عابدینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

بعید است ترامپ به تعهدات برجام پایبند بماند/ آمریکا هیچگاه مسئولیت‌پذیر نبوده و نخواهد بود

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: احتمال پایبندی ترامپ به برجام، خیلی کم است.

بعید است ترامپ به تعهدات برجام پایبند بماند/ آمریکا هیچگاه مسئولیت‌پذیر نبوده و نخواهد بودحسن عابدینی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد اظهارات اخیر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها قول داده‌اند تمدید قانون ایسا بر برجام تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: دولت اوباما و جان کری تا حدود پنج روز دیگر بر مسند قدرت هستند و عملاً اگر وعده‌ای هم بدهند، مشخص نیست دولت جدید آمریکا به آن وعده‌ عمل کند؛ بنابراین امکان قول دادن در مورد اینکه دولت ترامپ هم به این وعده‌ها عمل می‌کند، اندکی دشوار است.

این کارشناس مسائل آمریکا عنوان داشت: سیاست‌ کلان آمریکا در برابر ایران هیچگاه تغییری نخواهد کرد و متأسفانه ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که دولت دموکرات اوباما در حال انتقال قدرت به دولت جمهوری‌خواه ترامپ است. در عین حال، به دلیل خصومتی که آمریکا با ایران دارد، تفاوتی نمی کند 
 
عابدینی در ادامه تصریح کرد: دولت اوباما و جان کری تعهداتی دادند که به آن‌ها پایبند نبودند؛ یکی از تعهدات مربوط به قانون آیسا بود. بند 25 تا 27 برجام، این را به صراحت عنوان می‌کند که مانع از اجرایی شدن تحریم‌ها‌یی می‌شود که روی برجام تأثیر منفی بگذارد اما همین دولت هم متأسفانه پایبند نبود؛ علاوه بر این، در مورد تخلفاتی که پیش از آن انجام دادند مانند دو میلیارد دلاری که از اموال جمهوری اسلامی در بانک‌های ایالات متحده آمریکا به سرقت رفت نیز دولت اوباما نتوانست حداقل مانع از این تخلف شود.

این کارشناس افزود: باید منتظر باشیم که آیا ترامپ به این وعده گفته شده پایبند خواهد بود یا نه؟ وقتی دموکرات‌ها که خودشان امضاکننده توافق هستند، به توافق پایبند نبودند، بسیار دشوار است که بپذیریم دولت جدید جمهوری‌خواه؛ آن‌هم شخصی مثل ترامپ به این وعده‌ها پایبند باشد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، زمانیکه قانون آیسا از سوی آمریکا تصویب شد، این اقدام را نقض برجام دانست و هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه و هم دیگر مسئولین که به نوعی مرتبط با پرونده هسته‌ای بودند، به صراحت این موضوع را مطرح کردند اما با توجه به اینکه آمریکایی‌ها متأسفانه بخش عمده‌ای از مسئولیت‌پذیری بر عهده‌شان است، حاضر نیستند زیر بار این موضوع بروند. 

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: بنابراین ایران مراتب اعتراض خود را در کمیسیون ویژه برجام مطرح کرده است. متأسفانه آمریکایی‌ها در هفتاد سال گذشته بعد از جنگ جهانی دوم، مستمراً از قوه قهریه استفاده کردند و قوه عاقله‌شان  بسیار کوچک شده است و این موردی است که ما با آن مواجه هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۲۹ دی ۱۳۹۵
بقول امام آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه اصلا نظر آمریکا مهم نیست که بخواد برجامو اجرا بکنه یا نکنه چون همه دنیا برجامو اجرا میکنن فقط خودشو مضحکه عالم و آدم کرده
آخرین اخبار