جلسه بررسی صلاحیت نامزد پیشنهادی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل؛

ادعای هیلی: برجام اشتباهی عظیم و مایه ناامیدی است/ روسیه در سوریه مرتکب جرائم جنگی شده است

کمیته روابط خارجی مجلس سنا در حال بررسی صلاحیت نامزد پیشنهادی ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل است.

آغاز جلسه بررسی صلاحیت نامزد پیشنهادی ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا در حال بررسی صلاحیت "نیکی هیلی" نامزد پیشنهادی ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هستند. 

«هیلی» پیش از این بابت عدم تجربه در زمینه سیاست خارجی مورد انتقاد قرار گرفته است. وی از سال 2011 فرماندار کارولینای جنوبی بوده است. 

لیندسی گراهام، سناتور ارشد در آغاز این نشست از تصویب قطعنامه‌هایی ضد اسرائیلی در سازمان ملل  انتقاد کرد.  

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در  آغاز این جلسه از سازمان ملل متحد انتقاد کرد و گفت که این شورا در انجام وظایفش موفق نبوده است. کورکر، به اوضاع سوریه به عنوان یک مثال اشاره کرد و گفت که سازمان ملل موفقیتی در جلوگیری از درگیری‌ها در این کشور نداشته است.

سناتور ارشد آمریکایی در ادامه به عنوان مثالی دیگر مدعی شد که سازمان ملل متحد نتوانسته اقدامی در قبال پیشرفت برنامه موشکی ایران انجام دهد. 

سناتور کاردین، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی، نیز در آغاز سخنان خود از ساختار سازمان ملل انتقاد کرد و گفت که این سازمان بایستی در حل مسائل جهان، موثرتر عمل کند. کاردین، «رهبری آمریکا» را در این راستا حائز اهمیت دانست. 

وی همچنین گفت که سازمان ملل بایستی غیرجانبدارانه عمل کند. کاردین با بیان این ادعا که این سازمان علیه اسرائیل عمل کرده گفت که این «رویکرد جانبدارانه» - به زعم وی - بایستی از بین برود.  

«هیلی» در نطق آغازین خود به شرح برنامه‌هایش در صورت تأیید در این سمت پرداخت. وی گفت که او پیام قاطعی درباره ضروری بودن رهبری آمریکا در جهان به سازمان ملل ارسال خواهد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از سازمان ملل پرداخت و گفت که این سازمان در عمل به وظایفش موفق عمل نکرده است. هیلی گفت: شکست سازمان ملل در هیچ جا، بیشتر از رویکرد جانبدارانه‌اش علیه متحد نزدیک ما اسرائیل پایدار و ناخوشایند نبوده است.

نامزد نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه سازمان ملل 20 قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده گفت: این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی مدعی شد: در همین حال، بزرگترین ناقضان حقوق بشر در سوریه، ایران و کره شمالی با محکومیت‌های کمتری مواجه شده‌اند.

هیلی از مصوبه اخیر شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: این قطعنامه اشتباهی وحشتناک بود.

«هیلی» در پاسخ به سوال سناتور کاردین که روسیه را به دخالت در انتخابات آمریکا، حمله به اوکراین و غصب سرزمین کشورهای دیگر متهم کرده بود مواضعش در قبال مسکو را بیان کرد. 

وی با بیان اینکه موضوع روسیه، یکی از محورهای تمرکز آمریکا را تشکیل خواهد داد، روسیه را به ارتکاب جنایت در سوریه متهم کرد. هیلی گفت که واشنگتن، جایگاهش را به روسیه نشان خواهد داد، ضمن اینکه همکاری با این کشور در موضوع مبارزه با داعش را خواستار خواهد شد. 

وی در پاسخ به اینکه آیا از وضع تحریم‌های اضافی علیه روسیه حمایت می‌کند گفت که لازم است واشنگتن در این موضوع با شورای امنیت و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هماهنگ باشد و بررسی‌های لازم را انجام دهد. 

نیکی هیلی، درباره وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ برای ثبت‌ اطلاعات مسلمان‌ها قبل از ورود به خاک آمریکا گفت که رئیس‌جمهور منتخب، این وعده را در اوایل کارزار انتخاباتی‌اش مطرح کرده است. وی همچنین تصریح کرد که دولت ترامپ و خود وی، در حال حاضر فکر نمی‌کنند که نیازی به ثبت‌نام مسلمان‌ها وجود دارد.

نامزد پیشنهادی تصدی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت که از طرح انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی از «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس» حمایت می‌کند. وی گفت این نه تنها خواسته دولت ترامپ بلکه خواسته کنگره است. 

هیلی گفت با این ایده که روسیه در سوریه مرتکب جرائم جنگی شده موافق است. وی گفت از رفع تحریم‌ها علیه مسکو حمایت نمی‌کند.

«نیکی هیلی» همچنین در واکنش به انتقادهای دونالد ترامپ از ائتلاف ناتو گفت که یکی از وظایف او گزارش‌دهی مسائل در جلسات نشست شورای امنیت ملی آمریکا است. «هیلی» گفت امیدوار است که در این جلسات، او و دیگر اعضای این شورا، ترامپ را متقاعد کنند که آمریکا به تشکیل حداکثر ائتلاف‌ها و اتحادها نیاز دارد.  

وی در بخش دیگری از این نشست استماع، مدعی شد که شورای امنیت نتوانسته است به وظایفش در قبال سوریه عمل کند. هیلی گفت که مایل است در سازمان ملل این سوال را بپرسد که چرا این شورا علیه اسرائیل عمل می‌کند اما علیه دولت سوریه خیر. 

«نیکی هیلی» در پاسخ به سوال یک سناتور مواضعش در قبال توافق هسته‌ای ایران را نیز بیان کرد. وی برجام را «اشتباهی عظیم» و «مایه ناامیدی» خواند و با بیان این ادعا که این توافق به افزایش تهدیدها منجر شده گفت که لازم است اقدامات فراوانی برای اصلاح آن انجام شوند.

وی همچنین دولت اوباما را به استفاده از سازمان ملل برای دور زدن کنگره در توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت که این اتفاق تکرار نخواهد شد. 

هیلی در پاسخ به سوال «تیم کین» سناتور آمریکایی مبنی بر اینکه آیا آمریکا باید به صورت یکجانبه برجام خارج شود گفت: سودمندتر است که تمام جوانب را بررسی کنیم و ببینیم که آیا ایران از آن تبعیت می‌کند یا خیر.

وی مدعی شد برجام مسیر را برای حرکت تهران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بعد از ده سال هموار می‌کند. او همچنین از اعطای «میلیاردها دلار پول به ایران» به موجب مفاد این توافق انتقاد کرد.

هیلی در بخش دیگری از سخنانش توافق هسته‌ای ایران را «بسیار خطرناک» خواند و گفت که بایستی با مواد نقض احتمالی این توافق از سوی ایران برخورد کرد. هیلی گفت: «بایستی آنها (ایرانی‌ها) را پاسخگو کنیم.»

نامزد نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، به علاوه گفت که تحریم‌ها علیه ایران بایستی اجرا شوند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار