گزارش؛

میگرن را از خود دور کنید/نقش پر رنگ ابزارهای هوشمند در تحریک اختلالات عصبی


بسیاری از افراد پیر و جوان به اختلال سردرد موسوم به میگرن مبتلا هستند، تحقیقات نشان می دهد استفاده از ابزارهای هوشمند را باید به لیست عوامل محرک میگرن بیافزایید.


به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختلال شدیدی که با سردردهای پیاپی ملایم و یا شدید در یک طرف سر آغاز می شود، ضربان دار است و گاه با حالت تهوع، استفراغ، نور گریزی، صداترسی و ... در افراد بروز می کند، اختلالی که از عوامل محیطی و ژنتیکی نشات می گیرد و برخی تحقیقات و منابع نشان می دهد علاوه بر عوامل محرکی چون رژیم غذایی، اضافه وزن، بو و ... تشعشع وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند نیز بر تحریک آن موثر هستند، اختلالی که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده و به میگرن مشهور است.

بنا نیست در این گزارش در خصوص میگرن، عوامل شکل گیری آن، محرک ها، روش های پیشگیری و مسائل مرتبط با آن بپردازیم اما اطلاعاتی را در خصوص یکی از عوامل محرک میگرن و راه کنترل آن که این روزها بسیار شیوع پیدا کرده در اختیار شما خواهیم گذاشت.

همانطور که گفته شد یافته ها نشان می دهد تشعشعات وسائل الکترونیکی و هوشمند همچون موبایل، تبلت، لپ تاپ و تلویزیون های هوشمند می توانند بر تحریک میگرن در افرادی که زمینه این بیماری را دارند بیافزایند و برای برخی نیز شاید شرایط بروز سردردهای میگرنی را بوجود آورند.
این مساله زمانی بروز می کند که شما با غرق شدن در فضای گوشی های هوشمند خود و استفاده از برنامه های متنوعی که این ابزار در اختیار شما می گذارند فراموش می کنید که چه مدت زمانی را به گوشی های هوشمند خود خیره شده اید و یا به یک نمایشگر نگاه می کنید، گاه فقط می خواهید چند پیام کوتاه را بررسی کنید اما به دلیل خاصیت اعتیاد آور این ابزارها و اتصال آن به اینترنت بعد از مدتی متوجه می شوید چند ساعتی درگیر این ابزارها بوده اید.



برخی افراد با نادیده گرفتن وعده های غذایی خود، عدم توجه به خواب کافی، خستگی چشم در اثر افراط در استفاده از گوشی های همراه و عدم بهره گیری از یک الگوی مناسب برای استفاده از ابزارهای هوشمند شرایط تحریک و شکل گیری میگرن را برای خود به وجود آورند و با نادیده گرفتن شرایط مطلوب برای زندگی به صورت غیر مستقیم احتمال حملات میگرنی را در خود افزایش می دهند.

همچنین برخی دیگر پس از اینکه دچار استرس می شوند که خود یکی از عوامل شایع تحریک و ایجاد میگرن در افراد است به سراغ ابزار هوشمند می روند و به دلیل اینکه در این حالت احتمال استفاده از این ابزار بیش از حد مجاز خواهد بود، شرایط حملات میگرنی را در خود فراهم می کنند.

مقیاس سنجش ارتباط نمایشگرها با میگرن

مطالعات نشریه عصب شناسی با نام Cephalalgia  که در انگلستان منتشر می شود پیرامون ارتباط میگرن و مدت زمان استفاده از نمایشگرها شامل گوشی های هوشمند، تبلت، لپ تاپ، صفحه نمایشگرهای شخصی و تلویزیون ها نشان از ارتباط ایجاد زمینه بروز این اختلال در سر و میزان استفاده از نمایشگرها دارد.

برای اندازه گیری ارتباط یاد شده مقیاسی شش نمره ای درنظر گرفته شده که عدم استفاده از نمایشگر نمره صفر، استفاده کمتر از 30 دقیقه، نمره یک، 30 دقیقه تا دو ساعت مقیاس دو، دو تا چهار ساعت مقیاس سه، چهار تا هشت ساعت مقیاس چهار و بیشتر از هشت ساعت مقیاس شش را به خود اختصاص می دهد و هرچه مدت زمان استفاده از نمایشگرها افزایش یابد احتمال حملات میگرنی در افراد نیز تشدید خواهد شد، هرچند این رخداد در افراد متفاوت است اما تحقیقات نشان داده یکی از عوامل بروز و تشدید نمایشگرها و ابزارهای هوشمند خواهند بود.

البته باید یادآور شد که استفاده بدون برنامه ریزی از موبایل ها و تبلت ها و در اصطلاح رها شدن در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی علاوه بر بروز و تحریک میگرن مشکلات پزشکی و بهداشتی فراوانی را با خود به همراه دارد، گزارشات تیم های تحقیقاتی امریکا نشان می دهد آلودگی موبایل ها با آلودگی فضای سرویس های بهداشتی برابر است و در 95 درصد از اوقات احتمال انتقال مستقیم بیماری ها میکروبی و ویروسی وجود دارد.

همچنین علاوه بر مشکلات یاد شده، بیماریهای چشمی، آسیب به ستون فقرات، اختلال در خواب، اختلال در مکانیزم عصبی، انزوا و .. را به این لیست بیافزایید، این بیماری ها به عقیده روانشناسان و جامعه شناسان با دسترسی های غیرهدفمند، کنترل نشده و خارج از عرف علاوه بر بزرگسالان تهدیدی جدی برای کودکان و نوجوانان محسوب می شود و این گروه های سنی حساس را با اختلات رشدی مواجه می کند.



بارها در گزارشهای متعدد از نحوه کنترل کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و تهدیدات این گروه های سنی سخن به میان آمده است، گروه های سنی که متاسفانه بدون مدیریت اینترنت در اختیار دارند و از شبکه های اجتماعی که مناسب سن آنها نیست استفاده می کنند و بسیاری از اوقات خود را به بازی های رایانه ای آنلاین و آفلاین می گذارنند، بازی هایی که حرکت، هیجان، تنوع، درگیری بخش های مختلف مغز، هماهنگی دستها، خشونت، تحریک عواطف و احساسات، یادگیری کارهای گروهی، افزایش بهره هوشی و بسیاری مولفه دیگر را در خود گنجانده شده است.

محدود نبود شرایط استفاده از ابزارهای هوشمند برای گروه های سنی مختلف که باید بر اساس سن، جنسیت، موقعیت اجتماعی و مولفه های دیگر در اختیار افراد قرار گیرد موجب شده تا علاوه بر آسیب های پزشکی و سلامت، آسیب های اجتماعی و هویتی نیز آرام آرام بروز کنند و زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت الشعاع قرار دهند.

و در پایان؛

این روزها برای یافتن میزان نفوذ و همه گیری استفاده از ابزارهای مدرن و هوشمند نیازمند آمار و ارقام نخواهیم بود، چشم بگردانیم این فراوانی را خواهیم دید، همه ما تجربه استفاده از فضای شبکه های اجتماعی و اینترنت را به هر دلیلی داریم و نکته قابل توجه اینکه از مضرات استفاده بی حد و غیرمنضبط این فضا نیز آگاه هستیم و همه می دانیم باید برای حضور در این فضا زمانبندی داشته باشیم، برنامه ریزی برای یک زندگی سالم بر عهده شماست.

گزارش از عاطفه بیات

یازهرا(س)
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار