95 درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود/ رونمایی از اپلیکیشن ساماندهی ردیابی دام زنده

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 95 درصد داروهای موجود ساخت داخل است و امروز سامانه ردیابی دام زنده با هدف کنترل بهداشت دام راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور عصر امروز در مراسم رونمایی از اپلیکیشن سامانه ردیابی دام زنده که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری دارویی و دامی اظهار داشت: سازمان دام پزشکی کشور در جهت تسریع سرمایه گذاری در زمینه تولیدات دامی گام های مهمی را برداشته و وظایف ملی و تعهدات بین المللی بر دوش این سازمان است.

وی بیان کرد: سازمان دام پزشکی کشور یکی از نهادهایی است که اقتصاد مقاومتی را به صورت عملی اجرا می کند و وظایف بهداشت دام و سلامت عمومی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: وظایف سازمان دامپزشکی کشور بهداشت دام و سلامت جامعه است و سازمان دامپزشکی و تجارت بین‌الملل همکاری‌های گسترده‌ای را دارد و این سازمان همه مواد غذایی را از مزرعه تا گمرک برای صادرات تحت نظر قرار داده است.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی همه خدمات را از کشاورزی تا کارخانه تحت نظارت دارد زیرا اگر در کشت زراعی دام تولید نشود بهره‌وری خوبی صورت نمی‌گیرد و  تولیدات دامی 30 درصد محصولات کشاورزی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دام زنده و تولیدات آن سالیانه 142 هزار میلیارد تومان سود برای کشور دارد، افزود: ‌تأمین بهداشت مهم ترین مولفه حفظ دام و طیور است و سازمان دامپزشکی کشور با نگاهی بین المللی به این مسئله نگاه می‌کند و متأسفانه کشور ما به دلیل محصور بودن با 15 کشور دیگر به دلیل ثبات نداشتن امنیت داخل آنها مورد هجوم عوامل بیماری‌زای مختلفی قرار می‌گیرد و این تهاجم کار سازمان دامپزشکی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در داخل کشور دام و طیور به وسیله عشایر کوچ می‌کنند عوامل بیماری‌زا در کشور افزایش می‌یابد و تا امروز این سازمان 181 عامل بیماری را رصد کرده است.

وی تأکید کرد: شناسایی زود هنگام تأیید آزمایشگاه، واکنش سریع در انواع بیماری‌ها و انجام تعهدات بین‌المللی از جمله وظایف اصلی سازمان دامپزشکی است و تمام دستگاه‌هایی که با عوامل بیولوژیک کار می‌کنند، در صورت دیرکرد گزارش آن مشکلات بهداشتی را برای کشور به وجود می‌آورد و در همین راستا کار سازمان دامپزشکی کشور از حساسیت بالایی برخوردار است.

خلج با بیان اینکه سازمان موفق آنهایی هستند که بتواند سریع بیماری‌های مختلف را شناسایی کند، افزود: یک ویروس می‌تواند خسارات فراوانی را بر دام و طیور وارد سازد و سازمان دامپزشکی کشور پس از 19 سال فعالیت بر اساس فناوری‌های نوین توانسته است سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی بیماری‌های دامی را به کار گیرد تا با شناسایی بیماری‌های داخل استان‌ها امکان گزارش آن به ستاد مرکزی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: 25 هزار شرکت مختلف با سازمان دامپزشکی کشور در حال فعالیت بوده و هم اکنون 25 هزار شرکت در بخش غیردولتی در حال تحقیق و پژوهش هستند و هم اکنون در کشور 75 درصد واکسن دام، 95 درصد دارو و 35 درصد واکسن طیور در داخل کشور تولید می‌شود که با طراحی این سامانه یک گام موثر به جلو برداشته شده است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت مهمی را در تأمین غذای مردم دارد، تصریح کرد: سالیانه 15 هزار تن فرآورده‌های خوراکی در کشور تولید می‌شود و 300 هزار واحد در بخش نظارت سازمان دامپزشکی کشور را همراهی می‌کند و هیچ دستگاهی به اندازه این سازمان مسئولیت توسعه مردم کشور را بر عهده ندارد.

خلج ادامه داد: برنامه کاهش بیماری‌ها بر اساس یک مدل علمی صورت می‌گیرد و تا امروز 32 مورد پایش در مورد آلاینده های غذایی انجام شده است و این سازمان در زمان خطر سریعا مداخله می‌کند و به ارزیابی و اصلاح مسائل امنیت سلامت بهداشت جامعه را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌ها از جمله تب گاوی از دام به انسان قابل انتقال است که سازمان دامپزشکی کشور بر روی این عوامل کنترل سریعی دارد.

وی با بیان اینکه سه سازمان دامپزشکی حفظ نباتات و غذا و دارو در عرصه مواد بهداشتی در کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند، ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور با سازمان بهداشت جهانی و فائو در حوزه دام و طیور و کاهش مقاومت باکتری‌‌های آن جلسات متعددی برگزار کرده است تا عوامل بیماری‌زای مختلف دام و طیور را شناسایی و رصد کنند.

واردات 11 میلیون تن خوراک دامی به کشور
در ادامه مراسم خداوردی معاون توسعه و منابع دام پزشکی کشور، گفت: سازمان دام پزشکی کشور باید در شناخت بیماری‌های مختلف بسیار سریع عمل کند و در این راستا هوشمند سازی خوبی در انجام بیماری‌های مختلف نظارت‌های بهداشتی و حداقل رساندن مراجعات را به سازمان دامپزشکی انجام داده و توسعه خدمات الکترونیکی و بهبود نظارت مستمر از دیگر اقدامات این سازمان در طی سال‌های اخیر است.

وی افزود: هم اکنون در کشور 3 هزار و 300 مجوز واردات، شش هزار و 700 مجوز تلخیص، 30 هزار مجوز صادرات و 3 هزار گواهی بهداشت به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و 300 قلم واکسن در حوزه دامپزشکی تحت نظارت است.

وی ادامه داد: 11 میلیون واردات خوراک دام تحت نظارت سازمان در کشور انجام شده است که 15 دستگاه دارای سرور مرکزی و 31 شبکه مرکزی در استان‌های کشور طراحی شده است و این سازمان 11 سامانه با همکاری گمرک، سازمان غذا و دارو انجام می‌دهد و هم اکنون در حال راه اندازی سایتی است که بیش از 2 میلیارد تومان به بودجه نیاز دارد.

وی یادآور شد: ارتباط منطقه با ناوگان حرکتی دولت و ایجاد سامانه ردیابی از جمله دیگر سازمان دام پزشکی کشور برای کنترل بهداشت دام و طیور و امنیت غذایی مردم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار