بازخوانی خطبه 182 نهج البلاغه؛

امام علی(ع) یاد یاران شهید خود می کند

امیرالمومنین علی(ع) با کلامی جانکاه و اندوه بار از یاران صدیق و شهید خود یاد می کند.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛امام علی (ع)در بخشی از خطبه 182 کتاب شریف نهج البلاغه که در آخرین روزهای عمر خود در یاد یاران شهید خود می فرماید:آن دسته از برادرانی که در جنگ صفین خونشان ریخته شد، هیچ زیانی نکردند.گرچه امروز نیستند تا خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی آنها خونابه دل باشد.به خدا سوگند آنها خدا را ملاقات کردند که پاداش آنها را داد و پس از دوران ترس آنها را در سرای امن خود جایگزین کرد.

امام سپس با کلامی غم و جانکاه، با حسرت از یاران صدیق خود یاد می کند و می فرماید:کجا هستند برادران من که به راه حق رفتند و با حق درگذشتند؟ کجاست عمار؟ وکجاست پسر تیهان؟ و کجاست ذی شهادتین؟ و کجایند همانند آنان از برادرانشان که پیمان جانبازی بستند و سرهایشان را برای ستمگران فرستادند؟

سپس در این هنگام امام علی (ع)به محاسن خود دست کشیدند و زمانی طولانی گریستند و بعد فرمودند:دریغا از برادرانم که قرآن خواندند و بر اساس آن قضاوت کردند.در واجبات الهی اندیشه کرده و آنها را به پا داشتند سنت های الهی را پذیرفته و به رهبر خدد اطمینان داشته و از او پیروی کردند.

سپس امام با صدایی بلند می فرماید:جهاد جهاد بندگان خدا من امروز لشکر آماده می کنم کسی که می خواهد  به سوی خدا رود همراه ما خارج شود.

بعد از این سخنان امام علی (ع) سپاهیان را منظم کرد و می خواست برای مقابله با شامیان به صفین حرکت کند که ابن ملجم ملعون بر امام ضربت وارد کرد و امیرالمومنین علی (ع)که برای امت رسول خدا (ص)خون دل های فراوان خورده بود، غریبانه به شهادت رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم.مهدی موعود {عج}ظهور خواهد نمود وانتقام مظلومین تاریخ را از مستکبرین وظالمان ظالمانه خواهد گرفت.سلام خدا بر علی{ع} وخاندانش باد.
آخرین اخبار