گزارش/

اردوغان در پی یارکشی/ آیا ترکیه در قبال حوادث سوریه بر سر عقل آمده است؟

تلاش ترکیه برای ایفای نقش موثرتر در قبال حل بحران سوریه، می‌تواند نشانگر قصد این کشور برای رهایی از اتهام حمایت از تروریست‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری «کازینفروم»، «رجب طیب اردوغان» در کنفرانس مطبوعاتی در «آنکارا» با اشاره به ابتکار «ولادیمیر پوتین» جهت برگزاری مذاکرات پیرامون مسئله سوریه در پایتخت قزاقستان گفت: ما با این ابتکار مخالف نبوده و در حال بررسی این مسئله در وزارت خارجه هستیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: آنکارا معتقد است آستانه می‎تواند از نمایندگان مخالفان سوریه و همچنین از نمایندگان روسیه، ترکیه، ایران، عربستان سعودی و قطر در این اجلاس دعوت کند.


اردوغان در پی یارکشی/ آیا ترکیه در قبال حوادث سوریه بر سر عقل آمده است؟

وی ادامه داد: مشارکت قطر و عربستان سعودی در نشست آستانه برای ترکیه مهم است و ما از ایده دعوت از نمایندگان سازمان‌های تروریستی به قزاقستان حمایت نمی‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه، به بی‌نتیجه بودن مذاکرات پیرامون سوریه در «ژنو» اشاره کرد و افزود: پوتین ابتکار برگزاری نشست بین‌المللی پیرامون مسائل سوریه در آستانه را به خاطر شکست فرایند ژنو مطرح کرد.

گفتی است؛ پوتین قبلاً اعلام کرده بود که با اردوغان بر سر حضور طرفین درگیر در سوریه در کشور قزاقستان به توافق رسیده است.


اردوغان در پی یارکشی/ آیا ترکیه در قبال حوادث سوریه بر سر عقل آمده است؟

به گفته رئیس جمهور روسیه، مذاکرات در آستانه می‌تواند مکمل مذاکرات ژنو باشد.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز در گفت‌وگوهای تلفنی با پوتین و اردوغان، از این ابتکار حمایت و برای آماده کردن بستر برای این مذاکرات در پایتخت قزاقستان اعلام آمادگی کرد.

ترس اردوغان از جبهه ایرانی - سوری - روسی

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص درخواست اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر حضور عربستان و قطر در مذاکرات آستانه اظهار داشت: در حال حاظر، در ترکیب گفت‌وگوها، سه طرف ایران، سوریه و روسیه در یک جبهه هستند و این موضوع، موجب شده که اردوغان احساس کند در اقلیت قرار گرفته  لذا خواستار حضور این کشورها در مذاکرات شده است. 


اردوغان در پی یارکشی/ آیا ترکیه در قبال حوادث سوریه بر سر عقل آمده است؟

وی افزود: اردوغان در گذشته با کمک‌های عربستان، قطر و آمریکا حزب خود و نیروهای تروریستی را مورد حمایت قرار می‌داد و اکنون هم به نظر می‌رسد درصدد ادامه این کار باشد.

ترکیه در قاب تبلیغات رسانه‌ای

قنادباشی با اشاره به اینکه ترکیه به دلیل روابطش با گروه‌های تروریستی، مورد هجمه سنگین تبلیغات رسانه‌ای قرار گرفته است تأکید کرد: علی‌رغم وجود این تبلیغات، ترک‌ها همچنان با پافشاری بر مواضعشان، درصدد کمرنگ جلوه دادن این تبلیغات هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، اردوغان شکست خورده است بیان کرد: پس از کودتای سیاسی در ترکیه، اردوغان بیش از آنکه به دنبال اجرای طرح های بلند پروازانه‌اش در سوریه باشد، در پی جلب رضایت داخلی مردم ترکیه است.

آینده قطع همکاری ترک‌ها و سعودی

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بیان کرد: قطع حمایت‌های عربستان، محروم شدن ترکیه از درآمدهای نفتی و در ادامه، نارضایتی و مخالفت‌های داخلی با دولت را در این کشور به همراه خواهد داشت و در نتیجه، موجب کاهش مانور سیاسی و تبلیغاتی مقامات ترکیه خواهد شد.

قنادباشی در پایان، با اشاره به دستاوردهای مطلوب نظامی جبهه مقاوت در حلب تأکید کرد: در حال حاضر، ایران روسیه و سوریه به دنبال حفظ دستاوردهای این پیروزی در حلب و در مقابل، غربی‌ها و اردوغان، به دنبال مصادره نتایج این مقاومت‌ها و مجاهدت ها هستند.

یارکشی اردوغان به کجا خواهد رسید؟

در همین راستا احمد دستمالچی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص بیان کرد: اردوغان بین غرب و شرق قصد یارگیری دارد تا بتواند در مذاکرات آتی قوی‌تر باشد و با این یارگیری، خواسته‌هایش را بیشتر تأمین کند.



وی افزود: البته با توجه به شرایط موجود و وضعیت نیروهای ارتش سوریه و مقاومت که پیروزی‌های بزرگی را در حلب به دست آورده‌اند، امتیازات سیاسی بلوک غرب به پشتوانه ترکیه، عربستان و قطر بسیار ضعیف شده است؛ حتی این کشورها با شرکت در مذاکرات سوریه نمی‌توانند امتیازی بگیرند به دلیل اینکه معادلات به نفع محور ایران - روسیه - سوریه تغییر یافته است.

وی افزود: در حال حاضر، بخش مهمی از فاز عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در سوریه رو به پایان است و بخش کوچکی از جغرافیای این کشور در دست تروریست‌ها است که آن هم ظرف 2 ماه آینده به زودی پایان خواهد یافت و چاره‌ای جز شروع فاز جدید سیاسی در سوریه نیست. 

این کارشناس اضافه کرد: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران از روز اول تأکید داشت، سوریه راه حل نظامی ندارد و باید گفت‌وگو‌های سوری - سوری برای تعیین تکلیف آینده سوریه آغاز شود.

دستمالچی در پایان عنوان کرد: پیروزی‌هایی که در حلب سوریه به دست آمده است و همچنین مناطقی که در روز‌های آینده آزاد خواهد شد، طرح آمریکایی - سعودی - صهیونیستی که قصد داشتند در منطقه پروژه تجزیه را عملیاتی کنند، رو به پایان بوده و با شکست مواجه شده است.

وی افزود: آینده خوب و روشنی را می توان برای پایان بحران در سوریه در نظر گرفت. از سوی مقابل، با توجه به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب ایلات متحده آمریکا در نطق‌های انتخاباتی خود گفته بود باید تروریست‌ها از بین بروند و آمریکا دیگر نباید سعی در دخالت در امور داخلی منطقه داشته باشد و نباید خواستار تغییر حکومت‌ها باشد، به نظر می‌رسد زمانیکه ترامپ به کاخ سفید بیاید، گفتگوهای جدی و خوبی بین روسیه و آمریکا برای تعیین تکلیف آینده منطقه صورت خواهد گرفت و کفه ترازو به نفع جبهه مقاومت سنگین‌تر خواهد شد. به نظر می‌رسد در چند ماه آینده، نتایج این پیروزی‌ها را به طور ملموس در تحولات منطقه ببینیم. 


اردوغان در پی یارکشی/ آیا ترکیه در قبال حوادث سوریه بر سر عقل آمده است؟

پای ترامپ هم به مذاکرات آستانه باز شد

در همین راستا خبرگزاری فرانسه، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به دولت ­آینده دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توصیه کرد در مذاکرات آستانه درباره برقراری صلح در سوریه شرکت کند.

در حالی که واشنگتن رسماً اعلام کرده است به مذاکرات 23 ژانویه زیر نظر مسکو، آنکارا و تهران در آستانه پایتخت قزاقستان دعوت نشده است، اما دولت اوباما به دولت ­آینده ­ترامپ توصیه کرد در صورت امکان ­در ­این مذاکرات شرکت ­­کند.

این مذاکرات قرار است روز دوشنبه 23 ژانویه ،­­در آستانه برگزار شود که ­در آن زمان، ­فعالیت ­­رسمی دولت ­آینده ­ترامپ ­آغاز شده ­است. ترامپ قرار است 20 ژانویه به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا سوگند یاد کند.

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این مطلب که «ما رسماً برای شرکت در این نشست دعوت‌نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم»، گفت: دولت کنونی با شرکت در این مذاکرات، هیچ مخالفتی ندارد.


اردوغان در پی یارکشی/ آیا ترکیه در قبال حوادث سوریه بر سر عقل آمده است؟

مارک تونر همچنین گفت: تقویم(مذاکرات آستانه) ایده‌آل نیست، اما در صورتی که دعوتنامه‌ای دریافت کنیم، ما به طور قطع ­توصیه ­می‌کنیم ­­این دعوت محترم شمرده شود.

این دیپلمات آمریکایی همچنین تأکید کرد: ما به طور مستقیم از شرکای این ابتکار نیستیم اما به طور تنگاتنگی با روسیه ­­و ترکیه در تماس بوده‌ایم و دولت ­آینده ­ترامپ را ترغیب می‌کنیم این تلاش‌ها را دنبال کند.

با لحاظ همه جوانب امر به نظر می رسد ترکیه، بتدریج دریافته که با وضعیت فعلی و در حالیکه گهگاه جانب تروریست ها در سوریه را می‌گیرد و علناً و مخفیانه حمایت های مالی و تسلیحاتی خود را به سوی سوریه گسیل می دارد، عملاً جایی در معادلات منطقه مهم غرب آسیا نخواهد داشت و لذا بهتر است با رجوع به آرمان جبهه مقاومت، به جای حمایت از تروریست ها با آن ها مقابله کند. 

اردوغان، گویا بهتر از هر کس دیگری می داند که اگر به روند فعلی ادامه دهد، رفته رفته به عنوان دولت حامی تروریسم منطقه ای شناخته می شود و نه تنها درگیر تبعات این حمایت خواهد شد بلکه وزن سیاسی خود را در این منطقه از دست خواهد داد لذا به این فکر افتاده تا نقش موثرتری در پایان دادن به بحران سوریه بازی کند. حال باید منتظر ماند و دید آیا ترکیه می تواند بازیگر نقش جدید در قبال حوادث سوریه باشد یا خیر؟

گزارش از سارا صفری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۱۵ ۲۶ دی ۱۳۹۵
گزارشتون عالیییییییییییی بود
آخرین اخبار