چالش های موجود در وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دندانپزشکی؛

بیکاری، دردی که دامن گیر دندانپزشکان جوان شده است/ راهکار اشتغال دندانپزشکان بیکار

رييس انجمن دندانپزشكان عمومی با اشاره به مشکل اشتغال دندانپزشکان بیکار گفت: وزارت بهداشت به جای خريد يونيت دندانپزشكی هر مطب را به مركز بهداشت مراقبت دهان و دندان تبديل كند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر شهنى زاده رييس انجمن دندانپزشكان عمومی در يازدهمين كنگره ساليانه دندانپزشكان عمومى ايران در سالن همايش هاى برج ميلاد با طرح اين پرسش كه چرا بيمه دندانپزشكى مانند بيمه حوادث اجباري نيست؟ گفت: بيمه ها شركت هاى بزرگ سرمايه گذاري هستند و آنها براي خيلي از افراد درآمدزایی می کنند اما درآمد براى بسيارى از اشخاص به دارايی تبديل شده است.

وی با بيان اينكه ما درخواست كرديم يك درصد از درآمد كارخانه هاى شيرينى و شكلات به بيمه دندانپزشكي اختصاص پيدا كند اما موافقت نشد، افزود: درآمد بيمه به جاى سلامت صرف درآمدزايي مي شود، بيمه حوادث به دليل تعداد كشته ها در حوادث جاده ای درآمدزا بوده اما بيمه دندانپزشكي درآمدزا نيست.

رييس انجمن دندانپزشكان عمومی عنوان كرد: در 2 سال اخير سازمان هايى مانند شوراى سلامت دهان و دندان براى حل مشكلات بحرانى دهان و دندان شكل گرفت، اما اين شورا بعد از 2 سال نتوانست پروژه اي را به وزير تقديم كند.

وى با اشاره به طرح تربيت بهداشت كار دهان و دندان و آسيب هاى ناشى از آن گفت: اين بهداشت كاران دوره كوتاهى ديده و به درمان مشغول مى شوند که تبديل شدن آنها به دندانپزشك و گرفتن جاى آنها آسيب بزرگي به سلامت دهان و دندان می زند. 

شهنى زاده اظهار داشت: ما نسبت به تعداد دندانپزشكان و دانشكده هاى دندانپزشكى اعتراض داريم و در اين ميان به جاى آموزش دندانبزشك شروع به تربيت بهداشت كار دهان و دندان كردند که به سال 60 برگشتيم.

وی افزود: بيشتر خدمات دندانپزشكي در مطب ها خصوصى ارائه مي شود و وزارت بهداشت به جاى خريد٣ هزار يونيت دندانپزشكى، هر مطب را به مركز بهداشت مراقبت و بيشگيري از مشكلات دهان و دندان  تبديل كنيم، در سال يك هفته دندانپزشكان در اختيار دولت قرار  گرفته و خدمات رايگان به مردم ارائه كنند.

رييس انجمن دندانپزشكان عمومی تاكيد كرد: ارتباط بين بدنه دندانپزشكان و انجمن ها باید بهبود پيدا كند.

وى با بيان اينكه در كنگره ها دندانپزشكان نبايد نمايشگاه و بخش فروش داشته باشند، گفت: متاسفانه كنگره ها بدون نمايشگاه ها نمی توانند هزينه های خود را تامين كنند اما اگر همه دندانپزشكان در اين كنگره ها شركت كنند با مشكل مالي مواجه نمى شويم.

شهنى زاده با بيان اينكه فارغ التحصيلان دندانپزشکی بدون هيچ آموزش دانشگاهى از دستگاه ها و تكنولوژي هاى نوين استفاده مي كنند، گفت: طبقه بندی آموزشي براي دندانپزشكان وجود ندارد و دندانپزشك با گذراندن يك دوره كوتاه وارد اين عرصه مي شوند.

رييس انجمن دندانپزشكان عمومی عنوان كرد: آموزش بعد از فارغ التحصيلي بايد مديريت شود و دانشگاه ها دوره هاى آموزشي ايمپلنت را برگزار كنند، زيرا در اين حوزه ها چالش بسياري وجود دارد.

وی با اشاره به ورود شركت ها به حوزه آموزش دندانپزشكي گفت: شركت ها فقط حق معرفي تجهيزات را بر روى پروتزهاى مصنوعي دارند اما برخي از آن ها حتي جراحي زنده و دوره آموزشى برگزار مي كنند و آموزش هاى دولتي به شركتي تبديل شده است.

شهنى زاده عنوان كرد: يكي از مشكلات دندانپزشكان جوان آن است كه در بازار كار رها شده اند و به كار كردن در درمانگاه هاى دندانپزشكى سه شيفته با تعرفه بسيار كم روى آورده اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
کار کم پول زیاد دندان پزشکی اینجور شغلیه
Germany
مهسا
۱۴:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
خوبه
آخرین اخبار