حمایت ویژه معاونت علمی فناوری از طرح‌های حوزه سلامت و امنیت غذا

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی فناوری از طرح‌های در حوزه سلامت و امنیت غذا حمایت همه جانبه انجام می‌دهد و هم اکنون 6 هزار دستگاه عضو شبکه آزمایشگاهی این معاونت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم رو‌نمایی از سامانه ردیابی راه زنده ، که عصر امروز در سازمان دامپزشکی کشور برگذار شد با اشاره به اهمیت مهم غذا اظهار داشت: سلامت غذا ، قیمت مناسب و در دسترس بودن برای کشور بسیار اهمیت دارد و ما باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم زیرا آن غذایی که مردم مصرف می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است که  سلامت جامعه را تحت پوشش همین مسئله قرار دارد.

وی بیان کرد: آلاینده‌های غذایی از تنوع زیادی برخوردار است و این حوزه نفوذ جدی فن آوری نوین را می‌طلبد که در همین راستا در بحث تشخیص آلاینده های غذایی یک برنامه مشترکی با سازمان غذا و دارو انجام شده است و در این راستا 200 نوع سم با قابلیت تشخیص اضافه شده است.

ستاری ادامه داد: با ارجاع طرح تشخیص آلاینده های غذایی زمان تشخیص سریع تر شده است و سرمایه‌گذاری نرم افزار و سخت افزاری باید در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه وجود آزمایشگاه مبدا در کشور سبب شناسایی زودتر نقاط خطر می‌شود و این مسئله یکی از اولویت‌های سازمان غذا و دارو به طور جدی است و معاونت علمی و فناوری حمایت همه جانبه مالی و تجهیز‌اتی از این نوع پروژه‌ها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بازاری که سازمان دامپزشکی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است سبب شده تا این سازمان در قسمت آی تی توسعه پیدا کند و این مسئله نشان دهنده پذیرای بالا از ایده‌های نو و خلاقانه است.

ستاری تاکید کرد: تفکرات سنتی جلوی بازارهای شرکت‌های دانش بنیان نو و استارت آپ‌ها را گرفته است و در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان نو پا باید از طریق روش‌های الکترونیکی به فعالیت بپردازند که با ارائه محصولات جدید بازارهای داخلی را کشف کنند و این سیستم می‌تواند نحوه استفاده مردم را از محصولات متنوع گسترش دهد.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد که گوشت در مناطق مختلف با قیمت‌های مختلفی ارائه شود و سازمان دامپزشکی می‌تواند با ارائه را‌هکاری مواد غذایی را در سراسر کشور با یک قیمت و سطح کیفی ارائه دهد و این کار می‌تواند باعث برچیده شدن بازارهای سنتی و رونق شرکت‌های دانش بنیان نوپا شود.

وی یادآور شد: این سامانه دسترسی مردم به مواد غذایی و امنیت سلامت در جامعه را بهبود می‌بخشد و با فعالیت استارت آپ‌های زیادی در حوزه سلامت غذا زمینه‌های ایجاد اشتغال برای جوانان دانشگاهی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در زمانیکه ساختار‌های مشخص باشد فروش الکترونیکی اگر در قالب شرکت‌های دانش بنیان اتفاق بیفتد معاونت علمی و فناوری از این طرح حمایت ویژه‌ای می‌کند تا طرح‌هایشان در حوزه بهداشت و سلامت جامعه به سرانجام برسد.

ستاری افزود: اگر شرکت دانش بنیا‌نی واکسن خاصی تولید کند معاونت علمی از آن حمایت ویژه مالی و کاری می‌کند تا این محصول به تولید انبوه برسد بطوریکه امروزه یک شبکه آزمایشگاهی در معاونت علمی وجود دارد که 6 هزار دستگاه  های تکت عضو آن هستند و خیلی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌توانند به صورت رایگان از تجهیزات آن برای پیشبرد طرح‌هایشان استفاده کنند.

وی گفت: تعدادی از دستگاه‌های کشور قبل از تاسیس آزمایشگاه مرکزی و جامع خوابیده بود که با آغاز فعالیت این شبکه آزمایشگاهی بسیاری از آنها تحت یک شرکت دانش بنیان فعالیت خود را از سر گرفته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار