رئیس سیا به تصمیمات مخرب آمریکا در خاورمیانه اقرار کرد

جان برنان، رئیس سیا به برخی تصمیمات مخرب و اشتباه دولت آمریکا در خاورمیانه اذعان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی ان ان، جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا)  برخی تصمیمات ویرانگر دولت های آمریکا را درباره غرب آسیا در دو دهه اخیر بر شمرد و گفت: اگر آنچه را امروز درباره داعش می دانیم آن زمان می دانستیم، احتمالاً مسیر دیگری انتخاب می کردیم.

برنان برآورد خود را از هرج و مرج در خاورمیانه بیان کرد. او مشخصاً اشغال عراق در سال 2003 را علامت  لغزش عظیم آن منطقه از جهان به سوی خشونت و حمام خون برشمرد.

وی افزود: تاریخ به گونه ای دیگر رقم می خورد، اگر آمریکا به جای خروج کامل از عراق در 2011 برخی از نیروهای خود را در این کشور حفظ می کرد.

هرچند برنان باور ندارد خروج نیروهای آمریکایی از عراق علت اصلی خشونت های فرقه ای است که چون طاعون به جان عراق افتاده است، اما قبول دارد «عاملی تأثیرگذار» در ایجاد بی ثباتی در این کشور و ظهور داعش بود.

برنان خاطرنشان کرد اگر آنچه اکنون درباره داعش می دانیم، آن زمان درباره توانایی هایش می دانستیم، صرفاً درباره رشد انفجاری اش در عراق و در ادامه گسترش آن به سوریه می دانستیم، آیا همان مسیر را پی می گرفتیم؟ احتمالاً خیر.

وی تصریح کرد در مقابل نظریه ای وجود دارد که حضور آمریکا در عراق به مرگ صدها تن از نیروهای نظامی آمریکا و شعار داعش برای جذب داوطلبان منجر می شد.

رئیس سیا گفت: حکم قطعی دادن دشوار است، اما تاریخ به گونه ای دیگر رقم می خورد، بی شک اوضاع امروز متفاوت بود.

به نحوی مشابه، برنان باور دارد مداخله جدی تر در جنگ سوریه می توانست اوضاع را تغییر دهد. وی معتقد است اگر در ابتدا بازیگران بین المللی از ارتش آزاد سوریه بیشتر حمایت می کردند، اوضاع فرق می کرد. چون آن زمان رژیم سوریه گیج و بیشتر آسیب پذیر بود.

برنان در مقابل هشدار داد حمایت نظامی از مخالفان سوری، آن گونه که مخالفان سیاست های دولت اوباما در نظر داشتند، چالش هایی خاص خودش به وجود می آورد زیرا مخالفان سوری ترکیبی به شدت التقاطی از عناصر سکولار و تندروی مذهبی هستند  و حمایت کورکورانه از مخالفان و دادن اسلحه به آنها می توانست به اوضاعی بدتر از این منجر شود.

برنان که سالها به انجام وظیفه در خاورمیانه مشغول بوده است برآوردی  از دورنمای قوام گرفتن دموکراسی های سبک غربی در اقلیم خشک خاورمیانه ارائه می دهد: به گمانم انتظارات در واشنگتن و برخی بخش های دولت بسیار بسیار غیرواقع بینانه بود که بهار عربی رژیم های خودکامه را سرنگون کند و دموکراسی شکوفا شود، چون خواست مردم چنین است. اما در مقابل مشخص شد آنچه آنها واقعاً در پی اش بودند رهایی از خودشان ، گروهشان و قبیله شان بود. اما مفهوم دموکراسی چیزی است که به واقع با وجود بسیاری از مردم، فرهنگ ها و کشورهای آن جا عجین نشده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار