روزشمار پیروزی انقلاب اسلامی؛

آمادگی مردم برای برپایی اربعین تاثیر گذار 57

28 دی ماه هم تظاهرات پراکنده‌ای در سطح شهر اردبیل جریان داشت و مردم خود را برای روز 29 دی که مصادف با اربعین حسینی بود، آماده می‌کردند.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پس از فرار شاه معدوم از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (رحمه الله علیه)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد. 

شاه خائن، پس از جنایت‌های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نتوانست این  حکومت نامشروع را حفظ کند، از کشور گریخت. 
 
حضور بیش از 200 هزار تظاهرکننده در خیابان های اردبیل
 
دو روز پس از فرار شاه اردبیل همچون سایر شهرهای کشور روزهای پر التهابی را در دی ماه سال 57 پشت سر گذاشت؛ تظاهرات و مبارزات انقلابی هر روز در کوچه پس کوچه و خیابان های شهر اردبیل جریان داشت و آیت الله مسائلی و آیت الله مروج امام جمعه سابق اردبیل پیشاپیش مردم در مبارزات انقلابی حاضر بودند.
 
روز پنجشنبه 28 دی ماه هم تظاهرات پراکنده‌ای در سطح شهر اردبیل جریان داشت و مردم خود را برای روز 29 دی که مصادف با اربعین حسینی بود آماده می کردند.
 
اعضای جامعه کلیمیان کرمان در حالی که عکس‌های امام خمینی(ره) را در دست داشتند در اجتماع مردم کرمان در مسجد امام هم‌بستگی خود را با هموطنان اعلام داشتند.

مردم شهر بم در یک راهپیمایی مجسمه شاه را پایین کشیدند، ساختمان ساواک منحله کرمان به بیمارستان 500 تختخوابی مرکز آموزش 05 کرمان واگذار شد.
  
از طرف دیگر در این مقطع «ژنرال هایزر»در تهران حضور و مأموریت داشت كه از فروپاشی ارتش بعد از فرار محمدرضا پهلوی جلوگیری و آنها را برای حمایت از دولت بختیار هماهنگ كند. در راستای این سیاست وی یك روز قبل از اربعین یعنی در روز 28 دی ماه جلسهای با فرماندهان ارتش تشكیل داد و به بررسی اوضاع كشور و پیامدهای راهپیمایی اربعین پرداخت.
 
برخی از مقامات ارتش همچون تیمسار مقدم اعتقاد داشتند كه دولت بختیار در روز اربعین سقوط خواهد كرد و دو میلیون نفر در تظاهرات شهر تهران شركت میكنند. آنها در این جلسه از نقش ارتش برای كنترل اوضاع صحبت كردند.

هایزر پیشنهاد كرد كه همه سربازان از خیابانها جمع‌آوری شوند و حضور آنها فقط محدود به مناطق حساس نظامی و غیرنظامی باشد؛ تا اگر اتفاقی رخ داد تأسیسات حیاتی حفظ شود. هایزر حتی به بختیار پیشنهاد كرد كه مقررات تظاهرات را در مطبوعات، رادیو و تلویزیون اعلام كنند و به انقلابیون اخطار دهد كه با هرگونه خشونتی به سختی برخورد خواهد شد.

بختیار به توصیه‌ی وی عمل و در یك سخنرانی تلویزیونی بر لزوم برخورد با هرگونه حركتِ خارج از نظم در روز اربعین تأكید كرد.  
 
گزارش الهام قبادی 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار