سکوت مسئولان وزارت جهاد در مقابل نرخ گندم

مسئولان وزارتخانه در خصوص تاخیر در اعلام و نرخ نهایی خرید تضمینی گندم که با اعتراضات متعدد کشاورزان روبرو شده پاسخگو نیستند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت چهار ماه از کشت پاییزه نرخ خرید تضمینی محصولات همجنان پشت درهای بسته مانده است و این درحالی است که براساس قانون، سیاست حمایتی دولت در قالب نرخ خرید تضمینی محصولات باید تا پایان شهریور ماه اعلام شود که علی رغم نگرانی های جامعه کشاورزی و پیگیری رسانه ها در مقابل این امر مهم سکوت اختیار شده است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در یکی از مصاحبه های اخیر خود سیاست خرید تضمینی دولت را حمایت ناکارآمدی دانسته و اظهار کرد:‌ دولت باید سیاست حمایتی از زیر ساخت ها را در پیش گیرد تا نتیجه مطلوب تری حاصل شود.

در همین خصوص علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توامند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سکوت وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اظهار داشت: آنالیز قیمت و هزینه های تولید توسط وزارت جهاد کشاورزی در خرداد ماه باید مورد بررسی قرار گیرد و سپس به شورای عالی اقتصاد ارائه شود تا براساس آن نرخ خرید تضمینی محصولات اعلام شود تا کشاورزان براساس تخمین درآمد خود به کشت محصول بپردازند.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با بیان اینکه انتظار کشاورزان افزایش نرخ بر مبنای تورم است، افزود:  براساس قانون خرید تضمینی و افزایش همه ساله هزینه های تولید، رشد 2 درصدی نرخ خرید گندم با اعتراضات متعددی همراه شد از این رو انتظار کشاورزان بر آن است که دولت و شورای اقتصاد خواسته معقول و قانونی آنها  مبنی بر اعمال نرخ تورم در قیمت خرید را اجابت کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد نرخ 1385 تومانی گندم را به شورای اقتصاد پیشنهاد داد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با اعمال نرخ تورم 9 درصدی این پیشنهاد را به شورای اقتصاد داد که تاکنون نتیجه قطعی اعلام  نشده است.

قلی ایمانی تصریح کرد: اگر تدبیری در افزایش نرخ خرید تضمینی گندم  به کار گرفته نشود برای سال های آتی با وجود افزایش هزینه های تولید، ماشین آلات و نهاده ها به تولید ضربه مهلکی وارد می شود.

اثر منفی تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی بر تولید گندم

همچنین علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی همه ساله بر اساس نرخ تورم تعیین می شود و کشاورز با تخمین در آمد خود کشت و کار می پردازد لذا تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم مشکلاتی را برای جامعه کشاورزی بهمراه داشته است.

وی با اشاره به آنکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی می توانند بر خودکفایی در تولید محصولات اثر گذار باشد، گفت: اعلام به موقع نرخ خرید محصولات می تواند اطمینان خاطری برای کشاورزان باشد همانگونه که تاخیردر اعلام آن به سبب کاهش انگیزه کشاورزان می تواند اثرات منفی بر تولید به‌جای بگذارد.

نرخ هزار و 300 تومانی گندم عادلانه نیست

مسعود اسدی رئیس تشکل بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: کشاورزان قبل از آغاز فصل کشت طبق قانون انتظار دارند که  نرخ خرید محصولات مشخص شود.

وی با اشاره به آنکه نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل هزار و 400 تومان باشد، افزود: علی رغم پیگیری های مکرر وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم تا کنون تعدیل نشده است و  با توجه به افزایش هزینه های تولید، خرید گندم با نرخ کمتر صرفه اقتصادی ندارد و می تواند ایجاد یاس و ناامیدی در کشاورزان ایجاد کند.

رئیس تشکل بخش کشاورزی با بیان اینکه کاهش درآمد گندمکاران اثر سو بر تولید خواهد داشت، تصریح کرد: وظیفه وزارت جهاد به ارائه  نرخ پیشنهادی محدود می شود، از این رو تاخیر در اعلام نرخ ارتباطی با وزارتخانه ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار