اصفهان؛

باغ ایرانی شاهکار طبیعت و عالی‌ترین مظهر ارتباط بین انسان و طبیعت است

عضو انجمن مفاخر معماری ایران گفت: اگر ما معماران امروز بر این عقیده هستیم که باغ ایرانی شاهکار طبیعت و عالی‌ترین مظهر ارتباط بین انسان و طبیعت است باید بهتر از آنان در این زمینه عمل کرده و بتوانیم باغ‌های ایرانی را گسترش دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، بهروز مرباغی پیرامون برگزاری نشست "باغ ایرانی" که عصر امروز 30 در موزه حمام علیقلی آقا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، گفت: بنده سالیان سال است که به صورت ویژه در زمینه باغ ایرانی فعالیت زیادی انجام داده‌ام و باور دارم باید به باغ ایرانی یک نگاه زمینی داشته باشیم تا بتوانیم جوهر پایدار باغ ایرانی را در شهرسازی امروز به کار ببریم.
وی با بیان اینکه بسیاری از متخصصان تأکید فراوانی بر تقدس و شکل باغ ایرانی دارند، تصریح کرد: هدف اصلی من، رساندن باغ ایرانی و معماری آن به اوج عرفان و الهیت نیست بلکه نگرش من به این دست باغ‌ها معمارگونه است.
باغ ایرانی شاهکار طبیعت و عالی‌ترین مظهر ارتباط بین انسان و طبیعت است
عضو انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: اگر معماران امروز بر این عقیده هستیم که باغ ایرانی شاهکار طبیعت و عالی‌ترین مظهر ارتباط بین انسان و طبیعت است و اگر ما فرزندان خلف آنان هستیم، باید بهتر از آنان در این زمینه عمل کنیم و بتوانیم باغ‌های ایرانی را گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه برخی می‌گویند که فردی که باغ چهلستون را ساخته، یک عارف به شمار می‌رفته، تصریح کرد: نخستین نتیجه‌ای که این کار به دنبال دارد، آن است که معماران جوان این برداشت را می‌کنند که ما عارف نیستیم، بنابراین نمی‌توانیم چنین باغی را طراحی کنیم و این نگاه ما را از قافله معماری عقب می‌اندازد.
از طراحی باغ‌های گذشته باید برای باغ‌های جدید امروزی الگوبرداری کنند
مرباغی به باغ‌های ارم، شازده و... اشاره کرد و گفت: معماران باید این باغ‌ها را ببینند و از آنها برای ساخت و طراحی باغ‌های جدید امروزی الگوبرداری کنند و حتی نمونه‌های جدیدتر و کاربردی‌تری از این باغ‌ها را در شهرهای امروزی بسازند.
وی در پاسخ به اینکه آیا در شهرهای امروزی امکان ساخت چنین باغ‌هایی وجود دارد یا خیر، گفت: معماری هیچ‌گونه ارتباطی با گرانی و ارزانی ندارد و اگر معمار باشید و معمارانه کار کنید، وجود جمعیت فراوان را به نوعی نعمت دانسته و از این فرصت برای ایجاد باغ‌های باشکوه استفاده خواهید کرد.
تفاوت باغ ایرانی با انواع باغ‌ها
مرباغی در مورد تفاوت باغ ایرانی و باغ، بیان کرد: اگر به سمیرم سفر کرده باشید، باغ‌های سیب فراوانی را آنجا می‌بینید که به آنها تنها باغ می‌گویند. در واقع نگرش انسان‌شناسانه ما موجب تفاوت در نام‌گذاری بین باغ و باغ ایرانی شده است.
وی ادامه داد: باغ فین کاشان که از آن به تعبیری به باغ ایرانی یاد می‌شود، ترکیب طبیعت و انسان ساخت است و اگر به آن، باغ می‌گوییم، بدان معنی است که این مرکز، مکانی بوده که خصوصی بوده، میله دارد و اقتصادی است و در دسته نظام کشاورزی قرار دارد.
ویژگی‌های منحصربه فرد چهل‌ستون اصفهان
مرباغی با اشاره به باغ چهلستون گفت: اگر بنا به تعاریف گفته شده این محل را بررسی کنیم، چهلستون از هیچ‌کدام از این مولفه‌ها برخوردار نیست اما باید نگاه کرد که این باغ چه چیزی از نظر تمرکز، حواس و سکانس به ما منتقل می‌کند اگر در این انتقال موفق است می‌توان نام باغ را بر روی آن گذاشت.
وی با بیان اینکه برخی برای باغ ایرانی چهارچوب‌بندی خاصی قائل هستند، اظهارداشت: محدود کردن معماران امروزی در قالب شکل موجب عدم گسترش باغ‌های ایرانی شده است.
عضو انجمن مفاخر معماری ایران اضافه کرد: اگر به نقشه‌های باغ‌های ایرانی مانند باغ عباس‌آباد نگاه کنید متوجه می‌شوید که در این باغ هیچ‌کدام از مولفه‌های گفته شده را ندارد نه کوشکی در وسط است و نه حوضی در مرکز باغ اما با اینحال آن را باغ ایرانی می‌نامیم .




انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار