باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

ارتش ترکیه نزدیک به دو ماه است پشت دروازه‌های شهر الباب زمین‌گیر شده و هنوز راهی به داخل این شهر باز نکرده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش ترکیه، نزدیک به دو ماه است پشت دروازه‌های شهر "الباب" زمین‌گیر شده و با عملیات‌ ناموفقی که انجام داده، هنوز راهی به داخل شهر باز نکرده است. 

رقم کل نیروهای رسمی ارتش ترکیه در عملیات سپر فرات، چیزی در حدود 8000 سرباز است و به جز تلفات تکفیری‌های تحت امرش، بیش از 50 نفر از سربازان ارتش ترکیه تا به حال کشته شده‌اند.

طی این مدت، ارتش ترکیه، بارها شهر "الباب" را بمباران کرده که در مواردی، شاهد کشته شدن افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان بی‌گناه نیز بوده‌ایم.


الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

تحرکات جدید ارتش سوریه به سمت "الباب"

برخی منابع میدانی از آماده‌سازی ارتش سوریه برای حرکت به سمت "الباب" خبر دادند و احتمالاً طی روزهای آتی شاهد تحرکاتی از سمت ارتش سوریه در شرق حلب و منطقه "الباب" خواهیم بود.

قطعاً نظام سوریه از زمین‌گیر شدن ارتش ترکیه پشت دروازه‌های "الباب" خوشحال است و به خوبی می‌داند تا زمانیکه "الباب" به اشغال کامل توسط ترکیه نرسیده است، ترکیه تحرک دیگری نخواهد داشت و البته حاضر به معامله‌هایی هم خواهد شد تا در عوض چراغ سبز ادامه دخالتش در شمال سوریه، همچنان روشن بماند.

اگر اینگونه نبود، ارتش سوریه می‌توانست با حرکت از کویرس به سمت دیرحافر و رسیدن به رود فرات عملاً داعش را محاصره کرده و به این ترتیب، پشتیبانی داعش از نیروهایش در "الباب" قطع شده و به زودی این شهر، از دست داعش خارج شود. 

اکنون به نظر می‌رسد گفتگوهای اخیر بین ترکیه، روسیه و ایران، مسأله "الباب" و دخالت ترکیه را هم شامل شده باشد و چه بسا در روزهای آتی شاهد تحولاتی در این منطقه باشیم.


الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

اما این سوال اساسی که شهر "الباب" به دست کدام طرف درگیری خواهد افتاد، هنوز جوابی ندارد و گذشت زمان، آن پاسخ را مشخص خواهد کرد. از طرفی، موافقان نظام سوریه، از تعلل ارتش در حرکت به سمت مناطق داعش ناخرسند هستند؛ چه در "الباب"، چه در تدمر و چه در حرکت به سمت دیرالزور که این مسئله، قطعاً یک تاکتیک نظامی است.

سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که چرا با وجود آتش‌بس در اکثر نقاط و بخصوص بعد از بهبود شرایط معنوی و سیاسی حاصل از آزادسازی حلب، شاهد هیچ تحرکی به سمت مناطق داعش نیستیم؟ در حالیکه کردها در رقه پیشروی می‌کنند و ترک‌ها در "الباب" و ارتش جدید سوریه(تحت حمایت آمریکا) در مرز سویدا و صحرای سوریه.

الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

اهمیت شهر "الباب" چیست؟

"الباب" شهر بزرگ و مهمی است که در مرکز استان حلب در شمال سوریه واقع شده است و به لحاظ ژئوپلتیکی، دارای اهمیت قابل توجهی است. اما اهمیت این شهر، زمانی بیشتر شد که با حمله ائتلاف کردی(SDF) به منبج در شمال شرق "الباب"، کردها در شمال سوریه و جنوب ترکیه، در آستانه اتصال سراسری از حسکه به عفرین قرار گرفتند و این به معنای عبور از خط قرمز ترکیه یعنی عبور از فرات بود و با تصرف منبج، تنها یک قدم تا اتصال سراسری کردها به عفرین فاصله بود.


الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

ترکیه نیز به بهانه نخ‌نما شده مبارزه با تروریسم داعش، عملیات سنگینی با نام سپر فرات از داخل مرزهای خود با پشتیبانی مستقیم مسلحین تکفیری تحت حمایت خود به سمت داخل خاک سوریه برای تصرف زمین‌های در اختیار این گروهک تروریستی آغاز کرد. 

در ابتدا گفته می‌شد این اقدام ترکیه با چراغ سبز جمهوری اسلامی ایران، سوریه و روسیه انجام گرفته است؛ امری که خیلی سریع توسط سوریه و ایران تکذیب شد.

اردوغان خیلی سریع نشان داد که فرصت‌طلبی و مطامع سیری‌ناپذیر او، جایی برای اعتماد و فضا دادن به وی در تحولات منطقه باقی نمی‌گذارد؛ بنابراین ترکیه، هر روز بیشتر به داخل خاک سوریه عمق پیدا می‌کرد و صحبت از فاز دوم و سوم این عملیات شد و تا آنجا پیش رفت که به مناطق تحت سیطره کردها در تل رفعت هجوم بردند و فراتر از آن، نیروی هوایی ترکیه دست به یک سلسله بمباران هوایی در مناطق کردنشین زد که نزدیک به 150 کشته برجای گذاشت.

از طرفی هم، در تل مضیق، به نزدیک‌ترین فاصله با مواضع ارتش سوریه رسید و حتی فرماندهان بعضی گروه‌های مسلح، سخن از حمله به حلب برای شکست محاصره آن از سمت شمال شرق به میان آوردند که نهایتاً با پاسخ نظامی ارتش سوریه در بمباران نیروهای تحت حمایت ترکیه و اخطار هوایی به جنگنده‌های ترکیه آن‌ها مجبور به رها کردن این درگیری‌ها شدند.

الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

اردوغان اعلام کرد فاز نهایی عملیات سپر فرات، تصرف شهر "الباب" است

اول آنکه الباب" از آن جهت برای ارتش سوریه اهمیت دارد که مانعی در برابر مطامع ترکیه در شمال سوریه و عقبه‌ای مهم برای شرق حلب می‌باشد. 

دوم آنکه این شهر و بعد از آن، دیرحافر، مسیری هستند به سمت مرکز سوریه که تاکنون در اختیار داعش بوده و طبیعتاً ارتش سوریه نمی‌خواهد در مرکز و شرق سوریه هم جای پایی برای تروریست‌های مسلح ایجاد شود.

سوم اینکه حرکت آتی ارتش سوریه برای بیرون راندن داعش از بخش اعظم مرکزیت سوریه به سمت مسکنه و طبقه و ... با پاکسازی "الباب" و دیرحافر ممکن می‌شود. همانطور که چند ماه قبل، ارتش سوریه از سمت اثریا پیشروی چشمگیری به سمت طبقه و رقه صورت گرفت اما به دلیل باز بودن میدان برای داعش مجبور به عقب نشینی شدند.

الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

در حال حاضر، ارتش سوریه در نزدیکی جنوب "الباب" مستقر و تقریباً کمترین فاصله با "الباب" را دارد. محور ترکیه هم پس از پیشروها در روستای نعمان و سوسنباط به 11 کیلومتری شمال این شهر رسیده و فاصله کردها هم کمی بیشتر از این مقدار است که با تسامح و بعضاً همکاری ارتش سوریه قدم‌هایی به سمت "الباب" برمی‌دارند.

پیش‌بینی می‌شود با آغاز عملیات آزادسازی رقه توسط کردها با ارتش سوریه و روسیه تغییراتی مهم در شمال سوریه صورت خواهد گرفت و اختلافات ظاهری آمریکا با ترکیه در زمینه ترکیب نیروهای عمل‌کننده در آزادسازی رقه، با مذاکراتی که در روزهای قبل نظامیان آمریکا با ترکیه داشتند برطرف شده و ایالات متحده در مقابل اجرای عملیات رقه به وسیله کردها، حمایت و چراغ سبز خود را برای حمله به سمت "الباب" به ترکیه نشان داده است.

الباب؛ باتلاقی که ارتش ترکیه را می‌بلعد

باید گفت ارتش سوریه، در صورتی که اراده جدی برای عملیات در این محور داشته باشد، رسیدن به آن قبل از سایرین دور از انتظار نیست. در شرایط فعلی، روسیه هم مانند جمهوری اسلامی ایران از این عملیات حمایت خواهد کرد.

تجمیع بخشی از نیروهای صقور الصحرا در فرودگاه کویرس و بازپس‌گیری مدرسه پیاده نظام از داعش هم نشان‌دهنده چنین اراده‌ای است. بر خلاف ذهنیت موجود، ارتش سوریه به هیچ وجه به خاطر درگیری سنگین و پیروزی در نبرد حلب حاضر به گذشت از "الباب" نخواهد شد.

روزهای پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما به دلایل مختلف، زمان کنش فعالانه اوست و به همین دلیل سرعت تحولات با آغاز عملیات موصل و رقه اوج گرفته و "الباب" ضلع سوم این نبرد و رویایی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار