مصوبه ممنوعیت دو شغله بودن پزشكان تهدیدی برای بیماران

رييس علوم پزشكى تهران درباره مصوبه ممنوعيت دو شغله بودن پزشكان گفت: اين مصوبه تبعات منفى بسیاری برای بيماران در پى دارد.

علی جعفریان ريیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مصوبه ممنوعیت شغلی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی و تبعات منفی آن گفت: در حال حاضر تعرفه‌های دریافتی پزشکان در بخش خصوصی و دولتی تفاوت‌های جدی را نشان می‌دهد و در صورت یکسان شدن تعرفه‌ها، پزشکان اصراری نخواهند داشت در 2 جا کار کنند. 

وى ادامه داد:‌ پرداختی پزشکان به این شکل و دريافتي يک هشتمى پزشكان در بخش دولتى عامل عملیاتی نشدن اين مصوبه بوده و پرداختى پزشكان تمام وقت حدود يک پنجم يا يک ششم بخش خصوصى است. برای اینکه مصوبه اجرایی شود، بايد زير ساخت ها ايجاد و پرداختى به پزشكان در بخش دولتى و خصوصى نزديک شود.

وى با اشاره به خروج اساتید برجسته و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی با اجرایی شدن این مصوبه اظهار داشت: اکنون حدود 50 درصد اعضای هیأت علمی علوم پزشکی تهران تمام وقت از لحاظ جغرافیایی محسوب می‌شوند و 50 درصد مابقی که تمام وقت جغرافیایی نبوده اغلب در بخش خصوصی ارائه خدمت می‌کنند. 

رييس علوم پزشكي تهران ادامه داد: این پزشکان عموما دارای سابقه کاری بوده و از چهره هاى برجسته علمی و مهارت پزشکی كشور هستند و با اجرایی شدن این مصوبه، بسیاری از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه را ترک می‌کنند و سرانجام مردم و جامعه پزشکی کشور ضربه بزرگی می‌بیند.

وى عنوان كرد: در سیستم دولتی در حال حاضر محدودیت‌هایی زيادى وجود دارد و بسیاری از بیمارستان‌های بزرگ از نظر اتاق عمل و کلینیک‌های سرپایی با كمبود و حجم زياد مراجع كنندگان مواجه هستند. با اين مصوبه و تعطيلي مطب پزشكان بیمارستان ها، بيماران باید به همه درمانگاه ها و كلينيك ها مراجعه کنند و در نوبت‌های طولانی درمان قرار گیرند و بدین طریق قسمت عمده‌ای از ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی دچار نقص می‌شود. 

ريیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پايين آمدن كيفيت خدمات ارائه شده به بيماران را از آسيب هاى ديگر مصوبه ممنوعيت دو شغله بودن پزشكان عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود متخصص و محدودیت فضای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی، با اجرایی شدن مصوبه، بيمارانى كه قبل از اين به مطب مراجعه مي كردند، به بيمارستان ها رجوع کرده و پزشك مجبور می‌شود تعداد بیماران بیشتری را ویزیت کند که در نتیجه از کیفیت خدمت ارائه شده کاسته می‌شود.

جعفريان عنوان كرد: برخی از بیماران تمايل دارند پزشك معالجشان كه در بيمارستان دولتي مشغول به كار است، خارج از نوبت و به منظور استفاده بهتر از هتلینگ بیمارستانی بهتر با هزینه شخصى یا بیمه تکمیلی خود در بیمارستان خصوصی جراحی شوند اما اين مصوبه امكان شرايط استفاده از هتلينگ بهتر بيمارستاني با پزشك معالج را از بيماران می‌گیرد كه نتيجه آن انتظار طولاني مدت بیمار براي جراحی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد این مصوبه در مقایسه ایران با برخی کشورها مطرح و تصویب شده باشد. تنها چند کشور مصوبه این چنینی دارند اما این کشورها هیچ گونه وجه مشترکی با ایران نداشته و قابل مقایسه با ما نیستند.

وی اضافه کرد: در این کشورها تعرفه بخش دولتی و خصوصی متفاوت نیست. علاوه بر این، مشکلاتی که از لحاظ کمبود پزشک در کشور ما وجود دارد در این کشورها به چشم نمی‌خورد به همین دلیل مدل انتخاب شده مدل خوبی نبوده یا بدون فراهم شدن مقدمات اجرایی شدن آن در کشور ما قابل اجرا نیست.

جعفریان عنوان کرد: گفتن این حرف که پزشک در یک جا کار کند حرف قشنگی است. اما باید توجه داشت که پزشک اگر شرایط مناسبی داشته باشد اصراری ندارد که چند جا کار کند زیرا این کار انرژی زیادی از او گرفته و مسئولیت حقوقی زیادی برای او ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: تعهد پزشک برای درمان بیمار به این معنا نیست که در تمامی لحظات بر بالین بیمار باشد، بلکه منظور تحت نظر قرار دادن بیمار و در دسترس بودن پزشک در مواقع نیاز است که همه پزشکان ما به این تعهد پایبند هستند و این موضوع به دولتی یا خصوصی بودن محیط کار ارتباطی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار