گزارش/

امکانات هتل های عراقی همچنان از زائران قربانی می گیرد/ وضعیت موجود وهن نظام و زائر است

امکانات نامناسب اسکان زائران عتبات عالیات این هفته موجب شد تا 5 نفر از زائران جان خود را از دست بدهند، امکاناتی که وزیر ارشاد آن ها را موجب وهن نظام و زائران می داند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان حج و زیارت بود که صالحی امیری، وزیر ارشاد در سخنرانی خود نسبت به وضع فعلی اعزام زائران به عتبات عالیات انتقاد کرد و آن را موجب وهن نظام و زائران دانست.

سخنانی که از سوی سرپرست جدید سازمان حج و زیارت نیز مورد تایید قرار گرفت و حمید محمدی از تلاش برای ساماندهی اوضاع خبر داد.

*بازهم آتش سوزی در هتل زائران

همین روز گذشته بود که بار دیگر هتلی در کربلا طعمه حریق شد. حریقی که در نهایت جان 5 تن از زائران را گرفت، همچنین رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از رهاسازی 7 زائر خراسانی گرفتار در آتش سوزی هتلی در شهر کربلا خبر داد.

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از رهاسازی 7 زائر خراسانی گرفتار در آتش سوزی هتلی در شهر کربلا خبر داد و اظهار داشت: بر اثر آتش سوزی بامداد امروز در هتل مولای شهر کربلا 5 زائر به دلیل سوختگی فوت کردند و دو نفر هم به آی سی یو در بیمارستانی در این شهر منتقل شدند.

وی افزود: این هتل بر اثر اتصالی سیم های برق آتش گرفته و منجر به فوت 5 نفر و مصدومیت دو نفر شد که حال یکی از این مصدومان وخیم گزارش شده است.

مرعشی گفت: در مجموع 192 نفر از زائران آزاد خراسانی در این هتل مستقر بودند که بعد از این حادثه 185 نفر باقی مانده به هتل های دیگر منتقل شده اند.

طی حادثه آتش سوزی شب گذشته در هتل کربلا 5 تن از زائران ایرانی جان خود را از دست دادند که اسامی جان باختگان به شرح ذیل است:

خانم مونس خداپرست، آقای عباس نیازی، خانم زهرا نجفی، خانم رباب محمد جان زاده، خانم گلک صبوری

بر اساس این گزارش  دو تن از مجروحان حادثه به صورت سرپایی مداوا شده و مجروح دیگر این حادثه خانم شیرین سلطانی میرزائی برای عمل جراحی به مرکز درمانی انتقال داده شده است و بقیه زائران در سلامت هستند.

در حادثه آتش سوزی شب گذشته در هتل قصر المولی در کربلای معلی  5  زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

سازمان حج و زیارت ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، غفران و رضوان الهی را برای این جان باختگان و زائران اباعبدالله الحسین(ع) مسئلت دارد.

*زیارت عتبات به شکل کنونی موجبات وهن نظام را فراهم آورده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به حجم اعزام زائران به عتبات قطعاً این مسیر باید سازماندهی شود، لذا نیازمند سازمان‌دهی دقیق مانند سازمان‌دهی حج برای زیارت عتبات هستیم تا زائران بتوانند بدون دغدغه به این سفر اعزام شوند، اما امروز آن چه شاهد آن هستیم، شایسته ایران اسلامی نیست.

 وی با بیان این که هفته گذشته جلسه‌ای را با شورای عالی امنیت ملی جهت سازمان‌دهی زیارت عتبات داشتیم، گفت: سازمان‌دهی عتبات و عالیات امری ضروری و قطعی است، چرا که وضعیت فعلی وهن زائران و نظام است که باید تبدیل به عزت زائران و نظام شود. 

وی با بیان این که در گفتگو با زائران عتبات در سفر اخیر من به عراق، آن ها از خدمات ارائه شده ابراز نارضایتی می‌کردند، گفت: این زائران عتبات از حوادث رخ داده در عراق ناراحت بودند، به همین دلیل در روزهای آتی بحث بهبود خدمات در عتبات عالیات را در سطح عالی نظام دنبال خواهم کرد.

صالحی امیری گفت: اعزام زائران به عتبات باید با کمترین هزینه و بیشترین برداشت معنوی صورت گیرد.

*زیرساخت های اسکان زائران درست می شود

محمدی در ادامه در تشریح مفهوم سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد وهن در سفر عتبات بین مردم و نظام، گفت: علاقه‌مندی برای حضور در عتبات بسیار زیاد است، در این بین برخی از این علاقه‌مندی استفاده نادرست می‌کنند و خارج از مبادی قانونی زائران را به عراق می‌برند، طبیعتا این کار برای کسب سود بیشتر است که بعضا در حق زائران اجحاف می‌شود. ناهنجاری‌هایی که در این بین پیش می‌آید، سبب وهن مردم شده است.

وی همچنین با تأکید بر توسعه زیرساخت در عتبات عالیات که جزء سیاست‌های این سازمان به شمار می‌آید، افزود: در 3 سال گذشته پروژه‌هایی در مرز و عتبات عالیات اجرا شده بود که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسید، قرار است این ظرفیت و توسعه منطبق با نیاز زائران افزایش یابد. 

استانداردسازی مسکن در عتبات عالیات و ارتقا سطح کیفی هتل‌ها که در حال حاضر بسیار پایین است، نیز در دستور کار قرار دارد.

سرپرست جدید سازمان حج و زیارت همچنین مأموریت و سیاست‌ خود در سازمان را در ادامه برنامه‌های قبلی دانست و افزود: سیاست کلان ادامه همان مسیر برای ارائه خدمات بهتر به زائران عتبات عالیات و افزایش ظرفیت اعزام و امکانات در عراق است، اگر راه مسدود شده‌ عمره و حج نیز باز شود، این سازمان برای ساماندهی دوباره تشرف زائران به عربستان آمادگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۲ دی ۱۳۹۵
دولت باس خونه های اطراف حرم رو بخره و بکوبه و مسافرخونه بسازه ضمنا دولت باس خونه های اطراف حرم رو بخره و خراب کنه بندازه رو حرم تا ظرفیتش بیشتر بشه .
آخرین اخبار