در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد؛

آرتمیای استخر خاکی جایگزین صنعت کشاورزی

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری آذربایجان غربی درباره اهمیت پرورش آرتمیا، گفت: تداوم بی‌توجهی به تولید آرتمیا خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت آبزی‌پروری کشور وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛کشورها و مناطقی از جهان در اقتصاد موفق بوده که از فرصت های موجود خود بهترین استفاده را ببرند زیرا لازمه پیشرفت در تمامی زمینه ها یک جامعه، نیازمند بهبود وضعیت اقتصادی آن مکان است، در آذربایجان غربی نیز فرصت های زیادی برای پیشرفت است و باغاتی که در حاشیه دریاچه به دلیل خشکی آن از بین رفته اند می تواند زمینه ساز فعالیت های دیگری باشد،بطور مثال پرورش آرتیمیا در آذربایجان غربی با توجه به تهدید کم آبی دریاچه ارومیه می تواند ‌به عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

بی توجهی به تولید آرتمیا

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری آذربایجان غربی درباره اهمیت پرورش آرتمیا، گفت :تداوم بی‌توجهی به تولید آرتمیا خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت آبزی‌پروری کشور وارد خواهد کرد.

ناصر آق افزود: آرتمیا غذای اصلی میگو، ماهیان دریایی، ماهی‌های زینتی و ماهیان خاویاری در مراحل اولیه رشد است و در مرحله لارو یا همان نوزاد، این موجودات نیاز مبرمی به آرتمیا دارند به طوری که اگر ما امروز به هر دلیلی آرتمیا را از سیستم تغذیه این آبزیان اقتصادی حذف کنیم کل صنعت آبزی‌پروری با مشکل مواجه و تعطیل می‌شود؛ چون هیچ جایگزین دیگری برای آرتمیا وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت سرمایه گذاران برای تولید انبوه آرتمیا ادامه داد: سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار در کشور،صرف واردات آرتمیا می‌شود و بی‌توجهی به تولید آرتمیا برای تامین نیاز داخلی‌ به دلایل مختلف، خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

این مقام مسئول با اظهار اینکه آمریکا با برداشت 2هزار تن در سال از دریاچه نمک بزرگترین و مهمترین منبع تولیدی سیست آرتمیا در جهان است، گفت: در چند سال اخیر کشورهایی مانند مالزی، تایلند، ویتنام و قزاقستان از طریق پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی اقدام به تولید سیست کرده اند.

آق با بیان اینکه آرتمیا که غذای اصلی شیلات است، اظهار کرد: از ویژگی های دریاچه ارومیه و یکی از ظرفیت های بالقوه آن پرورش آرتمیا بوده که می توان از آن به بهترین نحو بهره مند شد.

وی ادامه داد: به طور میانگین هر کیلو آرتیمیا از نظر ریالی برابر 200بشکه نفت بوده که صادر می شود اما متاسفانه شوری آب دریاچه به دلیل خشکی زیاد شده بستر زیستی این جاندار از بین رفته است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان این که آرتمیا یک محصول استراتژیک برای صنعت آبزی‌پروری کشوراست، توضیح داد:چراکه وابستگی شدید برای تامین این محصول با ارزش به کشورهای خارجی وجود دارد، باید تمام تلاش خود را برای پرورش و تولید آن در داخل کشور انجام دهیم و البته ضروری است دولت هم در این باره حمایت های لازم را انجام دهد.

پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی

«معصوم فصیح» با ابراز این که مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک ازاقدامات این مرکز در زمینه برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است،افزود: بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا، جلبک ها و میکرو ارگانیسم ها ی دریاچه ارومیه، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبک های دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندورز میاندوآب از جمله پروژههای در دست اقدام این مرکز در تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های شاخص استان اجرای موفق پروژه پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب است، ادامه داد‌: این پروژه با اهداف عالیه باز سازی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه با همکاری سازمان محیط زیست استان، الگو سازی برای احیای مجتمع ۲۰۰۰ هکتاری تولید ماهیان گرمابی فسندور، الگو سازی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و تامین بخشی از نیاز مراکز تکثیر و پرورش آبزیان شیلات ایران اجرا میشود.

این مقام مسئول، تشریح کرد:پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است. فصیح ادامه داد: آرتمیا در اکو توریسم منطقه، فن آوری زیستی، علمی و تحقیقاتی و اشتغال زایی در منطقه وتوسعه اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

گزارش از موسی زاده

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.