در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

«کمدی انسانی» فضای خاصی دارد/ برداشت های متفاوت از یک فیلم

محمد هادی کریمی به بیان جزییات ساخت جدیدترین فیلمش و حال و هوای آن در جذب مخاطب پرداخت.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امسال در جشنواره فیلم فجر مخاطبان و اهالی رسانه و سینماگران شاهد فیلمی با حال و فضایی خاص خواهند بود این اثر بلند سینمایی «کمدی انسانی» ساخته محمد هادی کریمی است که گفتگویی را در این راستا با او انجام دادیم. 

حرف اصلی «کمدی انسانی» چیست؟ 
حرف «کمدی انسانی» جدای از خود فیلم یعنی فرم،محتوا،ظرف و مظروفی که متحدا "کمدی انسانی" نام گرفته اند نیست، حرف فیلم را هر کس پس از دیدن فیلم بسته به سن و حال و هوا و تجربه هایی  که از سر گذرانده،  برداشت می کند ،یعنی نتیجه گیری خودش را خواهد داشت ، نتیجه ای که چه بسا ده سال بعد با دیدن مجدد فیلم به دیدگاهی  جدا از نتیجه ی قبلی منجر شود. مهم برای من این بود که صد دقیقه ی تمام قصه بگویم و قصه ام را هم خوب بگویم ، حرف و پیام جایی خارج از این قصه نیست و فیلم منیفست نمی دهد.

آیا از روش خاصی در کارگردانی، صحنه،لباس و... استفاده کردید؟

«کمدی انسانی» یک فیلم کلاسیک است ، چه به لحاظ قصه پردازی و چه بهره ی مناسب بردن از نورپردازی ، گریم ، معماری و بافت صحنه و...بخصوص بازی های  درست و به زعم من درخشان بازیگران،که جلوه و حظی از  نگاه روانشناختی به  کاراکتر های  فیلم   داشته اند.

طبق عکس هایی که منتشر شده ظاهرا فیلم شما حال و هوای فیلم های کلاسیک چند دهه پیش دارد، در این مورد توضیح دهید؟

همین را می خواستم عرض کنم که سبک کلاسیک فیلمسازی  اتفاقا همراه شده با شباهت صحنه،گریم و لباس پرسوناژهای فیلم های کلاسیک قدیمی تاریخ سینما، که چون داستان فیلم از دهه های پیش شروع و در گذشته ای نزدیک ختم می شود پس این شباهت در  تصاویر رخ داده است، اما اگر می گویم یک کار کلاسیک است به خاطر این شباهت ظاهری با آثار کلاسیک تاریخ سینما نیست ، ضمن اینکه یک فیلم کلاسیک و به یادماندنی تاریخ سینما به نحوی در"کمدی انسانی"حضور دارد که به عنوان سورپرایز ترحیح می دهم تا زمان  اکران در جشنواره مخفی بماند.

جایگاه این اثر در زندگی حرفه ای و سینمایی شما کجاست؟

«کمدی انسانی»  بیستمین فیلمنامه سینمایی من است که در سینمای حرفه ای ساخته شده و پنجمین فیلمی است که کارگردانی کرده ام و نخستین فیلمی است  که مستقل تهیه کرده ام ، کاری که اگر متنش ذهنم را به تسخیر درنیاورده بود ، قصد فیلمسازی مجدد نداشتم.

جای خالی نمونه هایی مانند «کمدی انسانی» در سینمای ما تا چه حد خالی است؟

«کمدی انسانی»  یک فیلم قصه گو است که صد دقیقه قصه می گوید ، شخصیت های متعددی دارد بیش از ده شخصیت که هرکدام قصه ی خود را دارند ، داستان فیلم در چهار دهه روایت می شود و سعی شده گرافیک تصویری فوق العاده جذابی همراه این روایت باشد و همه ی این اتفاق ها در بخش خصوصی افتاده ، بخش خصوصی ای که به خاطر تضییقات و نبود بودجه و امکانات در این سالها اکثرا و غالبا یک داستان نه چندان پر و  پیمان را در چند لوکیشن  داخلی و به اصطلاح آپارتمانی  به نمایش گذاشته است.

تا چه حد به بعد تجاری این فیلم توجه داشتید؟

«کمدی انسانی» یک فیلم قصه گو است که مخاطبش را راضی از سالن بدرقه می کند و صحنه هایی دارد که مخاطب چند بار می خواهد ببیند و همین ها باعث می شود که فیلم در مواجهه با مخاطب انشاالله با اقبال مواجه شود.

حرف پایانی:

آرزوی سلامت  و سعادت برای شما و مخاطبان محترم تان و دعوت از همه برای دیدن همه فیلم های همکاران گرانقدرم که در جشنواره به نمایش در می آیند و از جمله «کمدی انسانی» دارم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار