شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

عضو موثر کمیته استقبال از امام خمینی (ره) که بود؟

دکتر شهید آیت الله مفتح که نقش وی را اسکندر کوتی در معمای شاه ایفا می کند، ازجمله افراد موثر در دوره انقلاب اسلامی است.

چه کسی کمیته استقبال از امام خمینی (ره) را تشکیل داد؟به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند. 

شهید مفتح که نقش وی را اسکندر کوتی در معمای شاه ایفا می کند، ازجمله افراد موثر و بزرگی است که در مبارزات انقلابی با مقالات و اقداماتش تأثیر بسزایی داشته است.

وی که در سال 1307 در همدان متولد شد، در این شهر نزد افرادی چون آخوند ملا علی، دروس اولیه فقه را فرا گرفت و در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل راهی شهر قم شد. سید روح‌الله خمینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمدحسین طباطبایی، داماد و حاج آقا رحیم ارباب از جمله اساتید وی در قم بودند.

شهید مفتح مدارج پیشرفت در حوزه را به سرعت طی کرد و مدتی بعد دکتری خود را در رشته فلسفه گرفت.

وی بعد از اتمام دانشگاه مدتی در دبیرستان ها و گاه حوزه علمیه تدریس می کرد و در زمان تحصیل و تدریس، حاشیه‌ای بر اسفار ملاصدرا نوشت که سومین حاشیه بر این کتاب است. همچنین کتابی به نام روش اندیشه در علم منطق به رشته تحریر درآورد که به عنوان کتاب درسی در حوزه و دانشگاه، برای بالاترین سطح منطق استفاده می‌شود. ترجمه تفسیر مجمع البیان هم یکی از تألیفات این شهید عالی مقام است.

او در سال‌های 1340تا 1342، سخنرانی‌هایی را در راستای روشن ساختن مواضع نهضت اسلامی ایراد کرد؛ صحبت هایی که در افشای چهره رژیم پهلوی بسیار مؤثر بودند. به جهت همین تاثیرگذاری جلسات ایشان بارها توسط ساواک تعطیل شد و هر بار این تعطیلی با دستگیری و آزار وی همراه بود.

بعد از تبعید امام (ره) او مبارزاتش را شدیدتر پیش گرفت و با سفر به استان خوزستان سعی در افشای ماهیت رژیم و شناساندن نهضت امام به مردم کرد. در همین مسیر ساواک که با دستگیری ها ی متعدد و ممنوع المنبر کردن وی نتوانسته بود کاری از پیش ببرد، ورود ایشان را به شهرهای خوزستان ممنوع اعلام کرد.

در عید فطر 1357 بود که پس از نمازی به امامت ایشان، وی روز پنجشنبه 16 شهریور 1357، را به عنوان تجلیل از شهدای ماه رمضان تعطیل اعلام کرد. در این روز راهپیمایی بزرگی علیه رژیم انجام گرفت که زمینه ساز راهپیمایی 17 شهریور شد. روزی که بعدها به جمعه خونین نام گرفت.

شهید مفتح در بهمن 1357 همزمان با ورود امام کمیته ای برای استقبال به بهترین شکل ممکن از امام (ره) را تشکیل داد و موجبات ورود شکوهمندانه ایشان به کشور را فراهم کرد.

پس از این ها سرانجام آیت الله مفتح در حالی که سرپرستی دانشکده الهیات و عضویت در شورای گسترش آموزش عالی کشور را عهده دار بود، در صبح روز 27 آذر سال 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات، توسط عناصر گروهک فرقان مورد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.


گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار