کنترل بیشتر دولت بر روی محصولات تراریخته/ آزمایشگاه‌های مرجع ژنتیک دست به کار می‌شوند

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری در مورد شرایط صادرات و واردات محصولات تراریخته توضیح داد.

مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به بحث محصولات تراریخته اظهار داشت: در بحث محصولات تراریخته برای صادرات و وارداتشان علاوه بر سازمان غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی نیز باید مجوزهای لازم و تأییدیه‌های مورد نظر را صادر کند تا یک محصول تراریخته در جامعه عرضه شود. 
 
وی بیان کرد: برای اخذ مجوز تأییدیه سلامت محصولات تراریخته، آزمایشگاه‌های مرجع و مورد تأیید وزارت بهداشت باید این مواد را از لحاظ سلامت و ژنتیک مورد آزمایش قرار دهند که در صورت سالم بودن مواد، اجازه ورود به بازارهای داخلی و حتی صادرات این محصول داده می‌شود.
 
قانعی ادامه داد: هر آزمایشگاه در کشور که از تجهیزات کشت مواد تراریخته برخوردار است با همکاری ستاد زیست فناوری به شبکه آزمایشگا‌ه‌های مرکزی کشور متصل بوده و قرار است محصولات تراریخته را چه در حوزه صنایع غذایی و چه خوراک دامی مورد آزمایش قرار دهد. سپس این آزمایشگاه‌ها از طریق شبکه، نتایج را به سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت اعلام می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: برای تولید محصولات تراریخته بر عکس محصولات ارگانیک از سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود و از این لحاظ از سلامت بیشتری برخوردار است. از طرفی برای به بار نشستن این نوع محصولات به حجم بسیار کمتری از آب احتیاج است.
 
قانعی اضافه کرد: اظهار نظر درباره سالم بودن و یا مفید نبودن محصولات تراریخته کار عبث و بیهوده‌ای است چرا که تکنولوژی و فناوری در صورت استفاده صحیح از آن برای بشر و جامعه می‌تواند مفید باشد و در صورت مصرف نادرست سبب ایجاد ضررهایی به افراد می‌شود.
 
وی یادآور شد: به طور کلی امروزه علم فناوری به کمک زندگی افراد آمده است و محصولات تراریخته به نوعی با تولید انبوه، کمبود مواد غذایی را در دنیا جبران می‌کند که البته لازمه موفقیت این محصولات رعایت مسائل بهداشتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار