اقدام غیر قانونی برخی واحدهای علمی‌کاربردی در ایام امتحانات؛

تسویه حساب قبل از ورود به جلسه امتحان!

با فرا رسیدن روزهای امتحان برخی از دانشگاهها بخاطر وصول طلب خود مانع حضور به موقع دانشجویان سر جلسه امتحان شدند.

پول بده امتحان بده /دانشجویان بدهکار علمی کاربردی مجوز امتحان ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به فرارسیدن فصل داغ ایام امتحانات در دانشگاه های سراسر کشور از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی گله و شکایت هایی از برخی واحدهای این مرکز آموزشی به گوش می رسد تاجایی که ذهن دانشجویان را به جای درس و امتحان روی بحث بدهی شهریه متمرکز ساخته است.

این موضوع باعث شد تا خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی بیشتری در این زمینه بپردازد و این مقوله را بررسی مفصلی کند.

طی آخرین بازدید از برخی واحدهای دانشگاهی دانشجویانی را دیدیم که به خاطر نداشتن برگه های تاییدیه مالی و پرداخت نشدن کامل شهریه شان از ورود به جلسه امتحان منع و وقت امتحان مربوطه را ازدست داده بودند، در واقع آنها از این بابت بسیار ناراحت و نگران آینده درسی و دانشگاه خود بودند.

محوریت دانشگاه علمی کاربردی مهارت محوری است
اگرچه در نظام آموزشی، اعتقاد رایج بر فراگیری علم و دانش است، اما در آموزش های علمی کاربردی ساختار متفاوتی مطرح است یعنی پیش از آنکه آموختن دانشی خاص مدنظر باشد، بیشتر کسب مهارت و یادگیری حرفه ای خاص مدنظر قرار می گیرد به صورتی که در برنامه های آموزش علمی کاربردی، محوریت و اصالت آموزش بر مهارت یا فناوری خاصی متمرکز است و طرح مسائل علمی نیز در ارتباط با آن معنی پیدا می کند.

دانشگاه در مسیر ارتقای کیفیت
طرح هایی مانند انسجام بخشی، رتبه بندی مراکز آموزشی، عدم صدور مجوز برای مراکز آموزشی فاقد امکانات، سامان دهی شهریه ها و تدوین رشته های جدید مورد نیاز بازار کار، بازنگری برنامه های درسی موجود توسعه و گسترش دوره های کارشناسی ناپیوسته به عنوان نیازهای اساسی بخش های مختلف اقتصادی را به مورد اجرا گذاشته که نتایج بسیار ارزشمندی را نیز به همراه داشته است. 

ضمن اینکه وجود امکانات آموزشی جدید نظیر آزمایشگاه های پیشرفته و تجهیزاتمدرن در محیط آموزشی و در یک کلام نلفیق علم و عمل با حضور مدرسان توانا وصاحب نظر در رشته های خاص، شرایطی را به وجود آورده که دانشگاه جامع علمی کاربردی از لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی قرار گیرد.

ضرورت راه اندازی دوره های علمی کاربردی
در جوامع پیشرفته، فرآیند رشد و توسعه پایدار به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با آموزش های تقاضامحور دارد، بدان معنی که آموزش علوم در راستای نیازهای جامعه شکل می گیرند. 

در آموزش های تقاضامحور یا به عبارتی آموزش های علمی کاربردی، محور و تکیه آموزش، مبتنی بر فناوری است تا علم و مهارت درکنار یکدیگر ارائه شوند، بر همین اساس جایگاه آموزش های علمی کاربردی حاشیه ای و جنبی نیست، بلکه دارای جایگاهی بنیادی در آموزش عالی است و امروز این نظام آموزشی نوین یکی از ارکان آموزش عالی تلقی می شود که می تواند تمام ابعاد زندگی و تمام زمینه ها و حرف را در برگرفته و اکثر سطوح فناوری از ساده ترین مهارت ها تا پیچیده ترین فناوری ها را شامل شود.

برخی واحد های دانشگاهی گاهی از ماموریت اصلی خود به عنوان یک مرکز آموزش عالی نسل سومی و کارآفرین خارج شده و از آن مسیر و اهداف برنامه ریزی شده فاصله می گیرند.

درواقع  برخی از درس ها و رشته های آن ها از حالت مهارت محوری خود خارج شده و به سمت آموزش نظری رفته است که این مسئله خود اهداف تاسیس این دانشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

تامین هزینه های مالی دانشگاه از شهریه دانشجویان
مسئله ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار و حتی نداشتن برگه تاییدیه مالی در جلسه امتحان بر مشکلات این دانشگاه اضافه کرد، در همین راستا گیتی نژاد مدیر امور مالی واحد 10 دانشگاه علمی کاربردی توضیح داد: تمام هزینه های دانشگاه علمی کاربردی از شهریه پرداختی دانشجویان تامین می شود و  اگر افراد در مدت مقرر و قانونی شهریه های هر ترم خود را نپردازند، این تامین هزینه با مشکل مواجه می شود.

وی بیان کرد: ما در این واحد 2ماه قبل از شروع فصل امتحانات به دانشجویان موضوع گرفتن برگه تاییدیه مالی و پرداخت شهریه های خود را تذکر داده بودیم که متاسفانه تعدادی از آنها به این مسئله توجه نکرده و در زمان امتحانات با مشکل روبه رو شده اند.

گیتی نژاد ادامه داد: ممانعت از ورود دانشجویان بدون برگه تاییدیه مالی بدین علت است که برخی از این افراد شهریه چهار ترم را پرداخت نکرده اند، اما با تمام این اوصاف دانشجویان بدون برگه تاییدیه همان روز مجوز ورود به جلسه امتحانی را از مسئولان امور مالی دریافت کردند. 

وی عنوان کرد: 15 درصد از شهریه دانشجویان مربوط به دانشگاه جامع مرکزی و 85 درصد مابقی سهم واحد های دانشگاهی محسوب و هزینه های دانشگاه از این راه تامین می شود.

مدیر امور مالی واحد 10 دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی طبق قانون از ورود دانشجویان به جلسه امتحان جلوگیری نمی کند اما نکته مهم این است که هزینه های این دانشگاه باید تامین و این کار جز با شهریه دانشجویان امکان پذیر نیست.

ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار در جلسه امتحان خلاف قانون است
در همین رابطه غفاری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع استان تهران گفت: بر طبق دستور ریاست دانشگاه، هیچ دانشجویی نباید به خاطر بدهی به دانشگاه، از حضور در جلسه امتحانی منع شود چرا که این مسئله خلاف قانون است.

وی ادامه داد: هرچند تامین هزینه های این دانشگاه به وسیله شهریه های دانشجویان است اما این دلیل نمی شود که یک فرد را به عنوان مراقب در جلوی درب سالن امتحانی گذاشت تا از ورودشان جلوگیری کند.

گفتنی است، با وجود آنکه مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار در جلسه امتحانی را خلاف قانون می دانند ولی در برخی از واحدهای دانشگاهی برای صدور مجوز ورود به جلسه امتحانی زمانی از وقت امتحان دانشجویانی را گرفته اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۷ دی ۱۳۹۵
دانشگاه علمی و کاربردی مهرکام پارس هم همینطوره از دانشجوهای ترم یک و دو هم به زور پول میگیرن مگه اینها نباید ترم های دیگه بیان سرکلاس ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۷ دی ۱۳۹۵
هه ای بابا
دانشگاه ازاد هر کاری بکنی فایده نداره فقط پول میشناسن من دانشگاه ازاد تهران درس میخونم واقعا دارن خلاف قانون میکننو موقع امتحانا بجای اینکه تمرکزم روی درس باشه روی بدهیمه. انسانیت کجا رفته. چرا مسئولین رسیدگی نمیکنن؟ آهای خبرنگاران جوان خواهشن پیگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
Moha
۱۰:۱۸ ۲۷ دی ۱۳۹۵
سال ١٣٨١ دقيقا همچين اتفاقي براي من افتاد. حين امتحان پايان ترم،درميان جمعيت اسم خوانده شد و بعد برگه ي امتحاني را از من گرفتند و گفتند بايد تسويه حساب كني تا اجازه امتحان داشته باشي.
(مركز آموزش علمي كاربردي ماشين سازي اراك)
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۲:۱۶ ۲۶ دی ۱۳۹۵
سلام وخدا قوت
دانشگاه آزاد واحد شهرستان کازرون با وجود تسویه دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد قبل از امتحان در دیماه ۹۵ بابت ۱۵%افزایش شهریه حدود پانصد هزار تومان به بدهی دانشجوها اصافه کرده لطفا گزارش تهیه فر مایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۶ دی ۱۳۹۵
این که چیزی نیست خیلی از دانشگاه های دیگم حتی تا شهریه رو نریزی اجازه ی گرفتن کارت ورود به جلسه رو نمیدن بهت .مثل پیام نور مشهد .اینترنتیه اقا ریختی باز میشه نریختی سایت باز نمیشه .حالا شما بگو خلاف قانونه مام میگیم باشه .هه .چاپ کنید اگه دلتون برا دانشجوها میسوزه واقعا نه برا رییس دانشگاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۵
کار امروز و دیروز نیست همیشه همین بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۶ دی ۱۳۹۵
خسته نباشید دانشگاه آزاد تا تسویه نکنی کارت ورود به جلسه نمیده
Iran (Islamic Republic of)
hossein
۱۷:۲۴ ۲۶ دی ۱۳۹۵
دانشگاه ازاد واحد کرمان که الان سه سال هستش اینجوریه
بدون پرداخت شهریه کارت ورود ب جلسه نمیده و بدون کارتم‌نمیتونی‌امتحان بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۶ دی ۱۳۹۵
نیست دانشجو زیاد دارن
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۵
دانشگاه پیام نور همیشه به این صورت عمل میکنه .دانشجویان بدهکار اجازه ورود به جلسه امتحان را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۶ دی ۱۳۹۵
این حرکت عجیبی نیست ،دانشگاه ما هم همینطوریه ،اگه بدهی داشته باشی کارت امتحان صادر نمیکنن (دانشگاه آزاد شهرکرد )
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۵۶ ۲۶ دی ۱۳۹۵
دقیقا من ترم قبل به خاطر ندادن شهریه نیم ساعت دیر به جلسه امتحان ریاضی رسیدم و با کمبود وقت مواجه شدم واون درس رو افتادم که روی بقیه درسهام هم خراب شدن اون تاثیر گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۶ دی ۱۳۹۵
اگ واقعا بفکر دانشجویان هستید پس چرا این همه شهریه های دانشگاه زیاد هستند آخه مگه ما چه جرمی کردیم دانشجو شدیم
آخرین اخبار