قزوین؛

اولین جراحی لیزر ماکروویو در استان

اولین جراحی لیزر ما کرو ویو در استان قزوین در مرکز آموزشی - درمانی شهید رجایی قزوین با موفقیت انجام شد .

اولین جراحی لیزر ماکروویو در استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛دکتر مهران مرادی ، متخصص جراحی مغز و اعصاب شاغل در این مرکز گفت :  خانم ۵۴ ساله ای  با سابقه سرطان سینه و تهاجم به ریه و مهره کمر دچار تومور متاستازی سرطان شده بود که این جراحی روی این بیمار انجام شد .
 
دکتر مرادی ، مدت زمان انجام این نوع جراحی را با توجه به تعداد ضایعات یک تا دو ساعت اعلام و بیان کرد: پس از انجام جراحی بیمار به مدت دو تا ۴ ساعت تحت نظر است و می تواند مرخص شود .

مرادی اضافه کرد : بیمار با حال عمومی خوب مرخص شد .

وی افزود : با توجه به اینکه بیمار پوکی استخوان شدید و شکستگی مهره داشت ، امکان جراحی باز و خارج کردن تومور نبوده و با استفاده از این روش ، تومور تخریب و باسیمان استخوان پر شد .

این متخصص جراحی مغز و اعصاب در تشریح این روش می گوید : انتن های مخصوص ( سوزنهای ما کرو ویو ) با هدایت سی تی اسکن یا فلور سکو پ موجود در اتاق عمل ، وارد تومور شده و با اتصال به دستگاه مولد ماکرو ویو و ایجاد حرارت ، سلولهای زنده در محل سوزانده می شود .

وی اضافه کرد : در مواردی که ضایعات موجود در ستون فقرات ، متعدد ، ( کمتر از سه تا ) و دارای ابعاد کوچک کمتر از هفت سانتی متر باشد می توان به جای عمل باز از روش لیزر ما کرو ویو استفاده کرد که نتیجه ی خوبی هم دارد .

وی روش جراحی باز را برای خارج کردن کامل تومور و تعبیه مهره مصنوعی مناسب دانست .
دکتر مرادی گفت : در بیماران  با ضایعات متعدد یا وضعیت جسمانی نامناسب می توان از این روش استفاده کرد .

مرادی  تاکید کرد : این نوع جراحی نیاز به بیهوشی دارد زیرا سوزاندن تومورها در دمای بالای ۱۰۰ درجه ی سانتیگراد انجام می شود که برای بیمار قابل تحمل نیست .

به گفته ی این متخصص مغز و اعصاب ، سوزندان تومورها به معنای از بین رفتن کامل ضایعه و یا درمان قطعی نیست و احتمال زنده ماندن سلولهای سرطانی در حاشیه تومور وجود دارد که در صورت عود  مجدد سوزانده می شود .

با توجه به اینکه دستگاه مورد نیاز برای انجام این جراحی در استان قزوین موجود نیست این کار با حمایت مدیر بیمارستان شهید رجایی و از طریق کرایه دستگاه از تهران انجام شد.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار