تعرفه خدمات بخش ICU نامناسب است

رییس انجمن مراقبت های ویژه ایران با بیان اینکه کل تعرفه های خدماتی که در بخش ICU به بیماران ارائه می شود در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات تعریف نشده، گفت: عمدتا پرداخت ها با اختلال مواجه است و بیمه ها نیز پوشش مناسبی ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی امیر سوادکوهی رییس انجمن مراقبت های ویژه ایران در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه با اشاره به اینکه ایران به جایگاه دوم منطقه در این حوزه دست یافته، گفت: با وجود نوپا بودن این رشته در کشورمان توانسته ایم به پیشرفت های خوبی در این حوزه دست پیدا کنیم به طوری که از مقام بیست و پنجم در دنیا به رتبه نوزدهم ارتقا یافته ایم.

وی افزود: جایگاه کشور از رژیم صهیونیستی در سال 2015 بالاتر رفته است و کره جنوبی و تایوان نیز در بخش مراقبت های ویژه بعد از ایران قرار دارند.

رییس انجمن مراقبت های ویژه ایران در خصوص میزان مرگ و میر بیماران در بخش مراقبت های ویژه اذعان داشت: پس از ایجاد رشته مراقبت های ویژه و ورود پزشکان فوق تخصص آی سی یو به بازار سلامت نه تنها میزان مرگ و میر افراد بلکه مدت زمان بستری شدن آن ها در آی سی یو به طرز چشمگیری کاهش یافت.

سوادکوهی تعرفه های پایین و عدم پرداخت ها به پزشکان بخش مراقبت های ویژه را یک معضل اساسی دانست و گفت: تعرفه ها در این بخش نامناسب بوده و در کتاب ارزش گذاری نسبی نیز تعرفه تمام خدماتی که در آی سی یو انجام می شود، تعریف نشده و پرداخت ها نیز دچار اختلال است.

وی به پوشش بیمه ای نامناسب خدمات در این بخش اشاره کرد و افزود: پوشش نامناسب شامل بیمه های پایه و تکمیلی می شود و پرداخت ها به موقع نبوده و چالش اساسی در این زمینه داریم زیرا تا زمانی که پرداخت به بیمارستان ها صورت نگیرد، این مراکز نمی توانند برای این بخش هزینه کرد داشته باشد.

مهجور واقع شدن تغذیه بیمار در بخش ICU
بابک عمرانی راد فوق تخصص آی سی یو و دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه ایران نیز با اشاره به اینکه قبل از ایجاد رشته مراقبت های ویژه، بخش های آی سی یو در بیمارستان ها متولی خاصی نداشت، تصریح کرد: تا قبل از ورود پزشکان فوق تخصص آی سی یو به نظام سلامت هر پزشکی بیمار خود را دربخش آی سی یو بستری می کرد و اگر بیمار دچار مشکلی غیر از مساله اصلی خود می شد کسی به او رسیدگی نمی کرد.

وی افزود: پس از ایجاد رشته مراقبت های ویژه و استقرار پزشکان فوق تخصص آی سی یو و مراقبت های ویژه در این بخش ها بیماران به صورت 24 ساعته پایش می شود و تمام ارگان های حیاتی آن ها مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه ایران به بحث تغذیه بیماران در بخش آی سی یو اشاره و بیان کرد: مبحث تغذیه بیماران در این بخش، مهجور واقع شده بود به طوری که اغلب بیماران دچار کاهش وزن و انرژی شده و این امر، مدت زمان بستری شدن آن ها را افزایش می داد.

عمرانی راد اضافه کرد: به گواهی آمار از زمانی که همکاران فوق تخصص مراقبت های ویژه در بیمارستان ها مشغول به فعالیت شدند میزان مرگ و میر و مدت زمان بستری شدن بیماران در بخش های آی سی یو کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه با کمبود تخت در بخش مراقبت های ویژ روبه رو هستیم، اظهار داشت: در بیمارستان های دولتی تخت خالی وجود ندارد و 80 درصد تختهای بخش خصوصی نیز اشغال شده است و با وجود اضافه شدن دو هزار و 200 تخت به بخش مراقبت های ویژه هنوز با استانداردها فاصله داریم و این تعداد تخت پاسخگوی نیازها نیست.

این فوق تخصص آی سی یو و مراقبت های ویژه خاطرنشان کرد: تمام تلاش پزشکان این حوزه بر این است که خدمات را مطابق با بروز ترین پیشرفت های مراقبت های ویژه در دنیا به بیماران ارائه دهند زیرا تیم اصلی درمان محسوب می شوند و برای دستیابی به نتایج مطلوب و رضایت بخش در مجامع علمی شرکت نموده و تحقیقات لازم را در این زمینه انجام می دهند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار