دفتر نامه ها ثبت می شود دارای یک رمز تصدیق است که می توان با مراجعه به سایت خلاصه سند را مشاهده کرد.

تویسرکانی تصریح کرد: در زمینه ثبت اختراعات و اسناد ناچار بودیم برای ثبت اطلاعات یک دیتای جامع تهیه کنیم که امروز تمام مدیران سازمان ثبت و تمام سردفتران و دفتریاران دارای گواهی امضا هستند.

وی تاکید کرد: ما در دفترخانه ها سالانه 8میلیون نقل و انتقال اسناد داشتیم که در این مسیر زمینه جعل وجود داشت و گاهی افرادی پول هایی برای صدور سریع مکاتبات می کردند که امروز جلوی این کار گرفته شد.

رییس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: یکی از ایرادات که الکتریکی شدن اسناد می گرفتند این بود  که افراد بی سواد چکار می کنند در رابطه با این افراد پیش خوان هایی در دفاتر ثبت ایجاد کرده ایم و درقانون پیش بینی شده که افراد بیسواد برای ثبت اسناد باید با خودشان شاهدی بیاورند.

تویسرکانی افزود: گاهی افراد با هویت جعلی خودشان را معرفی می کردند امروز با تبادل اطلاعات با سازمان ثبت احوال به محض حضور فرد برای ثبت سند علاوه بر اینکه عکس وی در سامانه نشان داده می شود اثر انگشت شخص هم ثبت می شود.

وی در رابطه با دریافت وجوه های مختلف در دفتر خانه ها گفت:در این رابطه با تنظیم اسناد در سیستم ،هر سندی که صادر می شود وجه سند در زیر آن ثبت می شود و مبلغ باید با دستگاه پوز پرداخت شود و هیچ گونه وجه دستی دریافت نمی شود و در صورت تخلف افراد می توانند به سازمان ثبت مراجعه کنند و هر کسی که به پرتابل سازمان ثبت مراجعه کنند  بنده شکایات را مستقیم دریافت و  پیگیری کنم ،هفتگی 500شکایت در پرتابل ثبت می شود و پیگری می شود.

وی در رابطه با اجرایر طرح کاستر و یا حد نگار گفت: قانون کاداستر در کشور با کمک مجلس در حال اجرا است و در سال 92این قانون تصویب و در سال 93اجرایی شد و بنا بود تمام اراضی کشور در سیستم کادستر ثبت شود، امروز نزدیک99درصد مالکیت مردم در سطح شهر ها ثبت شده است و حدود 28میلیون سند دفترچه ای در اختیار مردم است و حدود 16میلیون سند تک برگی کاستر صادر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور گفت: در بخش اراضی دولتی که شامل حریم راهها اراضی دولتی، کوههاو دریا ها است،با اجرای طرح کادستر زمینه بسیاری از زمین خواری هایی که کسی متوجه ان نمی شد گرفته شد .دستگاه های دولتی باید ظرف مدت 2سال اسناد اراضی دولتی را ارائه می دانند که متاسفانه در آستانه اتمام 2سال هستیم اما هنوز برخی دستگاه ها همکاری نکرده اند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: