کشمکش وزارت صنعت و انجمن وارد کنندگان خودرو/ جولان نمایندگی های جعلی در بازار

برخی شرکت های واردکننده خودرو در حالی مشغول به فعالیت در کشور هستند که به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو از طرف شرکت مادر بعنوان نماینده رسمی شناخته نمی شوند.

کشمکش وزارت صنعت و انجمن وارد کنندگان خودرو/جولان واردکنندگان بی مجوز به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،طی سال های گذشته با افزایش تب واردات خودرو شاهد فعالیت بسیاری از شرکت های واردکننده تحت عنوان نمایندگی رسمی خودروساز خارجی در کشور هستیم اما گفته می شود  برخی از آنها از طرف شرکت مادر به عنوان نماینده شناخته نمی شوند.

لازم به ذکر است طبق بند 6 دستورالعمل دولت مبنی بر ساماندهی بازار ارز، وزارت صنعت مکلف شده که واردات کالاهای سرمایه‌ای و بادوام از جمله خودرو را مستلزم ایجاد سیستم خدمات پس از فروش و نمایندگی در کشور نماید.

بر این اساس مدتی است که بحث تعلیق امتیاز واردکنندگان خودرو و نمایندگان بدون مجوز از سوی وزارت صنعت و انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو مطرح شده است؛ با این وجود گفته می شود ثبت سفارش این شرکت ها با تایید وزارت صنعت انجام می گیرد اما به گفته  رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو ،برخی شرکت‌های مادر خارجی اعطای نمایندگی به ایران را تکذیب می‌کنند.

میثم رضایی در این خصوص اظهار داشت:مکاتبات رسمی این انجمن با برخی خودروسازان بزرگ اروپایی و آسیایی در هفته جاری انجام شده که نشان می دهد برخی از نمایندگی های فعلی خودرو از جانب شرکت های اصلی مجوز رسمی ندارند به طور مثال شرکت‌هایی مثل ولوو و تویوتا اعلام کرده اند که تا امروز هیچ شرکتی به صورت رسمی از جانب این دو برند در ایران فعالیت نداشته است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است، رویکرد فعلی وزارت صنعت ضمن جانب‌داری از برخی شرکت‌های فاقد مجوز باعث می‌شود مردم در اموری مانند خدمات پس از فروش و تحویل خودروهایشان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

اما یدالله صادقی رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانی و معاون وزیر صنعت روز گذشته در نشست خبری اظهار داشت: ملاک ما ثبت در سایت برند اصلی نیست؛ بلکه ما مستنداتی را از نمایندگی‌ها دریافت می‌کنیم که به تایید شرکت اصلی و نمایندگان اتاق بازرگانی در مبدأ رسیده باشد.

وی تصریح کرد:بیش از 40 نشان تجاری در زمینه واردات خودرو داریم که از کشورهای اصلی نمایندگی گرفته‌اند.

معاون اقتصادی وزارت صنعت همچنین تاکید کرده که واردکنندگان فاقد مجوز شرکت مادر فقط تا پایان دوره گواهی برای واردات خودرو مهلت دارند.

مشاهدات خبرنگار ما نیز از سایت های برخی شرکت های خودرو سازی حاکی از آن است که بیشتر آنها نماینده ایرانی ندارند.


کشمکش وزارت صنعت و انجمن وارد کنندگان خودرو/ جولان واردکنندگان بی مجوزکشمکش وزارت صنعت و انجمن وارد کنندگان خودرو/ جولان واردکنندگان بی مجوز

کشمکش وزارت صنعت و انجمن وارد کنندگان خودرو/ جولان واردکنندگان بی مجوز
لزوم قانونی بودن فعالیت ها و ارائه مستندات

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: هر شرکت که در حوزه واردات خودرو در کشور فعالیت می کند باید مجوزهای رسمی را از نهاد های مربوطه اخذ کند.

وی در ادامه افزود: نهادهای ذی ربط نیز باید با بررسی صلاحیت و تائید از سوی کشور اصلی اقدام به مجوز دهی کنند.

گرمابی با اشاره به اینکه همه چیز باید در چارچوب قانون اجرا شود، تصریح کرد: شفافیت وسلامت در صدور مجوز  از مقولاتی است که بارها از سوی مجلس تاکید شده و هر گونه تخلف در این رابطه با واکنش نمایندگان مجلس روبرو خواهد شد.


ضرورت سیاستگذاری برای واردات خودرو

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واردکنندگان غیر مجاز خودرو با سوداگری و از روش های مختلف از پرداخت عوارض شانه خالی می کنند و از این طریق موجبات ضرر سایر بخش ها را فراهم می کنند لذا حذف واردکنندگان فاقد مجوز باعث افزایش نظارت بر روند واردات خودرو خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه شرکت ها برای واردات خودرو در چارچوبی متناسب با عرضه و همچنین اعمال نظارت کافی بر این بازار سبب ایجاد بازار رقابتی و افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی نیز می شود.

گفتنی است براساس عرف در بین شرکت های خودرو سازی معتبر جهانی، این خودروسازان نام کشور طرف قرارداد و دارای نمایندگی خود را در سایت منتشر می کنند؛ به عنوان مثال شرکت آئودی حتی نام عراق را بعنوان نماینده خود معرفی کرده و به نظر می رسد اگر شرکت های ایرانی نیز نماینده رسمی هر یک از خودروسازهای خارجی باشند می بایست در سایت رسمی آنها معرفی شوند کما اینکه در سایت شرکت های سانگ یانگ و بنز این اتفاق افتاده است.

کشمکش وزارت صنعت و انجمن وارد کنندگان خودرو/ جولان واردکنندگان بی مجوز
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار