در سیصد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران چه گذشت؟

استفاده از نظرسنجی‌های تلفنی برای تبلیغات سیاسی

سیصد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که اعضا در خصوص استفاده تبلیغاتی از امکانات شهرداری، اجاره هتل در مشهد و مصاحبه شهردار تهران اظهار نظر کردند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  زمینه مجتبی شاکری در جریان سیصد و بیستمین جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران امروز(یکشنبه) اظهار داشت: همان‌گونه که به امامت مقام معظم رهبری بر پیکر آقای هاشمی نماز خواندیم، باید با امامت و داوری ایشان در پیام حکیمانه و تاریخی شان مسیر را ادامه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه وحدت به محور نیاز دارد و این محور به ویژه در مورد شخصیت و مواضع مرحوم هاشمی، مقام معظم رهبری است، افزود: هاشمی هم رفیق دیرین و هم همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی رهبری و همکار نزدیک سال‌های متمادی وی در عهد جمهوری اسلامی بود و طبعا معظم له بهترین میزان، شاخص و شاغول درباره مرحوم هاشمی است.

شاکری ضمن هشدار نسبت به این که تقدم و تأخر داشتن در این قضیه برای همه ما ضرر دارد، گفت:‌ همه ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی کرده‌ایم و دوران مختلف حیات آقای هاشمی در مبارزات انقلاب، دفاع مقدس، ریاست‌جمهوری و مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را درک کرده‌ایم. 

وی بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی کمتر خبری پنهان باقی می‌ماند و چه از طریق محافظانی که دائما کنار شخصیت‌ها هستند و چه اخباری که نشر پیدا می‌کند، موضوعات پوشیده نخواهد ماند. ضمن این که این روزها به مدد فناوری‌های جدید و رسانه‌های متعدد، صدای کسی بسته نمی‌ماند و پدیده کلید واژه "مظلومیت" ناسنجیده و با اهداف سیاسی به کار گرفته می شود.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که اگر رهبری را در جایگاه امامت و ولایت با تجربه مشترک 59 ساله با آقای هاشمی ، محور داوری و وحدت قرار دهیم، قطعا این وحدت باقی خواهد ماند، گفت: افراط و تهمت زدن به شخصیت‌ها کاری بد و خطا است، اما این که مطبوعات و رسانه‌ها آقای هاشمی را منصفانه در ترازوی نقد قرار دهند، کار خوبی است.

شاکری در بخش دیگر سخنانش با اشاره به حضور در جلسه شورای عالی فرهنگی شهرداری تهران در هفته گذشته به دعوت شهرداری برای بررسی طرح «سنجش عدالت در شهر»، تصریح کرد: سایت شهرداری تهران سخنان تمام مدعوان این جلسه را پوشش داد و در قالب خبر منتشر کرد اما سخنان بنده در نقد این طرح را به کلی حذف کرد.

وی با بیان این که کمیته فرهنگی با مطالعه نتایج این طرح یکهزار صفحه‌ای، خلاصه آن را در 17 صفحه گردآوری و اشکالات را احصا کرده است که قبلا برای تمام اعضای شورا نیز ارسال شد، گفت: این طرح با پرداختن به چیستی عناوین آسیب های اجتماعی مرحله بعدی چرایی و چگونگی را طی نمی کند و طراحان آن مدلی برای دوم رفت از آسیب ارائه نمی کنند و بیش از این که سنجش عدالت باشد،‌ سنجش سلامت است و خروجی متناسب با انتظارات ندارد و بدون کشف علت ها به مداخله برای رفع آسیب ها پرداخته است که هیچ توجیه منطقی و علمی ندارد .

وی اعلام کرد به زودی نقد مفصل خود را به انضمام خلاصه 17 صفحه‌ای طرح از طریق انتشار در سایت شخصی در اختیار عموم قرار خواهم داد و افزود اجرای این طرح مجوزی از سوی شورای شهر ندارد.

*آیت الله رفسنجانی مرد بحران ها و طوفان‌ها ی قبل و بعد از انقلاب بودند 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انقلاب اسلامی همواره شاهد ظهور مردان بزرگی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است و بعد از وی نیز این روند ادامه خواهد داشت.

مهدی چمران با یاد آوری درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری به تجلیل از مقام وی پرداخت و گفت: آیت الله هاشمی مرد طوفان ها و بحران های قبل و بعد از انقلاب بودند، مردی که در دوران دفاع مقدس و بعد از آن نیز همواره خدمات شایسته ای به انقلاب و نظام اسلامی ما کرده بودند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران همواره شاهد حضور و ظهور مردان بزرگی بوده است که در اعتلای نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده اند و امیدواریم بعد از آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز این روند ادامه یابد.

چمران همچنین با اشاره به حضور پر شور مردم در مراسم تشییع این شخصیت برجسته انقلاب گفت: مردم قدر شناس نیز با حضور بزرگ خود تجلیلی شایسته از وی به عمل آورند و قدرشناسی خود را نشان دادند، ما نیز همانند همه ی مردم رحلت یار دیرین امام(ره) و رهبری را بار دیگر تسلیت می گوییم.

چمران همچنین درگذشت جانسوز فرزند احمد دنیامالی عضو شورای اسلامی شهر تهران را به وی تسلیت گفت.

وی همچنین به درگذشت دکتر شریعتمداری اشاره داشت و ضمن تسلیت، اظهار داشت: این فقید عالی مقام نیز از شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشور بودند که از همان روزهای آغازین انقلاب در شورای عالی فرهنگی انقلاب و کشور آثار برجسته ای را بر جای گذاشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز 26 دی ماه روز فرار شاه گفت: 26 دی ماه سال 1357 یاد آور خاطره ای بسیار خوش برای همه ی ملت ایران است که همچنان شیرینی آن در اذهان عموم مردم ما باقی نقش بسته است، روزی که شاه از ایران گریخت و با فرار وی دوره حکومت شاهنشاهی در ایران به پایان رسید. 

چمران افزود: فردا 27 دی ماه نیز سالروز شهادت نواب صفوی است که در بیدادگاه شاه به شهادت رسید.

*هاشمی تهمت ها را بی پاسخ گذاشت

محسن سرخو با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی با یاد آوری خاطرات روزهای آغازین انقلاب اسلامی گفت: آقای هاشمی یکی از موسسین حزب جمهوری اسلامی به همراه آیت الله بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی و مقام معظم رهبری بودند که این حزب را بنیان نهادند.

وی ادامه داد: آن روزها، روزهایی بود که پایه های انقلاب اسلامی در حال بنا نهاده شدن بود و در این مجال برخی به دنبال نفاق و تفرقه افکنی بودند و از هیچ اقدامی از جمله تهمت و افترا به شخصیت هایی همچون آیت الله بهشتی فروگذار نمی کردند. 

سرخو افزود: اتهامات سنگینی به این شخصیت برجسته انقلاب وارد آوردند، اما وی همه این اتهامات را به جان خرید و حتی در مقام پاسخ بر نیامد، در حالی که اگر هر یک از ما در جای وی بودیم به سرعت بر آشفته می شدیم. 

آیت الله بهشتی این اتهامات را پاسخ نداد و در مظلومیت به شهادت رسید تا جایی که حضرت امام (ره) بعد از شهادت این شخصیت گفتند؛ شهادت بهشتی در مقابل مظلومیت او مصیبت کوچکتری بود. با این حال آیت الله بهشتی قبل از شهادتشان همه را حلال کردند، اما چه مصلحتی از جانب پروردگار در میان بود که خیلی ها فرصت حلالیت طلبیدن از آیت الله هاشمی رفسنجانی را نیافتند.
 
رئیس کمیته حمل و نقل شورا ادامه داد: مظلومیت آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز یادآور مظلومتی های آیت الله بهشتی بود و این مظلومیت ها همواره در یاد و خاطر مردم باقی خواهد ماند. مظلومیتی هایی که تداعی کننده مظلومتی های امام علی (ع) است .

*اجاره هتل در مشهد از سوی شهرداری به چه منظور است؟ 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حرکت هایی که از سوی شهرداری تهران در مجموعه فضای تبلیغاتی انجام می شود مورد نقد است.

غلامرضا انصاری با اشاره به اجاره هتلی در مشهد از سوی شهرداری تهران گفت: در وهله اول خواستار ورود کمیسیون نظارت به این موضوع هستم و در مرحله بعد شهرداری باید پاسخگو باشد که اجاره این هتل به چه منظور بوده است.

انصاری در ادامه افزود: اخیرا در برخی از نظر سنجی های تلفنی از سوی شهرداری تهران کار های تبلیغاتی انجام می شود. 

وی ادامه داد: ما به عنوان مدیریت شهری باید تلاشمان در جهت دوری از فضای تبلیغاتی باشد و لذا حرکت هایی که شهرداری در مجموعه فضای تبلیغاتی انجام می دهد مورد نقد است.

انصاری تصریح کرد: حق هر شهروندی است که از امکانات شهری بهره‌مند باشد، اما نباید از امکانات عمومی شهر تهران در جهت تبلیغات سیاسی استفاده شود.

*شهردار می گوید طرح درهای ایمنی مترو خوب نیست

علی صابری گفت: در ابتدا لازم می‌دانم موردی را در یکی از مصاحبه های شهردار تذکر بدهم، در مراسم ورود واگن های مترو خبرنگار ایران سپید به طور اختصاصی از شهردار تهران مصاحبه می کند که شهردار تهران در انتهای مصاحبه جمله تأمل برانگیزی بر زبان می آورد مبنی بر این که طرح نصب درهای ایمنی طرح خوبی نبود . 

وی ادامه داد : البته بر ما پوشیده است که این جمله بر اثر اشتباه خبرنگار بوده ویا گفته خود شهردار، اما اگر چنین باشد شهرداری باید پاسخگو باشد، چرا که این طرح از سوی شورا به تصویب رسیده و نمایندگان شهرداری نیز با آن موافق بودند. 

صابری در ادامه افزود: من انتقادی هم نسبت به عملکرد برخی مجریان برنامه های صدا و سیما دارم. در برنامه های صدا و سیما، مجریان از جایگاه کارشناس، اظهارنظر نکنند؛ جایگاه مباحث کارشناسی دارای شرایط خاص خود است.

عضو روشندل شورا گفت: در برنامه خونه خوبه مجری به عنوان کارشناس اظهار می کند که از حضور پارکبان ها در خیابان ها خوشحال است و چه بسا این سخن را برای به دست آوردن دل پارکبان ها بیان می کند . 

صابری تصریح کرد: بدون شک یک مجری هم حق دارد به مانند هر شهروندی نظر خود را ابراز کند اما این که از جایگاه یک کارشناس بخواهد نظرات خود را ابراز کند، جای سوال است، این در حالی است که در خصوص وجود یا عدم وجود پارکبان ها بررسی های دقیق لازم است و باید حق شهروندان که استفاده از فضای پارک کنار خیابان ها بدون پرداخت وجه است را نیز در نظر گرفت.

*زحمات مردم و مسئولان اجرایی در مراسم باشکوه تشییع آیت اله هاشمی جای تقدیر دارد

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به تشییع باشکوه آیت اله هاشمی توسط مردم گفت: تشییع باشکوه پیکر آیت‌الله هاشمی توسط مردم و مسئولین اجرایی در تهران جای تقدیر و تشکر دارد.

اسماعیل دوستی با اشاره به اینکه سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آیت اله هاشمی رفسنجانی و وحدتی که در جامعه به واسطه رهنمودهای ایشان وجود دارد، اظهار داشت: وحدت مایه رحمت است که امیدواریم وحدتی که حول محور تدابیر مقام معظم رهبری در جامعه ایجاد شده است همیشه طنین انداز باشد.

وی همچنین از مردم تهران به پاس تشییع با شکوه پیکر مرحوم فقید آیت اله هاشمی رفنسجانی تقدیر کرد و افزود: از انصاف به دور است اگر زحمات مردم و مسئولین اجرایی این مراسم باشکوه را ارج نگذاریم.

دوستی همچنین تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم رسالتمان را در ماندگاری نام این بزرگ مرد انجام دهیم و شورای شهر تهران یکی از خیابانهای تهران را به نام ایشان نامگذاری کند.

*انتقاد از عدم اعلام صریح هزینه های پل طبقاتی صدر

رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران از عدم اعلام صریح هزینه های پل طبقاتی صدر از سوی شهرداری انتقاد کرد.

عبدالحسین مختاباد با انتقاد از عدم اعلام دقیق هزینه های پل صدر، گفت: چرا باید 4 سال از پروژه ای بگذرد و هنوز هزینه های پروژه مشخص نباشد. آیا از اعضای شورا کسی از هزینه های این پروژه خبر دارد؟

وی ادامه داد :در همه ی جای دنیا مرسوم است که هزینه های پروژه های اینچنینی را در معرض دید شهروندان قرار می دهند اما در این جا هزینه ها پل صدر حتی برای اعضای شورا نیز پوشیده است.

مختاباد تصریح کرد: آمار ها در اعلام هزینه های اجرای پل طبقاتی صدر متناقض است و خواسته من از شهرداری این است که این آمار ها در اختیار اعضای شورا قرار گیرد.

وی گفت: عدم در اختیار قرار دادن اطلاعات اینچنین بی احترامی به اعضا و جایگاه شورا است .

مختاباد تاکید کرد: سوال رسمی من از شهرداری تهران در خصوص هزینه های پل صدر است و باید شهرداری در گزارشی در صحن علنی شورا هزینه های این پروژه را اعلام کند.

*هتل قصر در مشهد برای استفاده کارکنان شهرداری است 

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران گفت: هزینه های اجرای پل طبقاتی صدر و نیز تونل نیایش به تفکیک وجود دارد و ما آن را برای اعضای شورا ارسال کردیم و اگر بخواهند دوباره این کار را انجام خواهیم داد.

ناصر امانی در پاسخ به برخی تذکرات اعضای شورا گفت: شهرداری هتلی در مشهد برای استفاده کارکنان اجاره کرده است و هیچ استفاده دیگری از این هتل نکرده است .
وی ادامه داد: این امر هم مربوط به امسال نیست و چندین سال است که در راستای رفاه کارکنان شهرداری و زیارت امام رضا (ع) هتل قصر مشهد را اجاره کردیم تا کارکنان شهرداری بتوانند در طول سال به سفر زیارتی مشهد مقدس بروند.

وی ادامه داد: در مورد بحث تبلیغات تلفنی نیز باید بگویم اینکه این نظر سنجی ها از سوی شهرداری تهران بوده و تبلیغاتی صورت گرفته باشد نیاز به اثبات و قطعی شدن دارد. در حال حاضر ما یک سامانه 137 داریم که شهروندان برای طرح شکایات و خواسته های خود، در این سامانه اعلام پیام می کنند در صورت عدم رسیدگی پیامشان را به سامانه 1888 اعلام می کنند و این سامانه پیگیر درخواست شهروندان خواهد بود تا مشخص شود درخواستشان محقق شده یا نه . لذا تبلیغاتی در این فضا در کار نیست.

امانی همچنین در خصوص اعلام هزینه های پل طبقاتی صدر نیز گفت: ما دو بار به صورت مکتوب هزینه های اجرای پل طبقاتی صدر و تونل نیایش را به تفکیک برای اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارسال کردیم و هیچ چیز پوشیده ای در این زمینه نداریم. هزینه های این پروژه ها کاملا روشن است و اگر اعضای شورا بخواهند باز هم برایشان ارسال خواهیم کرد.

*حق حفاری از درآمدهای پایدار شهری است

در سیصد و بیستمین جلسه شورا رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه اصلاحیه نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداری مبنی بر اصلاح نحوه صدور مجوز حفاری ها در تهران و افزایش قیمت آن، گفتند : اگر از روش های نوین در حفاری استفاده شود، هزینه ها در حدود 60 درصد نسبت به گذشته کاهش می یابد. این در حالی است که حق حفاری از درآمدهای پایدار شهری است و شرکت های تاسیساتی شهری باید این حق را بپردازند.

افزایش بهای ترمیم و بازسازی نوار حفاری معابر شهری عمده اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران بوده است که بیشتر مربوط به عملیات اجرایی فاضلاب در شهر تهران می باشد .

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداری گفت: دو مشکل اساسی در نامه فرمانداری وجود دارد، نخست آنکه نامه در زمان مقرر ارسال نشده و هیات رییسه باید این نکته را تذکر دهند و دوم اینکه این نامه غیر عادی و بر خلاف رویه ی فرمانداری است و به نظر می رسد همان نامه شرکت آب و فاضلاب را عینا به شورا ارسال کرده اند.

وی در ادامه افزود : بسیاری از نکات این نامه اجرایی است که نیازی به پاسخ ندارد اما در بحث هزینه ها باید گفت که افزایش بهای قابل توجهی در این زمینه حتی در روش های سنتی صورت نگرفته است .
رئیس کمیته عمران شورا تصریح کرد : ما از 10 سال قبل به فاضلاب کمک کرده ایم و امروز نیز در منطقه 22 کمک شایانی به شرکت آب و فاضلاب نموده ایم ضمن اینکه از 10 سال قبل تا امروز افزایش بهایی در این زمینه صورت نگرفته است .

شاکری افزود : این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب تنها برای جابجایی یک لوله های آب در مسیر پل گیشا از شهرداری یک میلیارد تومان بدون یک ریال تخفیف گرفته است حال انکه شهرداری تخفیف های بسیاری در منطقه 22 برای شرکت آب و فاضلاب قائل شده است .

اقبال شاکری بیان داشت: در این شرایط تاکید می کنیم که بهای محاسبه شده افزایش چندانی نداشته است و این در شرایطی است که استفاده از تکنولوژی های نوین در حفاری می تواند حتی تا 60 درصد کاهش هزینه برای شرکت آب فاضلاب به همراه داشته باشد که تاکید ما بر اجرای روش های نوین است.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: در سال 86 بودجه کمک به شرکت آب و فاضلاب در ردیف های بودجه ای شهرداری 900 میلیون تومان بود و امروز این بودجه به 50 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد : این در شرایطی است که ارزش واقعی حفاری از آب و فاضلاب گرفته نمی شود کما اینکه شرکت های گاز و مخابرات آن را می پردازند.

دبیر افزود: حق حفاری‌ها در شهر جز درآمد های پایدار شهری است و این در شرایطی است که سال آینده از درآمد های پایدار شهرداری به میزان 1600 میلیارد تومان کاسته خواهد شد.

دبیر بیان داشت: نکته جالب این است که اعتراض فرمانداری به مصوبه 10 سال پیش است که سالهاست اجرایی شده و بعد از 10 سال این موضوع را بیان می کنند.

رئیس کمیسون برنامه و بودجه همچنین افزود : حق حفاری در بافت فرسوده صفر در نظر گرفته شده است تا اقدامات تاسیساتی با سرعت بیشتری انجام شود .
در ادامه نیز مهدی چمران گفت : ما بودجه حق انشعاب فاضلاب را از 900 میلیون تومان به 65 میلیارد تومان اضافه کردیم.

در نهایت پاسخ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به اعتراض فرمانداری به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

*عوارض ورود به طرح ترافیک سال 96 با 10 درصد افزایش به تصویب رسید

اعضای شورای اسلامی شهر تهران عوارض ورود به طرح ترافیک سال 96 را با افزایش ده درصدی نسبت به سال قبل برای اشخاص حقیقی و حقوقی و 15  درصدی  برای نهادهای دولتی و سازمانی متقاضی  به تصویب رساندند.

بررسی لایحه تعیین عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای سال 96 در دستور کار سیصد و بیستمین جلسه شورا قرار داشت که از سوی کمیسیون های شورا نظرات ارائه و در نهایت جمع بندی اعضا شورا بر این شد که عوارض ورودیه به طرح ترافیک برای اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط با 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین شود و برای نهادهای دولتی و متقاضی افزایش 15 درصدی لحاظ شود.

بر اساس این گزارش اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده در دفاع از این لایحه اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای را در نرخ های عوارض طرح ترافیک لحاظ کرده بودیم کمیسیون به این نتیجه رسید که برای سال آینده با توجه به نرخ تورم افزایش 10 درصدی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برای وسایل حمل و نقل عمومی مانند مینی بوس ها و آژانس ها نیز افزایش 5 درصدی در نظر گرفته ایم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به اینکه این لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در جهت برنامه های کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در مرکز شهر، تهیه و تنظیم میشود گفت: تعیین این عوارض به عنوان یک عامل بازدانده در نظر گرفته میشود ضمن آنکه یکی از منابع درآمدی پایدار شهری است که درآمد حاصل از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیز ات حمل ونقلی می شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ورود به طرح ترافیک عارضه ای بر شهر تحمیل میکند که باید هزینه آن پرداخت شود.
دبیر افزود: سال گذشته از این ردیف حدود 330 میلیارد تومان درآمد داشته ایم که طبق تبصره بودجه 20 درصد آن در مترو و مابقی در حوزه حمل ونقل عمومی و تجهیزات آن هزینه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا با اشاره به اینکه جمع بندی کمیسیون بر افزایش 10 درصدی برای اشخاص حقیقی است، اظهار داشت: به این نتیجه رسیده ایم که ادارات دولتی و سازمانی که متقاضی طرح هستند افزایش 15 درصد را داشته باشند چراکه اکثر کسانی که از طرح استفاده می‌کنند مجموعه های دولتی و سازمانی اند.

دبیر در ادامه با اشاره به تبصره جدیدی در خصوص موتورسیکلت سواران در لایحه اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون این است که شهرداری تهران با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه ساز و کار مناسب جهت صدور معاینه فنی و مجوز طرح ترافیک برای موتور سیکلت هایسطح شهر تهران اقدام کند و جهت تصویب به شورای شهر ارائه دهد.

پرویز سروری با اشاره به اینکه طرح ترافیک برای موتور سواران نیاز به ساز و کار اجرایی دارد اظهار داشت: به نظر می رسد که شهرداری هنوز ساز و کار اجرایی مناسبی برای این موضوع ندارد.

وی افزود: طبق اظهار نظر کارشناسان در حال حاضر با توجه به اینکه پلاک موتورها در عقب وسیله نقلیه جانمایی شده است امکان کنترل توسط دوربین ها وجود ندارد باید این پلاک ها به جلو منتقل شود.

سروری افزود: این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اکثر این موتور سواران برای ارتزاق از این وسیله استفاده می‌کنند و جز اقشار کم درآمد جامعه محسوب می شوند. در تصمیم گیری بر این موضوع باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورا نیز با اشاره به وضعیت وانت بارها، اظهار داشت: بسیاری از کسبه اقدام به خرید وانت و یا موتور کرده اند تا برای استفاده از طرح از مزایای این وسایل حمل ونقلی استفاده کنند این در حالی است که وانت بار ها برای استفاده از طرح باید مجوز از اتحادیه داشته باشند و این موضوع باید در طرح ترافیک سال آینده لحاظ شود.

مازیار حسینی معون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در دفاع از تبصره مرتبط با موتورسیکلت سواران اظهار داشت: متاسفانه 80 تا 90 درصد تصادفات یک طرفشان موتورسواران هستند. این آمار نشان میدهد که اصلاح رفتار ترافیکی موتورسواران یک الزام و ضرورت است.

وی در ادامه اظهار داشت: ما تاکید بر اجرای این تبصره داریم چراکه باید بپذیریم نظم بخشی موتورسواران باید از یک جایی آغاز شود. در حال حاضر با کمک ناجا کار گروه هایی در خصوص تعیین راهکار های انضباط شهری موتورسواران تشکیل شده است.

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هدف حفظ سلامت راکب و شهروندان است گفت: قبول داریم که بخش اعظمی از موتورسواران برای ارتزاق از این وسیله نقلیه استفاده میکنند ولی این دلیل نمی شود که سلامت خود و دیگران را با رفتار های ترافیک پر خطر شان تهدید کنند.

در نهایت مهدی چمران به جمع بندی نظرات اعضا پرداخت که اعضا شورا به اجماع بندهای مرتبط به لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه همچنین مقرر شد تعرفه عوارض طرح ترافیک همچون سالهای قبل برای جانبازان بالای 70 درصد و جانبازان اعصاب و روان 25 درصد به بالابا تایید بنیاد ایثارگران و جانبازان رایگان باشد و وانت بارها نیز برای استفاده ازطرح ترافیک از صنف و اتحادیه مربوطه شان تاییدیه اخذ کنند.

همچنین خوردوهای هیبریدی نیز 50 درصد هزینه طرح ترافیک را پرداخت کنند. سهمیه خبرنگاران همچون سالها قبل با تاییدیه وزارت ارشاد و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و با همان افزایش 10 درصدی نسبت به سال قبل محاسبه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار