باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی دیده نشده/کشتار مرغ زنده در استان ممنوع شد

با وجود اینکه 12 استان کشور با بیماری آنفولانزای مرغی درگیر هستند اما هنوز موردی از این در آذربایجان غربی گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛فصل زمستان مصادف است با ورود پرندگان مهاجر سرزمین‌های شمالی به ایران و از طرفی شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر و از طرف دیگر، انتقال برخی بیماری‌های خطرناک از طریق پرندگانی که به ایران مهاجرت می‌کنند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

اما مسولان اداره کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هنوز موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان را در این استان گزارش نداده اند.

با توجه به شیوع آنفلوآنزای پرندگان در برخی کشورها  و مهاجرت این پرندگان به ایران، همواره نگرانی هایی در این زمینه ایجاد کرده که البته در سال‌های گذشته نیز کشورهای بسیاری، اپیدمی این بیماری را داشته اند.

آنفلوانزا یکی از بیماریهای خطرناک پرندگان است که عامل این بیماری ویروس می باشد ؛بنابراین میتواند به سرعت منتشرشود و پرندگان بسیاری را بیمارکند.

ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد بعضی از آنها فقط پرندگان را مبتلا مـی کننـد و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان هم میشوند؛ بـه ایـن دلیـل اسـت کـه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.


رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به اینکه 12استان کشور به خصوص استانهای همجوار مانند آذربایجان شرقی  درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند عنوان کرد: مورد مشکوکی از بیماری تاکنون در آذربایجان غربی مشاهده نشده است.

وی گفت: امسال بیماری آنفولانزای پرندگان در کشور یک سویه نیست و دوسویه آن مثبت و تایید شده است ، قدرت ماندگاری این سویه بالا بوده و در صورت نفوذ به جامعه انسانی تلفات بالایی خواهد داشت در این راستا توجه به نکات ایمنی ضروری است.

یوسفی  به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت:تالاب های استان ۲۴ ساعته  توسط کارشناسان محیط زیست پایش شده اند و اجرای طرح نظارت و بازدید های مستمر با همکاری کارشناسان دامپزشکی استان ادامه دارد و هر هفته به طور متوسط سه بار از تالاب های استان بازدید صورت می گیرد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با توصیه اکید به مردم در خصوص عدم تماس با هر گونه علایم بیماری در پرندگان به خصوص در تالاب های استان اظهارداشت: اگر مردم هر مورد مشکوکی مبنی بر مشاهده علایم بیماری در پرندگان متوجه شدند به ادارات حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

یوسفی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای مقابله با هر نوع بیماری دامی و طیور در استان اضافه کرد: به دلیل مرزی بودن همچنان در معرض تهدید بیماری آنفولانزای پرندگان هستیم و آمادگی کامل در این اداره کل برای مقابله با این بیماری وجود دارد.

وی افزود: افراد باید به جد از زنده گیری و یا شکار پرندگان مهاجر وحشی پرهیز نمایند و در صورت مشاهده تلفات غیرعادی پرندگان و سایر گونه های جانوری از هرگونه تماس با دست خودداری کرده و مراتب را در سریعترین زمان ممکن به اداره کل دامپزشکی یا اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

اما به گفته مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی موردی از بیماری آنفلوانزا در آذربایجان غربی مشاهده نشده است.

وی  در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به  اینکه آذربایجان غربی دارای مرز های مشترک با کشور های همسایه است ادامه داد:اعمال قرنطینه دامی به ویژه در شهرهای مرزی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

داهیم با بیان اینکه در این خصوص از روستاهای مرزی نمونه‌گیری به عمل آمده است، اعلام کرد: هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان آذربایجان غربی مشاهده نشده است

وی با بیان اینکه واکسیناسیون بیماری تب برفکی در استان آذربایجان غربی در حال انجام است، تصریح کرد: هم اکنون موضوع نگران کننده‌ای در خصوص بیماری تب برفکی در استان وجود ندارد و در مرحله واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری جهت پیشگیری هستیم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون نگران شیوع آنفلوانزا در روستاهای مرزی استان هستیم، ادامه داد: با کوچ پرندگان امکان بروز بیماری آنفلوانزا وجود دارد از این رو پایش‌های لازم نیز در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: به منظور مبارزه با بیماری آنفلونزای طیور و نیز رعایت بهداشت هر گونه کشتار مرغ زنده در استان به ویژه در جنوب آذربایجان‌ غربی ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در 12 استان کشور بیماری آنفلونزای طیور دیده شده است که یکی از آنها آذربایجان‌ شرقی است و با وجود اینکه اقدامات معدوم‌سازی در این استان انجام شده است اما هر گونه حمل و نقل و جابه‌جایی طیور از این استان به آذربایجان غربی جلوگیری می‌شود.


گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
با سلام من اهل یکی از روستاهای اطراف ارومیه هستم در روز 13 فروردین 96 به ما خبر دادن باید هرچی مرغ خروس و پرنده دارین تحویل بدین تا معدوم بشن..علت این امر مثبت اعلام شدن مرگ تعدادی از مرغ های یکی از روستاییان در اثر آنفولانزا بود..با توجه به اینکه من کبوترهامو در یک محیط ایزوله نگه داری میکنم که هیچ تماسی با سایر پزندگان ندارن..کشتن کبوترهای من فکر درستی هست