در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم صورت گرفت:

ممنوعیت بهره‌برداری از چوب جنگلهای شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه

براساس مصوبه مجلس بهره‌برداری از جنگلهای کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه، ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی امروز 23 دی ماه در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 48 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب ماده 48 مكرر ؛1- هرگونه بهره‌برداري تجاري و صنعتي از چوب جنگلهاي شمال كشور از ابتداي سال چهارم برنامه ممنوع مي‌باشد. دولت مجاز به تمديد قراردادهاي طرحهاي جنگل‌داري مذكور كه مدت اجراي آن به اتمام مي‌رسد، نيست.

2- دولت مكلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرحهاي جنگل‌داري كه مدت اجراي آن تا پايان سال سوم برنامه به اتمام نمي‌رسد، طبق قانون اقدام كند.

تبصره1- جمع‌آوري و بهره‌برداري با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پير، خشك سرپا، افتاده، لاپي، آفت‌زده غيرقابل احياء صرفاً با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور مجاز مي‌باشد.

تبصره2- برداشت درختان جنگلي درجهت اجراي طرحهاي عمراني مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري بلامانع است. همچنين بهره‌برداري از درختكاري و جنگل‌كاري‌هاي دست‌كاشت به‌منظور زراعت چوب با تشخيص و مجوز سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور مجاز است.

تبصره3- سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري درمدت سه‌سال اول برنامه، ضمن جلوگيري از انعقاد قرارداد جديد در موارد موضوع بند(1) و نظارت بر اجراي قراردادهاي منعقد شده قبلي، اجراي مفاد اين ماده را پيگيري كند.

3- به‌منظور تحقق بند(1)، دولت مكلف است با اختصاص رديف اعتباري مستقل نسبت به پيش‌بيني اعتبارات و امكانات در بودجه‌هاي سنواتي جهت ارتقاء پوشش كامل و مؤثر، حفاظت از جنگلهاي كشور، مهار عوامل ناپايداري، جلوگيري از تغييركاربري، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مديريت پايدار جنگل و اجراي تعهدات اقدام نمايد.

تبصره- دولت مكلف است تسهيلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اوليه صنايع سلولزي در اختيار صاحبان صنايع و كشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار