اهواز؛

آماده سازی قبرستان ارامنه و لهستانی ها برای بازدید گردشگران

استاندار خوزستان از آماده سازی عمرانی قبرستان ارامنه و لهستانی ها تا پایان سال 95 به منظور بازدید گردشگران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان ضمن بازدید از قبرستان ارامنه، مسیحیان و آشوریان گفت: قبرستان مسیحیان و آشوریان تاکنون به همت متولیان همان مکان مرمت شده است.

وی افزود: در این دو قبرستان نیاز به کارهای بیشتری از قبیل محوطه سازی، ایجاد فضای سبز، روشنایی و تاسیسات دفع فاضلاب است که این کارها از عهده متولیان آن خارج است و اکنون شهرداری منطقه هفت با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری انجام این اقدامات را متقبل شده اند.

شریعتی بیان داشت: یکی از کارهای مهم در این قبرستان های ایجاد راه دسترسی مناسب برای آن است ،هر ساله لهستانی ها برای بازدید در قبرستان حضور پیدا می‌کنند لذا لازم است در این زمینه به این عده و نیز هموطنان ارمنی خودمان که از کیش و دین الهی دیگری هستند کمک کنیم زیرا آنان نیز از سرانه ملی سهم دارند و باید این کارها در حقشان انجام شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: وضعیت قبرستان ارامنه نسبتا به قبرستان آشوریان بسیار نامناسب‌تر است و نیاز به کارهای بیشتری دارد. 

وی همچنین با اشاره به تپه های گستره نخاله ای که در مقابل این قبرستان ها دپو شده اند اذعان داشت: این نخاله ها موقت هستند و باید هر چه سریع‌تر جمع آوری شوند. 

مجتبی گهستونی، رییس شورای میراث فرهنگی استان خوزستان در بازدید از پارک کوهساران گفت: برای پارک کوهساران با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نشست برگزار می کنیم تا برای نگهداری، انجام کاوش های باستانی و شیوه استفاده آن اقداماتی صورت گیرد.

وی از فعالان میراث فرهنگی خوزستان دراین برنامه بازدید گفت: قبرستان ارامنه و لهستانی ها در منطقه هفت و میدان بار سابق اهواز واقع شده است. 

گهستونی با بیان این که مدیریت این 2 قبرستان جداگانه هستند خاطرنشان کرد: از تیر ماه سال 95 کلیسای آشوری و کلدانی از سوی ریچارد نوری مرمت یکی از این دو قبرستان را آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی اذعان داشت: بازسازی دیوار، بازسازی اتاق ها، بندکشی بخشی از دیوارهای داخلی ، نخاله برداری و زهکشی از جمله کارهایی است که متولیان این قبرستان انجام داده اند و بودجه آن توسط خودشان تامین شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: انتظاری که از مسئولان داریم این است که برای ادامه پروژه مرمت در این قبرستان به متولیان کمک کنند و کارهایی از قبیل محوطه سازی، تعیین خیابان برای دسترسی آسان گردشگران، ساماندهی فاضلاب و انشعاب آب و برق ، گماشتن نگهبان، توسعه فضای سبز، و ثبت ملی آن هر چه زودتر انجام شود.

مجتبی گهستونی افزود: ثبت ملی این 2 قبرستان هنوز انجام نشده است اما نزدیک به 2 سال است که از تشکیل پرونده آن می‌گذرد.

وی اظهار داشت: منطقه هفت به خاطر وجود رودخانه کارون، زیارتگاه علی بن مهزیار اهوازی، پارک کوهساران، قبرستانه ارامنه و لهستانی ها، بقایای شهر باستانی هرمز اردشیر، میدان چهارشیر و بافت صنعتی نیوساید و محلات عامری و خرمکوشک بافت تاریخی محسوب می‌شود.

این فعال میراث فرهنگی گفت: از پنج سال گذشته برای رسیدگی به این قبرستان های تاریخی به شورای شهر مراجعه کرده ایم اما آن چنان که باید و شاید توجه نکردند و از خودشان رفع مسئولیت کردند.

وی بیان کرد: در فضای مقابل این 2 قبرستان وضعیت بسیار نامناسبی وجود دارد و نخاله های شهری در مقابل این 2 قبرستان تخلیه میشود که موجب ایجاد آلودگی در اطراف آن شده است.

گهستونی بیان داشت: درخواست ما این است که از طریق شورای شهر، منطقه هفت به عنوان محور تاریخی و فرهنگی معرفی شود و پارک کوهسارن نیز مورد توجه قرار گیرد چراکه علاوه بر تاریخی بودن یک مکان تفریحی نیز هست.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار