لزوم حمایت از شرکت ها و سرمایه گذاری های بزرگ/خودکفایی دولت در راستای کمک جوانان

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما باید شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را حمایت کرده و آنها را تقویت کنیم؛ چرا که بدون آنها واحدهای کوچک صنعتی‌ای که توان رقابت با دنیا را ندارند، دچار مشکل می‌شوند.

لزوم حمایت از شرکت ها و سرمایه گذاری های بزرگ/خودکفایی دولت در راستای کمک جوانان
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان تعریفی از اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که بتواند در مقابل تکانه‌های داخلی و خارجی مقاومت کند و شیرازه آن از هم نپاشد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 24 بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده‌است ادامه داد: به گفته رییس‌ جمهور، تاکنون کسی نتوانسته‌است به صاحبنظران اقتصادی در خصوص وجود اشکال در این سیاست‌ها خرده بگیرد. استنباط این است که این سیاست‌ها، یک سری سیاست‌های منسجم به هم‌پیوسته در زمینه مسائل اقتصادی منطبق با شرایط حال کشورمان است و می‌شود گفت دستچینی است از تجارب مفید و موثری که ما در نزدیک  به 4 دهه به‌دست آورده‌ایم.

نعمت زاده ادامه داد: این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری در قالب 5 رویکرد خلاصه شده و جهت اجرا ابلاغ شده‌است. درون‌زایی، مشارکت آحاد مردم، عدالت‌محوری، اتکاء به آخرین دستاوردهای علمی و دانش بشریت (اقتصاد دانش‌بنیان) و برون‌نگری، رویکردهای محوری اقتصاد مقاومتی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رویکرد درون‌زایی تصریح کرد: در بخش درون‌‌زایی، دو بخش توجه به امکانات و توانایی‌های داخلی و همچنین زایش آن و حرکت رو به جلوی آن مدنظر است. وی با بیان اینکه نیروی‌انسانی جوان، خلاق، متفکر و پویا، مهم‌ترین سرمایه ما است افزود: ما باید انسان‌هایی باشیم با اعتماد به نفس و فکور که امید به آینده داریم، دست یکدیگر را می‌گیریم و به عبارت «ما می‌توانیم» معتقد هستیم. خوشبختانه این همایش نیز در دانشگاه خاتم برگزار می‌شود که جوانان را دور هم جمع کرده‌است تا دانش، توان و تجربه آنها ارتقاء پیدا کرده تا بتوانند آینده کشور را اداره کنند.

وی با اشاره به سایر توانمندی‌های کشور ادامه داد: موضوع بعدی توجه به منابع نظیر نفت و گاز است که به صورت خدادادی به وفور در کشورمان وجود داشته و باید به چگونگی ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی و صادرات آن فکر کنیم. همچنین امکانات فیزیکی و نرم‌افزاری، سوابق فرهنگی و ... همه سرمایه‌های ملی ما هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد بانک‌های اطلاعاتی ایجاد شود که از طریق آن بتوانیم توانمندی‌هایمان را به زبان روز عرضه کنیم. همچنین توانایی‌های ناشناخته را کشف کرده و آنهایی که بلااستفاده مانده را احیا کنیم.

نعمت‌زاده در خصوص برون‌گرایی گفت: ما باید قبول کنیم که غیر از کشور ما، دنیایی با امکانات مختلف، سوابق فرهنگی، انسان‌هایی باتجربه و توانمندی‌های بسیار وجود دارد. باید با دنیا تعامل برد ـ برد داشته‌باشیم. دنیا را بپذیریم و ببینیم آنها چه امکاناتی دارند که به ما بدهند و ما چه امکاناتی در اختیار داریم که به آنان بدهیم.

 وی در ادامه در خصوص تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد بدون نفت تصریح کرد: بی‌شک امروز باید این تأکید مقام معظم رهبری را جدی‌تر از همیشه دنبال کنیم. ما در صادرات غیرنفتی نسبت به گذشته رشد خوبی داشته‌ایم اما کشوری با این منابع، امکانات و توانمندی‌ها باید در این خصوص تلاش بیشتری انجام دهد.

وی تأکید کرد: اقتصاد بدون نفت به این معنا نیست که نفت صادر نکنیم بلکه به این معناست که اگر زمانی شیر نفت بسته شد، این‌طور نباشد که بخش اعظم درآمد کشور از بین برود. این همان مفهوم اقتصاد مقاومتی است که می‌گوید باید در مقابل تکانه‌هایی که ایجاد می‌شود، مقاوم باشیم. وی ادامه داد: طبق نظر مقام معظم رهبری ما باید درآمدهای صادراتی کشور را آنقدر متنوع کنیم که اگر این تکانه‌ها پیش آمد، مشکلی برای کشور ایجاد نشود. برای این کار باید محصولی را تولید کنیم که به روز باشد، قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی باشد و بتوانیم برای آن بازاریابی کنیم. وی تصریح کرد: در این مسیر همکاری دانشگاه و صنعت اجتناب‌ناپذیر است. باید پروژه‌های عملی و مشترک تعریف شده و مکانیزم‌های این ارتباط به‌درستی تبیین شود.

وی افزود: ما باید شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را حمایت کرده و آنها را تقویت کنیم؛ چرا که بدون آنها واحدهای کوچک صنعتی‌ای که توان رقابت با دنیا را ندارند، دچار مشکل می‌شوند.

نعمت زاده با تأکید بر لزوم آگاهی در خصوص مزیت‌های کشور ادامه داد: جوانان ما باید در زمینه‌های طراحی، آی‌تی و نرم‌افزاری به دولت کمک کنند تا بتوانیم به خودکفایی کامل برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر لزوم وجود یک تعامل ملی برای رسیدن به هدف مشترک در کشور ادامه داد: در کشور ما وحدت ملی، روابط بین‌المللی، توسعه و ... از اصول هستند. ما باید در کشور ثبات ایجاد کنیم. مهم آن است که امروز از گذشته عبرت بگیریم، اشتباهات تکرار نشود و نقاط قوت را گسترش دهیم.

وی با بیان این مطلب که در دنیا، بانک‌ها هم کار داد و ستد و واسطه‌گری پولی را انجام می‌دهند و هم با رعایت شروطی، بنگاه‌داری می‌کنند، افزود: ما نباید دچار افراط و تفریط شویم. نه آنکه بگوییم بانک‌ها باید همه‌ی کارها را انجام دهند و نه آنکه بگوییم بانک‌ها نباید در کاری دخالت کنند. هر آنچه منطق اقتصادی دارد، قابل قبول است. به اعتقاد بنده این مطلب که می‌گویند اقتصاد همه جای دنیا سرمایه‌محور است و کشور ما بانک‌محور است، نیز جای تأمل دارد. باید به آمار و ارقام توجه کرد. جایی که سرمایه زیاد است، بانک آن نیز بزرگ است. باید در کشور ما بازار سرمایه تقویت شود، اما این به آن معنا نیست که بانک‌ را تضعیف کنیم. بی‌شک بدون بانک، هیچ کاری پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به برنامه چشم‌انداز 1404 خاطرنشان کرد: نیل به برنامه چشم‌انداز 1404 نیاز به یک عزم ملی دارد. این برنامه باید در ابتدا به صورت زبانی که عموم آن را متوجه شوند، درآید. همچنین باید ابهامات آن روشن شود. بی‌شک با ابهام نمی‌شود به هدف رسید. این مهم نیز نیازمند کمک به دولت است. به عنوان مثال انجمن مدیریت ایران می‌تواند در این راستا پروژه‌هایی را تعریف کند و گام‌های مثبتی بردارد.  

وی در پایان با اشاره به نتایج بسیار مثبت برجام در اقتصاد و سرمایه‌گذاری‌های خارجی، از آن به عنوان یکی از مسائل مهم ملی که باید به آن در قالب یک فرصت توجه نشان داد، یاد کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار