منتجب نيا در نشست خبرى ؛

حرکت افراطی از هر جناحی برای منافع ملی ضرر دارد/ حمايت ما از روحانى مطلق نيست

نشست خبری قائم مقام حزب اعتماد ملی صبح امروز 30 دی ماه برگزار شد.

كسى نمى تواند جايگزين آيت‌الله هاشمى شود/ حمايت ما از روحانى مطلق نيستبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشكل هاى گروه سياسى باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی صبح امروز 30 دی ماه در نشست خبری خود با اشاره به درگذشت آيت الله هاشمى رفسنجانى گفت: ارتحال ایت الله هاشمی رفسنجانی یک خسارت بزرگ به شمار می رود و حضور وی در پیروزی نهضت انقلاب و نهادینه کردن امور نظام و آرامش و اعتدال جامعه نقش بی دلیلی بود از این رو کسی نمی تواند جایگزین این شخصیت بزرگ شود. باید تلاش کنیم این راه و خط مشی که به انقلاب تقدیم کرد ادامه داشته باشد.

وى افزود: همه دست به دست هم دهیم و از هر جناح و تفکری تلاش کنیم که اعتدال حاکم شود چرا که افراطی گری از هر جناحی سم و  مضر است تا با اعتدال انقلاب را به اهداف خود برسانیم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در سال اینده افزود: باید ملت، رسانه ها، خواص و نخبگان خود را اماده کرده تا انتخابات ابرومندی برگزار شود.

وی گفت: اقای روحانی که توانسته گام های بلندی بردارد بار دیگر با رای بالاتر این مسئولیت را برعهده بگیرد تا کارهای ناتمام را به پایان برساند، البته هر دولت ضعف هایی دارد. اگر از دولت روحانی حمایت می کنیم به معنای این نیست که دولت وی مطلق است. ما در 92 و 96 بهترین گزینه را روحانی می دانیم. اما دولت باید با حوصله به انتقادات توجه کرده و نقدهای منصفانه را بپذیرد تا دولت آینده از نظر گزینش اعضای دولت و سیاست ها بهتر عمل کند.

منتجب نیا تصریح کرد: اصلاح طلبان با انسجام تلاش می کنند نقش خود را ایفا کنند. در این بین حزب اعتماد ملی نیز با امتیازات منحصر به فرد نقش مهمی خواهد داشت و با انسجام و اتحاد در سال 96 در انتخابات به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره اینکه امکان دارد ناطق نوری جایگزین هاشمی رفسنجانی باشد یا نه گفت: اقای هاشمی ویژگی هایی را داشت که كسی نمی تواند جایگزین ان باشد. اقای ناطق نوری هم شخصیت محبوب و مورد حمایت هستند.

وی افزود: با توجه به وجود آقایان ناطق و رئیس دولت اصلاحات که نقش اجتماعی خوبی دارند اما فکر نمی‌کنم بتوان کسی را انتخاب کرد که جایگزین آیت‌الله هاشمی شود. جای وی در جامعه ما همچنان خالی باقی خواهد ماند.

منتجب‌نیا در پاسخ به اینکه سوالی مبنی بر اینکه پس از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چقدر گفت‌وگوهای ملی ضرورت دارد و راهکار جذب آرای خاکستری چه خواهد بود گفت: آنچه به صلاح کشور است و می‌تواند باعث ایجاد وحدت ملی شود اعتدال و دوری از افراط و تفریط است و نباید این گونه شود که بنا به یک تفکر حرکت‌های افراط گرایانه در جامعه بروز دهیم. حرکت افراطی از هر جناحی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا برای منافع ملی ضرر دارد.

وی افزود: بنای ما این نیست که راه جاهلانه را طی کنیم. نباید اجازه دهیم جامعه تکه تکه شود چرا که مرزبندی‌های غیراصولی جامعه را از انسجام دور می‌کند. برای ایجاد وحدت باید تلاش کرد. متأسفانه گاهی اختلاف نظر در جامعه ما به دشمنی تبدیل می‌شود و باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که می‌توان در حین داشتن اختلاف سلیقه وحدت ملی نیز برقرار باشد چنانچه ملت همواره نشان داده اندکه در بزنگاه‌های مهم وحدت را حفظ کرده‌اند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه گفت‌وگوهای ملی یک ضرورت است تصریح کرد: همه جناح‌ها باید به بهانه وحدت دور یکدیگر جمع شوند گاهی در گذشته به خاطر برخی تنگ نظری‌ها یک عده در انتخابات شرکت نکردند اما اگر وحدت ملی و رقابت سالم بوجود آید همه در انتخابات شرکت خواهند کرد و انتخابات مطلوبی برگزار خواهد شد.

منتجب‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر گزینه دیگر اصلاح طلبان به غیر از روحانی برای انتخابات 96 چه کسی خواهد بود گفت: اتحاد نظر بر یک گزینه به معنای نداشتن گزینه و افراد دیگر نیست و ممکن است ما 10 نفر را مطلوب بدانیم اما در این بین یک نفر مناسب‌تر باشد و عقل نیز حکم می‌کند که آن فرد را انتخاب کنیم. اگر روحانی مورد حمایت جریان اصلاحات است به این معنی نیست که نیروی دیگری نداریم بلکه با توجه به شرایط یک تصمیم واحد در شورای عالی سیاست‌گذاری اتخاذ خواهد شد اما تا امروز حمایت از روحانی برای انتخابات 96 قطعی و مصوب نشده است اما مناسب‌ترین گزینه و اولویت اول ما روحانی است البته عارف و دوستان دیگر شایستگی دارند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه رمز پیروزی اصلاح طلبان وحدت است تصریح کرد: اصلاح طلبان با تجربه‌های تلخ و شیرین قبلی به این نتیجه رسیدند که باید اختلاف نظرها را کنار بگذارند و از این‌رو تصمیم دارند در سال 96 این وحدت را دنبال کنند سازوکار در نظر گرفته شده همان سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری با محوریت بزرگان خواهد بود.

وی در مورد اینکه آیا روحانی پس از مرحوم هاشمی می‌تواند پدر معنوی اصلاحات شود گفت: اثرگذاری شخصیت‌ها در جامعه با انتصاب نیست و علل و عواملی دست به دست هم می‌دهند که هاشمی را هاشمی و ناطق را ناطق کرده است. کسانی که امروز هستند اثرگذاری منحصر به فرد و متفاوتی دارند و معتقدم این مجموعه باید دست به دست هم داده تا وحدت و انسجام اصلاح طلبان و اعتدالیون را شکل دهند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اظهارنظر یکی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که شورای عالی سیاست‌گذاری، این شورا را دور زده است گفت: شورای هماهنگی متشکل از احزاب اصلاح طلب است. در سال 94 به این نتیجه رسیدیم افرادی که در جامعه هستند علیرغم اثرگذاری در قالب احزاب نمی‌گنجند و باید کاری کرد که این افراد موثر جذب شوند که شورای عالی سیاست‌گذاری در این راستا تشکیل شد.

وی افزود: البته بنا بود محوریت احزاب حفظ شود اما گلایه‌ای در آن زمان وجود داشت که بهای کمتری به احزاب داده شده است و اشخاص حقیقی صاحب تصمیم هستند که این گلایه امسال نیز مطرح است. ما هم در حزب اعتماد ملی این گلایه را داریم اما باید گفت با رایزنی‌ها و اقدامات صورت گرفته درصد حضور احزاب افزایش پیدا کرده اما همچنان گلایه‌ها وجود دارد، البته کمیته‌ای به نام کمیته تعامل تشکیل دادیم و تصمیم گرفته شد که حضور ما در آن کمیته پررنگ باشد تا از مواضع حزب دفاع کنیم.

منتجب‌نیا در مورد کاندیدای جریان اصلاحات برای انتخابات خبرگان اظهار داشت: اصلاح طلبان در زمان مناسب گزینه خود را معرفی خواهند کرد و هنوز زمان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان مشخص نشده است.

منتجب‌نیا در مورد ریزش آرای روحانی در نبود مرحوم آیت‌الله هاشمی اظهار داشت: این امر به مدیریت سیاسی در جامعه و به خصوص اصلاح طلبان و اعتدالیون بستگی دارد با توجه به مراسم تشییع و حضور گسترده مردم در آن مراسم باید گفت اگر این ظرفیت بوجود آمده به خوبی مدیریت شود به نفع اصلاح طلبان و اعتدالیون خواهد بود و می‌توان برای افزایش رأی روحانی آن را به کار گرفت. 

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر حمایت اصلاح‌طلبان از مسعود پزشکیان در انتخابات آتی در کنار روحانی اظهار داشت: پزشکیان جزء نیروهای خوب ماست اما این مسائل گمانه‌زنی رسانه‌ها و برخی گروه‌هاست. همینطور تا این لحظه مجامع تصمیم‌گیر هنوز درباره حمایت از روحانی بحث نکردند و حمایت وی نیز مصوب نشده است و هنوز کاندیدای اصلاح طلبان مشخص نیست البته اولویت اول ما روحانی است.

وی در مورد انتخابات شوراها نیز تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند اما انتخابات ریاست جمهوری دامنه گسترده‌تری دارد و مرکز تصمیم‌گیری و دفاتر استانی ما نیز از آن حمایت خواهند کرد. انتخابات شوراها انتخاباتی سیاسی است اما در شهرهای کوچک مسائل قومیتی‌ست و بسیاری از مسائل وجود دارد که باید هر دو جنبه را در نظر گرفت. برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها جریان اصلاحات برنامه خواهد داشت.

منتجب‌نیا در مورد احتمال معرفی کاندیدای زن از سوی اصولگرایان برای انتخابات آینده گفت: ما همواره در جریان اصلاحات معتقد بودیم که به موازات معرفی کاندیدای مرد باید کاندیدای زن نیز معرفی شود و در مورد ریاست جمهوری باید گفت که منظور از رجل سیاسی بحث جنسیت نیست بلکه داشتن شرایط و اوصاف مدیریت سیاسی است ولی اصولگرایان و شورای نگهبان این مسئله را نمی‌پذیرند اما اخیرا سخنگوی شورای نگهبان در این باره صحبت کردند و ما این مسئله را به فال نیک می‌گیریم.

گفتنی است در این نشست اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر رد صلاحیت روحانی گفت: در انتخابات پیش‌رو گزینه ما روحانی است و گمانه‌زنی‌ها درباره رد صلاحیتش یک اقدام تخریبی است اما ما برنامه خود را حول حضور باقدرت وی و با مشارکت مردم دنبال خواهیم کرد. نتایجی که روحانی و دولتش در 4 سال گذشته داشته در حوزه‌های مؤثر مانند به نتیجه رسیدن برجام، انضباط مالی و قانون سلامت آنچنان مورد تحسین است که مسائلی مانند رد صلاحیت وی را در حاشیه قرار می دهد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار