روزشمار پیروزی انقلاب اسلامی؛

عظیم‌ترین راهپیمایی مذهبی و سیاسی تاریخ در 29 دی رخ داد

تظاهرات روز اربعین به حدی عظیم بود كه هایزر آن روز را «بدتر از روز فرار محمدرضا پهلوی از ایران» می‌دانست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از فرار شاه معدوم از خاک کشور و با گذشت فراز و نشیب های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (رحمه الله علیه)، کم کم فجر و ظفر ملت ایران پدیدار شد.   
 
شاه خائن، پس از جنایت‌های بیشمار حکومت پهلوی و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که پشت سر ولی فقیه زمان خود ایستاده بودند، زمانی که دید حتی حمایت بیگانگان هم نتوانست این  حکومت نامشروع را حفظ کند، از کشور گریخت.   
 
تظاهرات اربعین حسینی در تهران  
 
در روز 29 دی ماه 1357 همزمان با اربعین حسینی مردم سراسر ایران به پیروی از رهنمودهای امام خمینی(ره) در راهپیمایی باشكوهی  شركت كردند. آنها در این مراسم عظیم به دولت بختیار رأی منفی دادند و خواستار سرنگونی حكومت پهلوی و دولت دستنشانده بختیار، برقراری حكومت اسلامی و بازگشت امام (ره) به میهن شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، راهپیمایی اربعین از لحاظ جمعیت و نظم از راهپیمایی‌های تاسوعا و عاشورا به مراتب بیشتر و منظم تر و منسجم تر بود. سیل جمعیت حاضر در این روز به حدی بود كه روزنامه كیهان در تیتر اول خود از این راهپیمایی با عنوان «عظیم‌ترین راهپیمایی مذهبی و سیاسی تاریخ» نام برد.
 
اربعين حسينی، مردم در تمام ايران راهپيمايي‌های بزرگی ترتيب دادند.در تهران، از اولين ساعات روز ميليون‌ها نفر ازشهرك‌های شمال و غرب تا زاغه‌نشينان جنوب شهر ، به سوي بلوارشاه رضا كه حالا «‌انقلاب »‌ناميده مي شد، راه افتادند. ارتش، سربازان را از مسير راهپيمايی عقب كشيده بود. فاصله سيزده كيلومتری ميدان فوزيه (امام حسين (ع))‌ و ميدان شهياد (آزادی) پر از جمعيت بود.

اين حادثه، پس از راهپيمائي هاي عيد فطر و تاسوعا و عاشورا، چهارمين راهپيمائی بزرگ مردم بود. صدها خبرنگار ايرانی و خارجی، هيجان زده از فراوانی آن همه خبر وحادثه به اين سو وآن سو مي دويدند و عكس و خبر تهيه مي كردند. اقليت‌های مذهبي (زرتشتيان، مسيحيان و يهوديان) درآن روز حضوری چشمگير داشتند و هزاران تصوير از امام خمينی (ره)‌ و تصاويری از شهيدان مبارزان ازهرگروه و طبقه ای در دستهای مردم بود. وقتی ظهر فرارسيد، جمعيت كه ديگر حركتی نداشت وخيابانها را پوشانده بود، ايستاد و قطعنامه راهپيمایی كه از طريق صدها بلندگو پخش می شد، خوانده شد.

صدای تكبير ميليونها نفر كه هر بند قطعنامه را تأييد می كردند تا كيلومترها دورتر شنيده مي شد. قطعنامه، رسيدن به مرحله ای تازه از قيام را خبر می داد كه در «‌پرتو رهبری قاطعنامه و روشن بينانه امام خمينی و ساير مراجع تقليد و روحانيت آگاه و مبارز» به دست آمده بود. امام خميني (ره) راهپيمايی روز اربعين را نوعی همه پرسی درمورد تشكيل جمهوری اسلامی قلمداد كردند. در حالی كه ارتش به نيروهايش دستور داده بود با مردم درگير نشوند چماق داران؛ در يزدان شهر با سلاحهای گرم و چماق به مردم حمله كردند و پانزده نفر را كشتند و بسياری را نيز مجروح كردند.
 
29 دی ماه 1357 در اجتماع بزرگ مردم کرمان در ورزشگاه این شهر، اقلیت زرتشتیان هم‌بستگی خود را با مسلمانان اعلام داشتند.

کارکنان بانک‌های کرمان یک روز حقوق خود را برای صندوق تعاون اسلامی اختصاص دادند و ورزشگاه کرمان به نام جهان پهلوان‌ تختی نام‌گذاری شد.
 
تظاهرات روز اربعین به حدی عظیم بود كه هایزر آن روز را «بدتر از روز فرار محمدرضا پهلوی از ایران» می‌دانست. وی درباره عظمت تظاهرات روز 29 دی در خاطرات خود می‌نویسد: «گزارش‌های رسیده حاكی از آن بود كه راهپیمایی شتاب گرفته است. می‌توانستم خیابان‌های اطراف ستاد را ببینم كه پر از جمعیت بود.»
 
تظاهرات اربعین حسینی در دیگر شهرها  
 
راهپیمایی عظیم و باشكوه اربعین حسینی، تنها محدود به تهران نبود، بلكه در جای جای سرزمین ایران نیز تظاهرات گستردهای برگزار شد. در این روز، در مشهد تظاهرات باشكوهی با شركت حدود دو میلیون نفر برگزار شد. نیروهای امنیتی مشهد، 6 روز قبل از دعوت علمای این شهر از مردم برای شركت در راهپیمایی اربعین خبر داده بودند. مردم مشهد تظاهرات خود را از روبه روی منزل آیت الله شیرازی آغاز كردند و در خیابان تهران نماز جماعت خواندند. در این تظاهرات حضرت آیت الله خامنه‌ای و حجت الاسلام هاشمی‌نژاد سخنرانی كردند و در پایان قعطنامه ده مادهای قرائت شد.  
 

 
گزارش الهام قبادی 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.