تبریز ؛

برنامه ی ملی فعالیت بدنی برای ارتقای سلامت

برنامه ی ملی فعالیت بدنی برای ارتقای سلامت امروز در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای اجرا در استان مورد بررسی قرار گرفت .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:این طرح مصوب شورای عالی سلامت در سال 92 است و هدف از آن افزایش فعالیت بدنی آحاد جامعه و تأمین سلامت مردم است.

دکتر صومی افزود:در فعالیت فیزیکی استان آذربایجان شرقی وضعیت مناسبی ندارد در حالی که فعالیت بدنی ناکافی از مهمترین عوامل خطرساز بیماری های غیر واگیر است و بیش از 14 درصد مرگ و میرها را می توان به فعالیت بدنی ناکافی نسبت داد.

وی گفت:برنامه ی ملی افزایش فعالیت بدنی باید با همکاری همه ی دستگاه ها انجام شود و برنامه ی عملیاتی آن تا دوهفته ی آینده باید تنظیم شود تا با همکاری هم برای اجرا در آذربایجان شرقی آماده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود:توجه به ورزش دانش آموزی و ورزش محلات نیز در این طرح جایگاه ویژه دارد و باید با آموزش و پرورش در زمینه ی در اختیار قرار دادن ساعات بعد از ظهر مدارس به ورزش همگانی به طور رایگان تفاهم نامه امضا کنیم.

دکتر صومی گفت:برای فرهنگ سازی در ترویج ورزش همگانی با توجه به وجود 11 دانشگاه و 231 مؤسسه ی آموزش عالی می توانیم با راه اندازی هیئت ورزش دانشجویی و دانشگاهیان قشر تحصیلکرده را به عنوان پیشگام ورزش همگانی معرفی کنیم.

دکتر درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز شاخص فعالیت بدنی ایرانیان را در سال نود در رده ی سنی 15 تا 65 سال 40 ممیز 9 دهم درصد اعلام کرد و گفت:این شاخص نامطلوب و نزدیک به متوسط کشوری است.

رئیس هیئت ورزشهای همگانی استان نیز گفت:استاندارد جهانی فعالیت بدنی 150 دقیقه در هفته است و در کشور ما در هفته سه روز به مدت 40 دقیقه فعالیت بدنی مقبول است در حالی که رقم ورزش و فعالیت بدنی ما در استان 23 درصد و در کشور 21 درصد و در دانش آموزان ما 42 درصد است.

صادقی افزود:چاقی دانش آموزان ما نیز به 12 درصد و اضافه وزن آنها به 25 درصد رسیده است.

وی گفت: هزینه بر بودن فعالیت های ورزشی و شهریه های بالای باشگاه ها بویژه برای افراد کم درآمد مقرون به صرفه نیست و برای توسعه ی ورزش همگانی و افزایش فعالیت بدنی باید المپیادهای ورزشی و مسابقات ورزشی مدارس ،ورزش صبحگاهی و طرحهای ملی را در این زمینه توسعه دهیم .

اتمام خبر/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار