قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

تاکنون اتحادیه‌ای برای کسب و کارهای اینترنتی شکل نگرفته است

لزوم برخورد صحیح با کسب و کارهای اینترنتی، موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود.

تاکنون اتحادیه‌ای برای کسب و کارهای اینترنتی شکل نگرفته استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «لزوم برخورد صحیح با کسب و کارهای اینترنتی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که میلاد منشی پور مدیر عامل یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی در کشور، مسعود طبیبی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور و فرانک رزاقی اسکویی قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث میلاد منشی پور مدیر عامل یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی در کشور با بیان اینکه کشور ما تقریبا  یکی از آخرین کشورهایی است که از این تکنولوژی استفاده می کند، گفت: ما واسطه بین سرویس دهنده و مسافر را حذف می کنیم و از این طریق قیمت نهایی را برای مسافر پایین و درآمد رانندگان را افزایش می دهیم علاوه بر اینکه یا استفاده از این تکنولوژی تعداد سفرهای تک سرنشین در شهر نیز کاهش پیدا خواهد کرد که این مسئله بر روی بحث ترافیک و آلودگی هوا تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: به منظور فعالیت این شرکت همه مجوزهای لازم از جمله نماد مجوز اصناف IT، مجوزهای مربوط به وزارت ارشاد و شورای عالی انفورماتیک را اخذ کرده ایم.

در ادامه این برنامه مسعود طبیبی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز با اعلام این خبر که در ۷، ۸ ماه اخیر حدود ۳۷ هزار تاکسی را در سطح کشور نو کرده ایم گفت: از این فناوری در حوزه صنعت حمل و نقل حمایت می کنیم.

تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی ها و کلیه امور مربوط به حمل و نقل شهری بر عهده شهرداری ها است

وی با اشاره به قوانین بخش حمل و نقل کشور افزود: بر اساس قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده ۳ قانون تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی ها که در سال ۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی ها و کلیه امور مربوط به حمل و نقل شهری به عهده شهرداری ها است و بر همین اساس هم اعتراضی که ما به فعالیت این دو شرکتی که در حوزه حل و نقل شهری به صورت اینترنتی فعالیت می کنند این است که چرا از شهرداری ها که مرجع ساماندهی حمل  و نقل مسافر و بار هستند مجوز اخذ نکرده اند.

تا کنون اتحادیه ای برای کسب و کار های اینترنتی شکل نگرفته است

در بخش دیگری از این برنامه فرانک رزاقی اسکویی قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز اظهار داشت: کسانی که قصد فعالیت در فضای مجازی را دارند باید دو مجوز را دریافت کنند که یک مجوز مربوط به مجوز نماد الکترونیک است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک به تمام فعالان اقتصادی در فضای مجازی دادن می شود.

وی افزود: همچنین مطابق با مردم ۸۷ قانون نظام صنفی ، کسانی که قصد دارند فعالیت صنفی در فضای مجازی انجام دهند باید پروانه کسب دریافت کنند، منتها با توجه به اینکه هنوز اتحادیه ای برای کسب و کارهای اینترنتی در کشور شکل نگرفته است، اتاق های اصناف شهرستان ها می توانند پروانه کسب به فعالین اقتصادی در این عرصه، صادر کنند.

قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد:متاسفانه به دلیل مشکلات به وجود آمده، اتاق اصناف تهران از نهایی کردن پروانه کسب دو شرکتی که هم اکنون در حوزه حمل و نقل شهری به صورت اینترنتی فعالیت می کنند خودداری کرده است.

اسکویی تصریح کرد: به طور متوسط اگر ۱۰۰ پروانه کسب صادر شود ، اتحادیه کشوری کسب و کار اینترنتی می تواند با اجازه وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاسیس شود.

فرانک رازقی اسکویی، قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، در مرکز توسعه تجارت الکترونیک بر روی همه کسب و کار های الکترونیک نظارت می شود گفت: برای فعالیت در فضای مجازی قانون و آیین نامه وجود دارد.

وی با بیان اینکه، درخصوص کرایه خودرو اینترنتي شکایتی صورت نگرفته و این مسئله به منزله رضایت مردم است افزود:  کسانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند قوانین را رعایت می کنند و از سوی دیگر نیز همچنین مالیات می پردازند.

برای فعالیت در فضای مجازی نیازمند دو مجوز نماد اعتماد الکترونیک و پروانه کسب هستیم

قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه، برای فعالیت در فضای مجازی نیازمند دو مجوز نماد اعتماد الکترونیک و پروانه کسب هستیم خاطرنشان کرد: برای فعالیت در فضای مجازی مجوز نماد اعتماد الکترونیک توسط شرکت ها اخذ شده است.

خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، اگر قرار است برای فناوری و نوآوری به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش برویم نمی توان با شعار کاری انجام داد گفت:  قانونگذار بر مجوز زدایی تاکید دارد لذا 2200 مجوز را به 1700 رسانده ایم.

وی با بیان اینکه،  تعداد مجوزهای صادرشده در حوزه فضای مجازی زیاد است ادامه داد: در کشور ما اداره گاز، آب و برق جدا از یکدیگر فعالیت می کنند این در حالی است که در کشور های دیگر  شاهد مدیریت یکپارچه شهری هستیم پس برای به نتیجه رسیدن امور باید به صورت یکپارچه عمل کرد.

سلجوقی تصریح کرد:  اتحادیه تاکسیرانی باید نرم افزار مشابهی را خریداری کنند زیرا  نرم افزار انحصاری نیست و از این طریق مشکلات برطرف می شود.

منشی پور در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، دست اندرکاران و مراجع ذی ربط حامی تکنولوژی جدید هستند اظهار داشت: طبیعت فناوری و تکنولوژی این است که در کسب و کار های مختلف ورود پیدا می کند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود اجماع میان دست اندرکاران مربوطه بیان کرد: با پلیس فتا جلسات متعددی را برگزار کرده ایم لذا  نگرش و روش پلیس فتا بر همکاری بوده است.

سفرهای تک سرنشین کاهش یافته است

وی با اشاره به اینکه، پلیس فتا بر عملکرد ما نظارت دارد افزود: توانسته ایم سفرهای تک سرنشین را کاهش دهیم.

این مدیر عامل شرکت تاکسی اينترنتي با اشاره به اینکه، باید از تکنولوژی به درستی استفاده کرد افزود: مسافر و راننده آژانس از محصولمان راضی هستند.

منشی پور با اشاره به اینکه، برای تایید راننده تمام پروسه های سخت را در نظر گرفته ایم گفت: از راننده برای شروع کار خود در آژانس سوی پیشینه، بیمه و سند ماشین را دریافت می کنیم و البته برای مسائل امنیتی به این موارد بسنده نمی کنیم.

تاکنون هیچ شکایتی از شرکت های آنلاین تاکسی انجام نشده است

وی با اشاره به اینکه، تاکنون هیچ شکایتی از شرکت های آنلاین تاکسی انجام نشده است افزود: امنیت در این مجموعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مسعود طبیبی ، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه، باید از فناوری در چارچوب قانون استفاده کرد اظهار داشت: نباید به دنبال ایجاد نرم افزار باشیم لذا ما نهاد شبه دولتی هستیم و به دنبال ایجاد رقابت در بخش خصوصی هستیم.

وی با اشاره به اینکه، با رصد و پایش تاکسی ها و وسایل نقلیه عمومی موافقم افزود: باید از کسانی که به مردم سرویس ارائه می دهند خواست تا تخلفات خود را از راهوار ناجا بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار