کرمانشاه؛

حضور 5000 نمونه در بانک سلولهای بنیادی استان

رییس مرکز پیوند مغز استخوان و بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاه از وجود 5000 نمونه در بانک سلولهای بنیادی استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛مهرداد پاینده  گفت: تا به امروز بیش از پنج هزار نفر در این بانک عضو شده‌اند و نمونه سلولهای بنیادی آنها در بانک موجود است.


وی با اشاره به اهمیت استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف، گفت: در حال حاضر برخی انواع سرطان، تومورهای بدخیم و بیماری‌هایی مانند تالاسمی با استفاده از سلولهای بنیادی درمان می‌شود.

پاینده افزود: مسیر استفاده از سلولهای بنیادی در درمان به سمتی می‌رود که در آینده  نزدیک غالب سرطان‌ها با استفاده از این سلولها قابل درمان خواهد بود.

این فوق تخصص خون، سرطان و سلولهای بنیادی تصریح کرد: نتیجه بخشی مطلوب از این روش درمانی زمانی خواهد بود که بیماران در زمان مناسب و قبل از بروز عوارض بیماری شناسایی شوند و هرچه سن افراد کمتر باشد نتایج درمان نیز مطلوب تر است.

پاینده هزینه انجام پیوند سلولهای بنیادی را بسته به نوع پیوند بین 30 تا 50 میلیون تومان متغیر دانست و اظهار کرد: بخش‌های حمایتی از جمله کمک افراد خیر برای کاهش این هزینه‌های درمان فعال هستند.

وی از انجام 34 پیوند سلولهای بنیادی از زمان تشکیل این نهاد در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه خبر داد واظهار کرد: طول درمان برای هر پیوند یک ماه یا بیشتر به طول می‌انجامد و ما درحال حاضر به طور میانگین ظرفیت پذیرش هشت بیمار را ماهانه داریم.

رییس مرکز پیوند مغز استخوان و بانک سلولهای بنیادی استان کرمانشاه اظهار کرد: هم اکنون ماهانه به طور میانگین سه بیمار پذیرش شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی از همه افراد خواست تا به عنوان دهنده سلولهای بنیادی به بانک مراجعه کرده و ثبت نام کنند و بدانند سلولهای بنیادی آنها می‌تواند جان برخی افراد را از مرگ حتمی نجات دهد.

پاینده با اشاره به کاهش جمعیت و کاهش تعداد فرزندان خانواده در سالهای اخیر، گفت: همین امر موجب شده موفقیت پیدا کردن سلولهای بنیادی مشابه به 25 درصد برسد، اما با راه اندازی بانک جهانی سلولهای بنیادی هم اکنون این میزان به بیش از 80 درصد افزایش پیدا کرده است.

پاینده با بیان اینکه یافتن سلولهای بنیادی مشابه در بانک جهانی زمان بر است، گفت: قطعا در بانک‌های منطقه‌ای زودتر و ظرف کمتر از یک ماه می‌توان نمونه‌های مورد نظر را یافت.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار