ورود دولت به جای بخش خصوصی در بازار تأمین مالی / 89 درصد بنگاه ها وابسته به منابع بانکی

شافعی گفت: بنگاه‌های بزرگ ناچار به پرداخت نرخ سود بالاتر برای رقابت با بخش دولتی هستند و همین موضوع، تأمین مالی را برای بخش خصوصی پرهزینه می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی  رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در بیستمین جلسه هیأت نمایندگان دوره هشتم اتاق ایران اظهار داشت: تنگناهای مالی، اولین مشکل کشور است و حدود ۸۹ درصد بنگاه‌های ما وابسته به منابع بانکی هستند.

وی با اعلام این مطلب که بازار بدهی می‌تواند در زمینه تأمین بنگاه‌های بزرگ نقش بزرگی داشته باشد، ادامه داد: از پیش بینی های دولت در بازار بدهی در بودجه ۹۶ اینگونه برداشت می شود که دولت به دنبال این است تا به جای بخش خصوصی در بازار تأمین مالی حضور پیدا کند.

شافعی گفت: بنگاه‌های بزرگ ناچار به پرداخت نرخ سود بالاتر برای رقابت با بخش دولتی هستند و همین موضوع، تأمین مالی را برای بخش خصوصی پرهزینه می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام اینکه بررسی منابع و مصارف در بودجه ۹۶ نشان می‌دهد که برای بخشی از اوراق در بخش مصارف، ردیفی تخصیصی نیازمند است؛ بنابراین در لایحه بودجه سعی در استقراض در پرداخت هزینه‌های خود را دارند، اظهار داشت: اوراق بدهی اگر در پروژه‌های بهره‌ور به کار برود، بسیار شایسته است اما به نمایندگی از بخش خصوصی در این خصوص سؤالاتی دارم.


وی به تجربه ناموفق خصوصی‌سازی در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه محقق شد با انتظار ما فاصله زیادی دارد زیرا عملکرد خصوصی‌سازی در کشور پیش از آنکه واقعی باشد، به جابجایی انحصارات از دولت به بخش عمومی و شبه‌دولتی منجر شد.

شافعی با اشاره به اینکه واگذاری‌ها برای کسب درآمد و رد دیون بوده است، گفت: بدون آنکه به توانمندی خریداران توجه شود، شبه‌دولتی‌ها وارد این موضوع شدند که اوج انحرافات را در دولت گذشته داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: گزارش سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد ۲۱ درصد از خصوصی‌سازی مربوط به رد دیون و اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی بوده است که این با اهداف خصوصی‌سازی هماهنگی ندارد و موجب ارتقای بهره‌وری نخواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار