ارومیه؛

توسعه صادرات آبزیان درآذربایجان‌غربی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌ غربی گفت: توسعه صادرات آبزیان در برنامه ششم توسعه استان آذربایجان‌ غربی هدف‌گذاری شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛معصوم فصیح با تاکید بر اینکه تاکنون فعالیت‌های بسیار مهمی در استان به منظور افزایش فرهنگ مصرف آبزیان انجام گرفته است اظهار داشت: در این رابطه برگزاری دوره‌های آموزشی طبخ آبزیان، دیوارنویسی، تبلیغات از طریق صدا و سیما و نیز برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها سبب افزایش مصرف سرانه آبزیان از 0.1 در سال 73 به 6.7 کیلو گرم در سال 95 شد که این امر برای یک استان غیر ساحلی یک موفقیت چشمگیر محسوب می‌شود .

وی با ابراز خرسندی از اینکه از آغاز فعالیت‌های شیلات در استان بحث مطالعات منابع آبی و مناطق مستعد آبزی‌پروری در دستور کار مسئولان قرار گرفته و حمایت‌های بسیاری از سوی سازمان‌های ذی‌ربط در استان و کشور انجام یافته است گفت: از سوی دیگر بیش از 100 طرح تحقیقاتی و مطالعاتی با همکاری مراکز تحقیقاتی استان، مشاوران ملی و مراکز تحقیقاتی شیلات در سطح کشور انجام شده است.

فصیح شناسایی و مطالعه مناطق مستعد آبزی‌پروری، مطالعه و طراحی مجتمع‌های آبزی پروری، مطالعات جامع و لیمنولوژی دریاچه‌های پشت سد و مطالعه و تعیین دقیق مصرف سرانه آبزیان در استان را از جمله اقدامات انجام گرفته شده خواند و افزود: علاوه بر آن، امکان پرورش گونه‌های جدید آبزیان با ایجاد پروژه‌های آزمایشی بررسی شد.

وی با اشاره به ایجاد 10 تعاونی‌ و تشکل‌های آبزی‌پروری و صید و صیادی در آذربایجان‌غربی بیان کرد: در استان چهار تعاونی و 22 شرکت تکثیر و پرورش آبزیان، یک تعاونی پرورش دهندگان آبزیان، یک تعاونی پرورش دهندگان مجتمع سردابی بادین آباد پیرانشهر و نیز شش شرکت بهره‌بردار شاه میگو در مجموع با بیش از دو هزار و 500 نفر عضو و اشتغال‌زایی فعالیت می‌کنند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با تشریح فعالیت‌های در دست اجرا در برنامه ششم توسعه بیان کرد: در این باره مطالعه، طراحی و احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع‌های سردابی از جمله آغ‌چای با ظرفیت 400 تن، بیمضرته هزار تن و کنیکور 200 تن در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: از سوی دیگر تکثیر انواع گونه‌های کپور ماهیان و ماهیان بومی با ارزش استان آذربایجان‌غربی از جمله سوف و ماش نیز پیش‌بینی شده است.

فصیح از توسعه صادرات انواع آبزیان استان در برنامه ششم توسعه خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن، فعالیت‌های صید و صیادی در منابع آبی استان توسعه یافته و ضمن تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، خاویاری، شاه میگو، آرتمیا، زالو و توسعه پرورش ماهی در قفس، بازارها و مراکز عرضه، مراکز طبخ آبزیان و تفرجگاه‌های شیلاتی و بهینه‌سازی حمل و نقل آبزیان توسعه می‌یابد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به مشکلات و چالش‌های این حوزه بیان کرد: متاسفانه عدم پوشش کامل بیمه‌ای فعالیت‌های شیلات و آبزیان، ناکارآمد بودن تسهیلات بانکی و متناسب نبودن آن با اهداف و برنامه‌های توسعه و بالا بودن هزینه‌های تولید و افزایش روز افزون آنها سبب برخی مشکلات شده است.

وی به مشکل بروز خشکسالی در استان و در نتیجه کاهش درخواست‌های پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر نامشخص بودن ساختار تشکیلاتی شیلات و اعمال تغییرات بی‌شمار در آن که مشکل عمده استان است و نیز ورود بیماری‌های خاص آبزیان به آذربایجان‌غربی از جمله مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این حوزه محسوب می‌شود.

فصیح اختصاص اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای، هزینه‌ای و تسهیلات بانکی متناسب با نیاز بخش را از جمله راهکارهای اجرایی برشمرد و گفت: متاسفانه در این حوزه، ارتقاء چارت تشکیلاتی مدیریت شیلات و آبزیان به اداره کل یک مشکل عمده استان است.

وی افزود: باید نهاده‌ها و مواد اولیه مورد نیاز پرورش دهندگان آبزیان در مقیاس مورد نیاز و با قیمت مناسب تامین شده و ضمن حمایت از پرورش دهندگان و نیروی انسانی شاغل در بخش شیلات، انتقال دانش و فناوری روز دنیا به استان و حمایت عملی از مبتکران و مخترعان بخش شیلات در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.