دستگاه‌های سولاریوم و افزایش ابتلا به ملانوما

دستگاه های سولاریم و برنزه کننده جدید، شش برابر اشعه فرا بنفش موج بلند (UVA) و دو برابر اشعه فرابنفش موج کوتاه (UVB) بیشتری نسبت به آفتاب تابستانی شهر اسلو در نروژ از خود ساطع میکنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ملانوما خطرناک ترین نوع سرطان پوست است که نرخ بروز فزاینده ای را در دهه گذشته داشته است و نرخ بروز این نوع سرطان تا به این حد بالا نبوده است. سازمان بهداشت جهانی بر اساس آژانس بین المللی پژوهش روی سرطان، دستگاه های سولاریم (دستگاه برنزه کننده با اشعه فرابنفش یا یو وی) را در سال 2009 در رده دستگاه های سرطان زا برای انسان قرار داده است. با وجود این، برنزه کردن بدن با استفاده از دستگاه های سولاریوم همچنان در کشورهای غربی به ویژه در میان زنان رواج دارد.
 
استفاده از دستگاه سولاریوم (برنزه کننده پوست) باعث افزایش بار ملانوما هم از لحاظ افزایش تعداد و هم از لحاظ کاهش سن ابتلا، در جوامع مختلف شده است.
 
ملانوما خطرناک ترین نوع سرطان پوست است که نرخ بروز فزاینده ای در دهه گذشته داشته و نرخ بروز این نوع سرطان در سال 2014 به بالاترین سطح خود رسیده است.
 
بنا بر این گزارش، در نروژ هر ساله 2000 مورد ابتلا به سرطان ملانوما گزارش می شود. سازمان بهداشت جهانی بر اساس آژانس بین المللی پژوهش روی سرطان، دستگاه های سولاریم (دستگاه برنزه کننده با اشعه فرابنفش یا یو وی) را در سال 2009 در رده دستگاه های سرطان زا برای انسان قرار داده است.
 
با وجود این، برنزه کردن بدن با دستگاه های سولاریوم همچنان در کشورهای غربی به ویژه در میان زنان رواج دارد.
 
 
شواهدی جدید از اثرات مخرب دستگاه های سولاریوم (برنزه کننده پوست)
 
مطالعه روی 141 هزار زن نروژی به مدت به طور میانگین 14 سال صورت گرفت. زنانی که سی جلسه و یا بیشتر از دستگاه های سولاریم استفاده کرده بودند، 32 درصد نسبت به افرادی که از این دستگاه ها استفاده نکرده بودند، شانس بیشتری به ابتلا به ملانوما پیدا کردند. علاوه بر این، سن ابتلا به ملانوما در زنانی که استفاده از دستگاه های سولاریوم را قبل از سی سالگی تجربه کرده بودند، نسبت به افرادی که از این دستگاه ها استفاده نکرده بودند، به طور میانگین دو سال پایین تر قرار گرفت. این ارتباطات پس از کنترل سن، تولد در یک باز هزمانی، میزان اشعه یو وی (فرابنفش) در محیط اقامت، رنگ مو، رنگ پوست و تعداد تجمعی آفتاب سوختگی و حمام آفتاب گرفتن در تعطیلات؛ همچنان دارای اهمیت باقی ماندند.
 
اهمیت سلامت عمومی
 
دستگاه های سولاریم و برنزه کننده جدید، شش برابر اشعه فرا بنفش موج بلند (UVA) و دو برابر اشعه فرابنفش موج کوتاه (UVB) بیشتری نسبت به آفتاب تابستانی شهر اسلو در نروژ از خود ساطع می کنند. یافته های این مطالعه مفاهیم مهمی را برای سلامت عمومی به همراه دارد و نشان می دهد که استفاده از دستگاه سولاریوم، باعث افزایش ملانوما هم از لحاظ افزایش تعداد و هم از لحاظ کاهش سن ابتلا، در جوامع مختلف شده است.


منبع: تابناک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار