نظر سه فرمانده ارشد دفاع‌مقدس در مورد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی شاید سخنان فرماندهانی که در هشت سال دفاع مقدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نماینده امام در شواری عالی دفاع همراه بودند جالب توجه باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام‌های تسلیت و سخنان مختلفی توسط مسئولان لشکری و کشوری صادر و ایراد شد که هر کدام در نوع خود حاوی نکات خاصی بودند. اما در این میان شاید سخنان فرماندهانی که در هشت سال دفاع مقدس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نماینده امام در شواری عالی دفاع همراه بودند جالب توجه باشد. در این فرصت به سخنان سه تن از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس اشاره می‌کنیم.
 
سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس به مهم‌ترین دغدغه‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی اشاره کرده و می‌گوید: جناب آقای هاشمی حتی در دوران جنگ به فکر سازندگی بود. آبادانی ایران برایش بسیار مهم بود. در زمان جنگ ما با ایشان در مسائلی اختلاف‌نظر پیدا کرده بودیم، اما بعد معلوم شد ایشان به این دلیل پیگیر صلح است که زودتر سازندگی شروع شود. گاهی ما فشار می‌آوردیم و می‌خواستیم امکانات کشور را به میدان جنگ بیاوریم تا پیروزی بزرگی به دست بیاید. بحث که می‌کردیم، ایشان همواره جانب آبادانی و سازندگی را می‌گرفت. بعد از جنگ هم با تمام توان وقتش را برای احداث سد، اتوبان، دانشگاه‌ها و از جمله همین دانشگاه آزاد گذاشت و برای این‌گونه کارها همیشه روحیه داشت.... .

دریابان علی شمخانی دبیر شواری عالی امنیت ملی و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش هم می‌گوید:آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ وقت در چارچوب حزبی و جناحی عمل نکرد. تلقی همه ملت ایران از آقای هاشمی تلقی واحدی است که ناشی از رفتار و شخصیت ایشان می‌شود. ... . ملت ایران هرگز ایشان را فراموش نخواهد کرد.

سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز با اشاره به سابقه حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه‌های فرماندهی نیروی مسلح می‌گوید: همه فرماندهان ارتش و سپاه بر این باوریم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه‌های دفاع و امنیت فرماندهی بسیار شجاع،‌ باهوش و صاحب تدبیر بودند و شخصیت جامعی بود که در همه عرصه‌های دفاعی، امنیتی، سیاست خارجی، اقتصادی و فرهنگی مسئولیت‌هایی بسیار مهمی بر عهده داشت و صاحب تفکر بود. در عرصه‌های سیاست خارجی و اقتصادی مسلط و آگاه بود و ما شاهد ارائه تحلیل‌های بسیار دقیقی در مورد منطقه و جهان بودیم.

ایشان افکار و ایده‌های بسیار بلندی در عرصه‌های اقتصادی داشت و به مسائل قاقتصادی از جمله مهمترین دغدغه های او محسوب می‌شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فرهنگ صاحب نظر و ملایی به تمام معنا محسوب می‌شد.ایشان از پیش از انقلاب اسلامی فردی متفکر،نویسنده و محقق بودند که جامعه را به خوبی می‌شناختند.

در عرصه دفاعی و امنیتی،ایشان به نیابت امام (ره) فرماندهی همه نیروهای مسلح و رزمندگان را بر عهده داشت.

خاطرم هست که در 18 دی ماه یکی از سال‌های جنگ ما در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در غرب کارون جمع شده بودیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای عملیات کربلای 5 که یکی از بزرگترین عملیات‌ها محسوب می‌شد تصمیم گیری کردند. در همان جلسه که تا ساعت دو بامداد به طول انجامید ما به فکر بلند و قدرت تصمیم گیری ایشان پی بردیم.

همه فرماندهان ارتش و سپاه بر این باوریم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه دفاع و امنیت در طول هشت سال دفاع مقدس فرمانده‌ای بسیار شجاع،باهوش و صاحب تدبیر بود. ایشان به گونه‌ای تصمیم گیری می‌کرد که واقعا باعث شکست دشمن می‌شد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار