ساختار ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز شکل نگرفته است/ عدم تفکیک علوم مختلف از یکدیگر

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه علوم مختلف با پیشرفت علم از هم جدا نیستند، گفت: ساختار ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز شکل نگرفته است.

مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با پیشرفت علم دیگر علوم انسانی، مهندسی، علوم تجربی و غیره از هم جدا نیستند و ایجاد رشته هایی مثل مهندسی پزشکی (از ترکیب علوم تجربی و مهندسی) در سالهای اخیر گواه این موضوع است.

وی ادامه داد: این روزها هنگام صحبت از ارتباط بازار کار و دانشگاه دیگر صرفا رشته های فنی و کارخانه ای مطرح نیست و رشته های علوم انسانی مثل مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی و مشاوره نمی توانند در صنعت نباشند.

شفیعی با بیان اینکه 70 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می شوند، اظهار داشت: آمار فارغ التحصیلان بیکار در مقاطع مختلف از هر دانشگاهی متفاوت است و متاسفانه از جامعه جوان ما در بازار کار بهره گرفته نمی شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به نهادینه نشدن ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: ممکن است دانشگاههای ما پروژه هایی را تعریف کنند که از آن 4 مقاله ISI بیرون آید اما در رفع نیازهای صنعت آنچنان اثرگذار نیست.

به گقته وی، شاید تنها 10 درصد استادان دانشگاه در صنعت مشغول به کار باشند و اکثر آنها وظیفه خود را چنین کاری نمی دانند.

شفیعی با بیان اینکه انتظار از صنعت، تولیدات و درآمد زیاد است، گفت: صنعت برای ادامه کار خود، نمی تواند از افراد و شرکتهای فاقد فناوری لازم استفاده کند لذا به طور اجباری آن را از خارج خریداری می کند و دیگر استادان و دانشجویان ما به دلیل کمبود اطلاعات در آن زمینه قادر به کمک نیستند.

وی افزود: از آنجا که تاکنون می گفتنند حق التدریس یک ساعت بیشتر از حق التحریر باشد مسلما به جای تحقیق همه به سمت تدریس می رفتند، همچنین وقتی حقوق حق التدریس را نهایت بعد از 7 تا 8 ماه دریافت می کنند به تبع گرایش افراد به عقد قرارداد تحقیقاتی با صنعت و دریافت دستمزد بعد از یکسال، کمتر می شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ساختار ارتباط صنعت با دانشگاه هنوز شکل نگرفته است، بیان کرد: شاید نسبت به سالهای گذشته (حداقل 20 سال پیش) اقدامات موثری مثل ایجاد پارک های علم و فناوری و مراکز رشد انجام شده اما ساختار پژوهشی و ارتباط صنعت و دانشگاه باید ثابت و روبه رشد باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار