مقاله پژوهشگران جهاد دانشگاهی البرز در ISI نمایه شد

مقاله پژوهشگران گروه مطالعات شهری معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز پیرامون «پیش بینی رشد شهر با استفاده از مدل سلولار اتوماتا - زنجیره مارکوف» چاپ و منتشر شد.

مقاله پژوهشگران جهاد دانشگاهی البرز در ISI نمایه شدبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ، احمدرضا ابراهیمی پور، مدیرگروه مطالعات شهری معاونت پژوهشی البرز گفت: در این مقاله با عنوان «Prediction of Urban Growth through Cellular Automata-Markov Chain» که در مجله Bulletin de la Société Royale des" Sciences de Liège" چاپ شده است با استفاده از مدل ترکیبی سلولار اتوماتا - زنجیره مارکوف روند تغییر کاربری اراضی برای سال‌های 1400 تا 1450 با بازه ده ساله پیش بینی شده است.

پژوهشگر این مقاله افزود: برنامه‌ریزی با هدف کنترل و تغییر آگاهانه کاربری‌ها در آینده امری ضروریست که استفاده از مدل‌های رشد شهری نظیر CA - Markov می‌تواند این هدف را محقق سازد.

ابراهیمی‌پور یادآور شد: در دنیای امروز استفاده از فناوری‌های نوین و همچنین مدلسازی و شبیه‌سازی، ابزار کار آمدی در جهت مدیریت بخشهای مختلف اعم از مدیریت شهری است، آشکار سازی و پیش بینی تغییرات، زمینه اتخاذ تدابیر و سیاستهای موثر در جهت برنامه ریزی رشد آتی شهر فراهم می سازد.

وی با بیان نتایج این مقاله‌ی برتر در کنفرانس بین‌الملی مهندسی معماری و شهرسازی تصریح کرد: نتایج این مقاله پژوهشی نشان داد اگر روند رشد شهری و به تبع آن تغییر کاربری اراضی به همین شکل ادامه یابد تا سال 1450 ، مساحت ناحیه شهری (ساخته شده) نسبت به سال 1388 به میزان دو برابر افزایش می‌یابد و در مقابل زمین‌های کشاورزی به نصف کاهش می‌یابند. به نظر می‌رسد این روند تغییرات با شاخصهای توسعه پایدار منطبق نیست و باید سناریوهای مختلف را با مدل CA - Markov مورد آزمایش قرار داد تا روند رشد شهری و تغییر کاربریها در آینده کنترل شده و آگاهانه صورت گیرد.

مدیرگروه مطالعات شهری معاونت پژوهشی البرز در پایان خاطر نشان کرد: امیررضا فرشچین، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد البرز و مهدی سعادت، به عنوان پژوهشگر در این مقاله همکاری کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار