صدرنشینی ایران در تعداد عمل‌های جراحی اندومتریوز

مرکز درمان ناباروری ابن سینا رتبه نخست را از لحاظ تعداد عمل‌های جراحی انجام شده اندومتریوز بین مراکز عضو انجمن جراحی‌های کم‌تهاجمی انگلستان کسب کرد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، مرکز درمان ناباروری ابن سینا توانست در سال 2016 رتبه نخست را از نظر تعداد عمل های جراحی انجام شده  بین مراکز عضو انجمن جراحی های کم تهاجمی انگلستان کسب کند.

شاهین خزعلی مدیر کلینیک اندومتریوز این مرکز درباره چگونگی این انتخاب گفت: هر سال این انجمن مراکز را از نظر تعداد عمل های جراحی اندومتریوز انجام شده ارزیابی می کند که سال گذشته مرکز فوق تخصصی ناباروری اندومتریوز ابن سینا در رتبه پنجم قرار گرفت و امسال با انجام 97 جراحی به رتبه نخست دست یافت. 

وی ادامه داد: مراکز تحت نظر  BSGE باید حداقل دوازده عمل جراحی پیشرفته اندومتریوز در سال انجام دهند، کلینیک خاص برای درمان این بیماری و تیمی از جراحان و متخصصان داشته باشند و اطلاعات مربوط به جراحی از جمله نتایج، عوارض و طول درمان بیماری را گزارش کنند. این ها از جمله ویژگی های مراکزی است که هر ساله انجمن جراحی های کم تهاجمی انگلستان (British Society for Gynaecological Endoscopy) آنها را مورد بررسی قرار داده و تایید می کند.

خزعلی اضافه کرد: در حال حاضر 48 مرکز جراحی پیشرفته اندومتریوز در انگلستان تحت استانداردهای این انجمن فعالیت می کنند که کلینیک اندومتریوز ابن سینا نیز از سال 2014، جزو این مراکز قرار گرفته است.

وی افزود: تمام جراحی ها با حضور تیم جراحی مجرب و تعلیم دیده انجام می شود و سپس فیلم های جراحی برای مرکز BSGE ارسال شده و بیماران، شش، 12 و 24 ماه بعد از عمل از نظر عوارض عمل و بهبود بیماری بررسی می شوند.

مدیر کلینیک اندومتریوز این مرکز مهمترین مزایای مرکزی شدن درمان اندومتریوز در کشور را افزایش کیفیت کار، ترسیم الگویی روشن از بیماری اندومتریوز، پیگیری بیماران، کاهش عوارض و اشتراک روزافزون تازه ترین اطلاعات درباره روشهای جراحی و درمان این بیماری دانست و افزود: در حال حاضر با وجود جراحان و مراکز خوب اندومتریوز در ایران مراکز تحت نظارت مرکزی فعالیت نمی کنند و این موضوع باعث شده که درباره شیوع بیماری، عوارض آن اطلاعات طبقه بندی شده و قابل استنادی وجود نداشته باشد.

خزعلی که عضو هیات علمی دانشگاه "رویال هالو وی" لندن و از بنیانگذاران مرکز اندومتریوز و جراحی های کم‌تهاجمی زنان (CEMIG) در بیمارستان "سنت پیترز" انگلستان نیز است، گفت: بیماری اندومتریوز از جمله بیماری های زنان است که به جز باروری، زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

وی شیوع بیماری اندومتریوز در جامعه را رو به افزایش عنوان خواند و یادآور شد: دردهای لگنی و ناباروری را می‌توان از عارضه های اندومتریوز قلمداد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار