آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

اما و اگرهای طرح خرید خدمات آموزشی از نگاه مجلس/ ساماندهی تقویم آموزشی مدارس در انتظار پاسخ مجلس

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بوده که انتظار برای ساماندهی تعطیلی مدارس تنها یکی از آنهاست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اما و اگرهای طرح خرید خدمات آموزشی از نگاه مجلس، ساماندهی تقویم آموزشی مدارس در انتظار پاسخ مجلس، احکام برنامه ششم در توسعه ورزش دانش آموزی، بلاتکلیفی مدیریت مهدکودک ها، تهیه طرح برای محاسبه سنوات خدمتی معلمان حق‌التدریس و انتقال عروسک های ایرانی به مدارس از جمله مهم ترین رویدادهای هفته گذشته در آموزش و پرورش بوده‌اند.

**ساماندهی تقویم آموزشی مدارس در انتظار پاسخ مجلس
مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش پیرامون وضعیت تغییر تقویم آموزشی در مدارس اظهار داشت: مسئله ای که از ابتدا در این زمینه مطرح بود ساماندهی تعطیلات در طول سال تحصیلی است تا از فرصت حضور دانش‌آموزان استفاده بهینه شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: از آنجایی که تقویم آموزشی توسط مجلس تعیین می‌شود بنابراین طرحی دو فوریتی تنظیم شد تا در مجلس مطرح شود.

وی با بیان اینکه اکنون آموزش و پرورش در انتظار پاسخ مجلس برای ساماندهی تعطیلات است، گفت: در صورت تحقق این امر اجازه ساماندهی و تدوین تقویم به آموزش و پرورش داده شده و تدابیر لازم برای بهره‌مندی بهینه از فرصت آموزشی مهیا می‌شود.  

**احکام برنامه ششم در توسعه امکانات ورزشی مدارس
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اختصاص بودجه 110 میلیارد تومانی به این معاونت خبر داد و اظهار داشت: این بودجه در یک ردیف مستقل پیش بینی شده که به بحث تربیت بدنی، سلامت و پیشگیری اختصاص می‌یابد. 
 
وی ادامه داد: به جز این بودجه قریب به 13 میلیارد تومان برای تجهیزات ورزشی مدارس در نظر گرفته شده تا فعالیت بر مبنای این عدد ادامه داشته باشد. 
 
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر برنامه ششم در بحث تربیت بدنی گفت: در چند حکم این مساله مورد توجه قرار گرفته است از جمله آنکه افرادی در حوزه ورزش سرمایه گذاری کنند، هزینه‌های این کار به عنوان مالیات لحاظ می‌شود، همچنین 27 صدم درصد از ارزش افزوده به ورزش دانش آموزی بانوان، جانبازان و همگانی اختصاص یافته که این مساله در کمیسیون تلفیق تصویب شده و باید در صحن علنی مطرح شود. 

**اما و اگرهای طرح خرید خدمات آموزشی از نگاه مجلس
میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون توجه به بحث خرید خدمات آموزشی در آموزش و پرورش اظهار داشت: این بحث در راستای اصل 44 قانون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی مدارس در ارائه خدمات با مشکل مواجه هستند؛ به عنوان مثال این مشکلات می‌تواند شامل کمبود امکانات و فضا باشد که با بهره‌گیری از این طرح چنین مسائلی برطرف می‌شود.

میرزاده با اشاره به اینکه دولت و مجلس با طرح خرید خدمات مشکلی ندارد، گفت: اما مسئله‌ای که روی آن حساس هستیم این بوده که نباید مدرسه دولتی واگذار شود؛ یعنی با اصل این طرح موافق اما با واگذاری فضای آموزشی دولتی بر اساس این طرح مخالف هستیم.

**مدیریت مهدکودک ها همچنان در بلاتکلیفی
محمدرضا مخبر درفولی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تعیین تکلیف وضعیت سرپرستی مهدکودک ها اظهار داشت: وضعیت مدیریت در حال بررسی است و در جلسات شورای عالی این مساله مورد ارزیابی است.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی هایی که در این زمینه انجام شده، اکنون در حال جمع بندی نظرات کارشناسی هستیم تا گزینه ای مناسب از تمامی جوانب برای مهدکودک ها انتخاب کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود آمادگی آموزش و پرورش برای سرپرستی، اقدامی انجام نشده است؟» بیان کرد: همانطور که آموزش و پرورش نسبت به سرپرستی اعلام آمادگی کرده است، سازمان بهزیستی نیز این مساله را مطرح کرده بنابراین باید تمامی جوانب بررسی و پس از آن نتایج اعلام شود.

**تهیه طرح برای محاسبه سنوات خدمت معلمان حق‌التدریس
داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: اکنون در برنامه ششم مسائل حق‌التدریسی‌ها مورد توجه قرار گرفته و در جهت بهبود شرایط با نهادهای مربوطه بررسی ‌های لازم انجام می‌شود.

محمدی پیرامون وضع معوقات حق‌التدریسی‌ها گفت: این مسئله از سال‌های گذشته وجود داشته و تاکنون نیز ادامه یافته و برای گشایش این امر با سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش صحبت‌هایی انجام شده و این نهادها اهتمام جدی برای حل مشکل دارند.

وی افزود: محاسبه سنوات خدمت معلمان حق‌التدریسی از دیگر مسائل مورد توجه در کمیسیون آموزش بوده و در این راستا طرحی برای حل مسئله تهیه شده که باید در صحن مطرح شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در تمامی جلسات مجلس این مسئله مورد توجه قرار گرفته عنوان کرد: قول لازم برای همکاری و حل مشکل از سوی مجلس و نهادهای مربوطه داده شده است.

**عروسک های ایرانی به مدارس می‌روند
رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی از توجه به هویت‌بخشی کودکان در کلاس‌های پیش دبستانی خبر داد و گفت: مولفه‌های ملموس و غیرملموس برای توجه به هویت کودکان ایرانی در این برنامه مد نظر است به عبارتی بچه‌ها با هویت بومی و محلی آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس با تأکید بر زبان مادری و اسباب بازی‌ها طرح هویت شکل گرفته است به عنوان مثال 500 عروسکی که رسما در کشور شناسایی شده به کلاس‌های دوره پیش دبستانی راه پیدا می‌کنند تا کودکان با آنها آشنا شوند. همچنین زبان معیار بر مبنای زبان مادری آموزش داده می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
سلام.لطفا باتعطیلات زمستانه مدارس مخالفت کنید به دلیل اینکه باعث فاصله بین دروس می شود وهمچنین در بسیاری از مناطق جنوبی ایران مانند فارس وبوشهر وبندرعباس هوا در تابستان بسیار بسیار گرم است وحتی وسایل خنک کننده هم ندارند.باتشکر.
Iran (Islamic Republic of)
sajjad
۱۳:۲۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
با سلام.لطفا وضعیت نیروهای خرید خدمات آموزش وپرورش را از وزارتخانه و نمایندگان محترم مجلس پیگیری کنید،خیلی شرایط دشواری دارند با 500هزارتومان حقوق که اونم پرداخت نمیشه یا با تاخیر یکساله.
آخرین اخبار